Alsolsprit eller alsollösning - hur länge?

malinsky

Trådstartare
Tänkte lägga bandage på hästen i natt. Han fick ha back on track på benen förra natten och benen blev jättesvullna efter det!! :eek: Det har gått ned det mesta men tänkte linda - och vet att jag förut haft alsol... nånting! Är det alsolsprit man ska dränka in bomull med, och hur länge kan de gå med det? Minns att jag hade det över natten. Jag har tyvärr förlagt mina böcker som förklarar det mesta på ett bra sätt :cool:

Sv: Alsolsprit eller alsollösning - hur länge?

Jag antar att du vet att man ska vänja in på BoT? (Det framgick inte av ditt inlägg).

jajjemän :D Han har haft det till och från, blir alltid lite svullen men inte som i natt - tycker att det är konstigt att han blir mer svullen av BoT än utan :confused:

Fattar inte???!!! Varför ska du ha alsolsprit på en svullnad?? Är det ett infekterat sår eller??:confused:

Fattar inte???!!! Varför ska du ha alsolsprit på en svullnad?? Är det ett infekterat sår eller??:confused:

Alsolsprit kyler så det lindar man med på svullnader. Sår tvättar man med spriten, eller lägger om med i ett bandage, d.v.s en kompress med alsol, sen bomull och så gaslindan.. Svullnader gör man som en vanlig linda bara att padden är bomull indränkt i alsol. Sen gaslinda och en vanlig linda ovanpå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 342
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 661
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Oj det blir många frågor från mig idag, mkt jag tänkt fråga om länge... Jo, det verkar ju finnas massor av div lindor o bandage. När...
Svar
10
· Visningar
2 486
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka