Alternativ till bett i munnen?

nevin

Trådstartare
Min lilla ponny har tuggat sönder ett par tänder, och ska åtgärdas i slutet på november, fram till dess har han totalt bettförbud.

Nu vill jag ju inte låta honom gå i total vila, ja barnen rider ju men det ger inte mycket i motionsväg... Vill kunna köra honom, så han får motion och fortsätter hålla sin kondition uppe.

Köpte en kapson igår, en utan skena i nosen, då jag tänker låta barnen rida med den och då känns skena lite för skarpt. Den sitter bra, smiter åt runt huvudet utan att för den skull sitta för hårt någonstans (eventuellt ska jag ta bort pannremmen, är osäker på hur det kommer se ut under arbete)
Fråga dock, kan jag köra med den tro, hur blir tömtagen i en kapson? Jag har ridit i kapson, men aldrig kört..... Måste jag vara starkare eller känsligare i handen när man använder denna typ av kapson tro? Vi kör mycket med rösten, svänger oftast på röstkommando, men ibland behöver man ju ta tag i honom...

Usch, vad jobbigt det här blev, hade planer som nu gick lite i stöpet....

Sv: Alternativ till bett i munnen?

Har bara tömkört med kapson, det är dock en variant med skena över nosen. Och det funkar ju kanonbra.
Själv litar jag inte riktigt på mina hästar och har inte vågat köra med kapsonen, men jag tror egentligen att det skulle gå bra!

Jag varierar körningen med bett med att köra med repgrimman, rider alltid med den, så var inga problem att köra med den heller. Sätter tömmen i öglan under hakan precis som när man rider. Har dock bara repgrimman när jag kör ute, tränar vi dressyr i paddocken så har jag bett då det är lättare att jobba honom med den.

Har faktiskt funderingar på att skaffa en kapson att köra med, blir nog tydligare än repgrimman vid körning.

Säkerheten bör ju ändå inte sitta i bettet, utan är bara hästen förberedd på det man ska göra och känner sig trygg och litar på kusken, då ligger säkerheten i det istället. Säkerheten sitter i relationen med hästen.

Säkerheten bör ju ändå inte sitta i bettet, utan är bara hästen förberedd på det man ska göra och känner sig trygg och litar på kusken, då ligger säkerheten i det istället. Säkerheten sitter i relationen med hästen.

Men om olyckan nu skulle vara framme, och hästen blir rädd för någon oväntat som man själv inte kan förhindra och sticker så har man säkert bättre kontroll med bett än med kapson. Det är väl dock en risk man får ta i så fall, men det handlar inte bara om att vara förberedd och ha en bra relation med hästen.

Det är ju det där som är mitt dilemma, vi har en bra relation, och när det är han och jag ute så styr jag mest med rösten. MEN, ponera att något skrämmer honom och jag måste använda tömmarna mer än jag normalt gör, får man stopp på en häst i kapson, eller måste det vara bettet som sätter stoppet?

Nja, jag får helt enkelt prova i helgen, bett är i dagsläget inte ett alternativ, och går det bra att köra bettlöst nu så kommer jag även efter behandlingarna använda mig av kapson och repgrimma.

One rein stop fungerar även i körningen. Skulle min häst bli rädd och sticka framåt, vilket såklart hänt, och han inte lyssnar på rösten eller på lätta tömtag, då drar jag i ena tömmen. Ber honom alltså vika in huvudet och stanna, gör likadant i ridningen.
Två tyglar/tömmar används för kommunikation, en för kontroll. Vill jag svänga/ställa hästen så använder jag mig av stöd i yttre tömmen, vill jag göra ett one rein stop använder jag mig bara av en töm.
I ridningen betyder det att jag ber honom korsa bakbenen och därmed får kontroll på flyktinstinkten, korsandet fungerar inte lika bra framför vagnen, men har man lärt in one rein stop i ridningen eller från marken/tömkörning, så fungerar det även framför vagnen.

Jag kan inte använda bett för att få stopp på min fd. travare om han vill fly, drar jag i båda tömmarna då så springer han snabbare, men drar jag i bara en så får han inte stödet utan jag får koll på honom.
Han fungerar bättre med repgrimma än med bett, just för att hans gamla mönster att ta stöd ifrån bettet då inte spelar in.

Det kanvara något att lära in då, one rein stop. Skrivet på våran agenda för november då :laugh:

Skulle nog aldrig våga göra one rein stop med vagn, beror väl i och för sig på vart man kör kanske. Men här är det oftast vid vägar, där det finns diken osv.

Om vi får in stoppet ordentligt på hemmaplan, kanske man aldrig behöver ta så pass att det går allt för mycket åt sidan? Jag ska prova att lägga in det i hans dagliga träning iallafall, så det finns där om det behövs.

Nu är det här en ponny som hellre stannar, kollar, går fram och kollar lite till än sticker. När de mötte älg häromdagen blev ryttaren och medföljaren räddare än hästen, som bara tittade på älgen och undrade vad det var för en tjomme... Tåget kan skramla förbi på två meters avstånd och han vickar inte ens på örat :laugh:
Så jag tror inte att det är i stort stort behov med ett nödstopp, men det är bra att ha ändå. Man vet aldrig när man får ett JASplan i nacken!

Våran Lakej tuggar väldigt mkt på sitt bett så lillsyrran kör mestadels på hackamore. Ska hon finlira använder hon bettet men för det mesta hack. Har även ett sidepull som han körs på ibland. Storasyrran kör även sitt kallblod på hack med jämna mellanrum och det fungerar fint.

Kan tillägga att det är 2 väldigt trygga körhästar.

Liknande trådar

Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka