Alternativ till Groov 125?

Sandruuuw

Trådstartare
Jag har en 4 åring som äter 4kg Krafft Groov 125 om dagen samt fri tillgång på hö och hon har varit väldigt muskelfattig men har nu fått upp hull och muskler efter 9 månader. Då det är ganska så dyrt med 4kg krafft om dagen undrar jag om det finns nåt annat foder som är ungefär lika men billigare? Hon rids ca 4 dagar i veckan. (blandat med longering, lösgalopp, löshoppning) så inte enbart ridning.

Tacksam för svar!

Sv: Alternativ till Groov 125?

Svår att de bra råd när man inte vet mer. Hur stor häst, vilken typ av träning, lätt eller svårfödd? Vad är det för värden i grovfodret?
Ungefär hur mycket grovfoder brukar den uppskattningsvis äta per dag?

Byt ut en del av Groov till Lusern?
Den kanske tycker att hösilage är smakligare och skulle äta mer av det, dvs byt ut en del av höt?

Att boosta upp tarmfloran med bakteriekultur kan göra att den tar upp näringen lite bättre.
Bakjäst hjälper till med matspjälkningen i grovtarmen, billigt dessutom.

Svår att de bra råd när man inte vet mer. Hur stor häst, vilken typ av träning, lätt eller svårfödd? Vad är det för värden i grovfodret?
Ungefär hur mycket grovfoder brukar den uppskattningsvis äta per dag?

Hon är ca 1.65, jag skulle säga att hon är ganska svårfödd. Tillridningsträning, hon är nyligen inriden så nu är vi igång med utbildningen som varierar. Grovfoder får hon i sig på tok för lite tycker jag för hon brukar pilla i sig ca 6-8 kg per dag. Skulle önska att hon åt det dubbla men vet inte hur jag ska göra för att få i henne mer. Har inga värden på höt men ska kolla det och dom andra hästarna äter som tokiga av höt så det är nog inte dåligt på nåt sätt.

Om hon inte äter så mycket grovfoder som hon skulle behöva så skulle jag lagt till lusern. (och tagit bort Groov)
Jag menar inte att ditt hö skulle vara dåligt. Jag undrade hur mycket energi och protein det innehåller. (för att veta hur mycket hästen får i sig varje dag)

Det som fungerat på min femåring är Spillers conditioning mix. Vande in fodret och gav 1.5 kg i en månad, trappade sedan ner till 1 kg. På två veckor var hela hästen mycket finare i hull och muskler. :) Innan provade vi lusern och olja, utan resultat... Provade även havre och hippo alfa, utan resultat...

Lycka till!

Krafft muskel och olja? Inte billigt med Muskel men då borde du kunna ge mindre mängd och då kanske mer plats åt grovfoder? Och då är ju lucern, som nämnts, ett bra val att försöka peta i hästen.
Olja kan ju hur som helst vara bra att spetsa maten med, energirikt och billigt. Vissa säger att linfröolja är det bästa, andra att vilken olja som helst funkar lika bra, typ matolja, rapsolja (min ena får det sistnämnda).

Är tänderna kollade? Tänkte på att mängden grovfoder som hon får i sig är så liten :)

Vi fodrade med Krafft Groov 125 förra året och jag var väl sisådär nöjd med resultatet.
Min häst såg väl ut som vanligt?! Han får alltid lite tunn överlinje på vintern.
Avelsstoet såg förjävlig ut, mycket pga foderleda, men ändå...
4-åringen var ok men lite tunn.

I år ger vi Hippo Alfa Grow.
Jisses vilken skillnad.
Min har fin överlinje. Han är finare än på många år :laugh:
Avelstoet, som iof äter ordentligt nu, ser bra ut.
5-åringen är fin men växer (hon är stooor) så hon behöver lägga på sig lite till.
Som grädde på moset så ger vi färre kg av Hippo än av Krafft.

Ensilagevärdena är ungefär lika, ska vi vara hårda är dom lite sämre i år.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar