Älskade SnÖ.

attempt

Trådstartare
En del hästägare svär över den förbaskade snön som aldrig vill försvinna och som sabbar ridningen. Jag vill tipsa er alla att ta med er eran pålle ut i snön och rid. För det första är det skitkul och det är även muskelbyggande för hästen, speciellt på sånna ställen där det är hög snö och hästen får lyfta benen högre och ta i mer.
Jag var ute med mitt varmblod idag i det underbara vädret, han blev svettig av att bara SKRITTA en timma. Och ändå har han hyfsat bra kondis. Ta vara på de sista dagarna med snön, man vet aldrig när den försvinner. :):banana:

Sv: Älskade SnÖ.

Rebeccah skrev:
En del hästägare svär över den förbaskade snön som aldrig vill försvinna och som sabbar ridningen. Jag vill tipsa er alla att ta med er eran pålle ut i snön och rid. För det första är det skitkul och det är även muskelbyggande för hästen, speciellt på sånna ställen där det är hög snö och hästen får lyfta benen högre och ta i mer.
Jag var ute med mitt varmblod idag i det underbara vädret, han blev svettig av att bara SKRITTA en timma. Och ändå har han hyfsat bra kondis. Ta vara på de sista dagarna med snön, man vet aldrig när den försvinner. :):banana:
Det är verkligen skitkul att rida i snön, men tänk på att det blir fruktansvärt jobbigt för hästarna.

Är inte ett dugg förvånad att din häst blev svettig efter en timmes pulsande!!
Och du ska nog inte bli alltför förvånad om din häst har en hiskelig träningsvärk i morgon...

Men som du säger är det en superträning:) :)

Går snön över knähöjd på min dam rids hon inte längre än en halvtimma i snön. Det tar så hårt annars. På mina täkter nu går det upp till hennes mage...:D

Oj, det var inte lite snö ni hade.
Självklart rider jag inte i den värsta snön mer än kanske bara en kvart, sen viker jag av till den plogade vägen. Min hästs kropp har blivit jättefin bara över vintern :)

Jag håller med, snön är jätte bra å träna i. skrittade en timme idag, både i snö å i backar så hon va allt lite svettig när vi kom hem.
Solen lyste fåglarna kvittrade å näsan rann, härliga -15 grader!

*se upp! rid bara på marker ni känner till, snön döljer ibland hålor o dyligt som man kan fastna i...*

Plus att det blir bra underlag av snön, precis lagom hårt/mjukt! Då slipper man ju den isiga och hårda marken som annars är.

Vi var ute i skogen och pulsade i snö igår, det var så mycket att det gick upp till magen på hästarna. Satt på under 25 minuter, sedan hoppade jag av och ledde sista biten hem. Min häst var totalt genomsvettig, löddrig mellan skinkorna och det ångade om henne. Misstänker att hon har en del träningvärk idag...

Immer

Åh, jag som längtar tills skogen blir fri från skid och skoteråkare!=)

Rebeccah skrev:
Oj, det var inte lite snö ni hade.
Självklart rider jag inte i den värsta snön mer än kanske bara en kvart, sen viker jag av till den plogade vägen. Min hästs kropp har blivit jättefin bara över vintern :)
Nej, vi har fått rätt mycket + att det blåst en del så det har drivit igen just på åkrarna. Den åkern jag har nere mot sjösidan har mest snö...den här uppe runt gården är det inte fullt så mycket på. Kommer just in från en tur där...30 minuters skrittjobb räckte gott och väl;)

Lagom skoj när snön töade massor på dagarna och frös under natten = 2-3 dm hård skare som ingen häst ville varken skritta eller trava på, ung som gammal. Nu har det dock kommit massa mer snö ovanpå och de tycker nu det är helt ok att gå i alla gångarter igen ;) Fast det är ävl ganska ovanligt, rider alltid massor i snön och har aldrig varit med om att det blviit så hård skare innan på så djup snö att det blivit problem så vi får hoppas att det inte händer igen :idea:

Ja, jo, okej då....

Men jag hatar den ändå, snö:devil: . Vill bara ha vår nu. Är väl inte snön i sig som är det värsta utan kylan, halkan, mörkret och joo snön.

Rebeccah skrev:

Var ute med min arab förra helgen i skolskenet och djupsnön. Vi har 1m snö hemma, så det går över knäna på henne. Men vi var ute i 1h och travade och galopperade halva vägen ungefär, i uppförsbackar och så. Och hon flåsar inte ens, inte det minsta svettig heller, man känner inte att hon tar i i djupsnön. Och träningsverk dagen efter? Nej. :eek: Hon e underbar min pålla...:banana:

Jag blev riktigt glad över att se din film. Musiken passade alldeles ypperligt.:)

CiaAn skrev:
Vi passar på att tolka lite i snön :bump:
Det är en aktivitet som passar hela familjen :love:
http://www.zippyvideos.com/2050875854079566/060226tolkning_0001/

Fast man får ju tänka sig för.
Korta pass och benskydd runt om för att undvika senskador och att stödja upp. :p
Man får se till att hitta plogade vägar så att man kan skritta bort mjölksyran ur musklerna.

Men visst är det kul! :p

Mvh
CiaAn:banana:

både jag och hästen älskar snön! han blir vansinnigt vinterglad :love: förstår inte hur man kan svära sig gul och blå när snön bjuder på sånt underbart underlag överallt

nog för att det är kallt ibland men lär er då ta på ordentligt med kläder ;)

Jag och pojken tolkade idag, för första gången på polarens ponny, hon var väääääldigt misstänksam mot linorna och rida med bröstselen först (för att inte tala om pojkens koboltblåa snowboard :eek: ), men efter 30 m motvillig skritt skrittade hon på bra, det blev en lätt galopp först, sedan en lite friskare galopp och sist en riktig racergalopp, ponnyn var SÅÅÅÅÅÅ duktig för att dra för första gången.. I :love: Sandy :banana:

Nej, jag är så trött på den jäkla snön... Läntar efter att den ska försvinna men det lär ju dröja eftersom jag bor uppåt i landet...
Skulle säkert vara helmysigt att rida runt i skogen med snö om det nu gick, men då har vi ju snö-skotrarna som hästarna är livrädda för... Nej, jag har totalt lessnat!!!
Det är ju fara för livet både för människor och hästar..... :(

Jag hoppas att det blir en likadan vinter nästa år eftersom jag inte har kunnat rida något i år pga skada.

Blir riktigt avundsjuk på er som kan ut och pulsa i snön med era kusar.

Jag röstar för mer ordentlig vinter, inte något slask o söl.

Nackdelen är ju dock att häst med boxvila blir väldigt pigg i kylan när man ska ut och gå med den.

Ja, å inte har vi fått se några bilder på det än heller :mad:

moonlightgarden skrev:
Ja, å inte har vi fått se några bilder på det än heller :mad:
nej, det toksnöade så när man fotade blev det BARA fokus på snöflingorna på fotona..

sedan gick det kanske lite fort också :angel: men vi ska väl försöka komma ut en gång till iallafall :p fast denna gång behöver vi inte göra en halv tolksele, för den är juh gjord nu :D

Liknande trådar

Övr. Katt Det känns helt overkligt, jag har nog inte förstått det än. Sent i onsdags kväll försvann hon i mina armar, hon fick det lugnt den sista...
Svar
5
· Visningar
2 271
Senast: tassel
·
L
Hästmänniskan Varning för lång text, jag hoppas verkligen att nån orkar läsa och kan peppa mig till det ena eller det andra... :cry: Jag har nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 077
Senast: longwaydown
·
Hästvård Vår shettskille på 3 år har haft kolik ett par gånger nu senaste två veckorna, senst var idag och det har varit snö både gångerna. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
3 182
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 461
Senast: Vicksan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama