Alsikeklöver

kristalia

Trådstartare
måste fråga hur många som har koll på om dom har det i hagen? Ni med hästar som fått solbränna på mulen, kan det vara reaktion på alsikeklöver fast ni inte vet om det.
Min häst fick solreaktion och kollade upp i hagen och där fans alsike.
Några fler med erfarenhet av detta, jäkligt irriterande att det finns i hagen... Hur vanligt är det med alsikeklöver på sommarbete?

Personligen har jag försökt titta vad som växer i hagen, men svårt att hålla isär ibland och veta vad som är vad. Skulle allra helst vilja gå igenom en hage med en kunnig person, så man kan lära sig. Kanske borde efterfråga en sådan klinik på ridskolan.

Vad jag har förstått kan hästarna även få mugg av alsikeklöver.

Jag har skogshagar men har ett fält bortanför ridbanan som jag är ganska säker är alsikeklöver. Jag tycker inte att det är helt lätt att identifiera. Vet man en gång med säkerhet så är det nog självklart men inte om man själv försökt intensifiera dem. Resten av klövern är skogsklöver (tydlig) och tydligen inte jätteaptitligt men äts upp så småningom.

Att veta vilka ALLA växter i hagen är en utopi och jag tror ingen har sådan koll oavsett vad man säger. Däremot kan man veta till stor del och lära sig på vägen vilka som är giftiga. Jag har haft häst sedan ´84 och lärde mig först för några år sedan att stånds, alsikeklöver och någon lönn (ej svensk) är, eller kan vara, giftiga.

Det är inte fören nu jag verkligen har försökt börja lära mig, tänker att det faktiskt är svårt att skilja mellan vit och alsike. Tror information och uppmärksamhet bör spridas, att man åtminstone vet de vanligast giftiga växter och hur de ser ut. Gick me i Facebookgruppen Vilken växt och det är dem som bekräftat med en bild jag knäppt att det just var alsike.
Min ena häst fick brännskada på mule och den andra mugg, hmm
Nä tänker varje gång när någon nu säger att hästens mule är röd att de faktiskt kan ha alsike el johannesört i hagen som ger fotosensibilitering

Undrar om den inte heter stättra, kan röra ihop det. Det är en växt som är släkt med Kvanne och har samma typ av gift som Jättebjörnloka, den har nån av mina hästar varit förtjust i och fått fula brännsår på mulen.

Alsikeklöver är det väl mer rännskita av men problemen kan minska om de får beta tillräckligt sent så den har släppt fröna.

Men det är säkert inte konsekvent, olika hästar är olika känsliga för olika saker.

Undrar om den inte heter stättra, kan röra ihop det. Det är en växt som är släkt med Kvanne och har samma typ av gift som Jättebjörnloka, den har nån av mina hästar varit förtjust i och fått fula brännsår på mulen.

Alsikeklöver är det väl mer rännskita av men problemen kan minska om de får beta tillräckligt sent så den har släppt fröna.

Men det är säkert inte konsekvent, olika hästar är olika känsliga för olika saker.

Det är inte fören nu jag verkligen har försökt börja lära mig, tänker att det faktiskt är svårt att skilja mellan vit och alsike. Tror information och uppmärksamhet bör spridas, att man åtminstone vet de vanligast giftiga växter och hur de ser ut. Gick me i Facebookgruppen Vilken växt och det är dem som bekräftat med en bild jag knäppt att det just var alsike.
Min ena häst fick brännskada på mule och den andra mugg, hmm
Nä tänker varje gång när någon nu säger att hästens mule är röd att de faktiskt kan ha alsike el johannesört i hagen som ger fotosensibilitering
Min häst har röd mule.... fast det hänger nog ihop med att hon kliat sig mot en ladugård med falurödfärg... :angel:

Jag har skogshagar men har ett fält bortanför ridbanan som jag är ganska säker är alsikeklöver. Jag tycker inte att det är helt lätt att identifiera. Vet man en gång med säkerhet så är det nog självklart men inte om man själv försökt intensifiera dem. Resten av klövern är skogsklöver (tydlig) och tydligen inte jätteaptitligt men äts upp så småningom.

Att veta vilka ALLA växter i hagen är en utopi och jag tror ingen har sådan koll oavsett vad man säger. Däremot kan man veta till stor del och lära sig på vägen vilka som är giftiga. Jag har haft häst sedan ´84 och lärde mig först för några år sedan att stånds, alsikeklöver och någon lönn (ej svensk) är, eller kan vara, giftiga.
Varför skulle det vara en utopi? Dom hagar jag gått i har inte ens kommit upp i över 30 olika växter och väldigt få som kommer över 15 olika.

Håller även lika bra koll på vallen som vi tar hö på och avskyr när jag blir tvungen att köpa hö för då har jag oftast ingen aning om hur bra koll den som tagit in höt har på vad som kommit in i vallen.

Men är nog lite skadad för när jag var liten (någon gång i slutet på 80 talet) fick en gård inte långt från mig avliva hälften av sina hästar pga att dom ätit giftig växt, kommer inte ihåg vilken men har för mig det var örnbräken.

Min ena häst har rosa mule = inget pigment så hon bränner sig alltid sommartid utan skydd om det är stark sol. Båda har fått alsikeförgiftning en gång och då var det karlederna som fick stora vätskande sår över natten, går inte att ta miste. Som tur var ingen leverpåverkan men de fick stå inne ett par veckor och endast gå ut över natten sen resten av den sommaren. :down:

Nu skyr jag helsikeklövern som pesten och en granne harvar vinterhagen åt mig för säkerhets skull innan de släpps ut där igen efter sommaren.

Det är lätt att se skillnad på alsikeklöver och andra klöver. Gå till biblioteket och låna en flora om ni är osäkra.

Den är tyvärr vanlig och jag ser mer av den för varje år. Växer på ängar, beten, diken osv.

Varför skulle det vara en utopi? Dom hagar jag gått i har inte ens kommit upp i över 30 olika växter och väldigt få som kommer över 15 olika.
Fast här måste jag få inflika lite, även om du kanske inte tycker att det är en utopi så kan det mycket väl vara det för någon annan och då är kanske 15 olika växter för många. Tyvärr har inte alla samma förutsättningar som den egna personen och vi utgår väldigt ofta från oss själva, men ibland är det bra att försöka se det ur ett annat perspektiv. :)

Håller även lika bra koll på vallen som vi tar hö på och avskyr när jag blir tvungen att köpa hö för då har jag oftast ingen aning om hur bra koll den som tagit in höt har på vad som kommit in i vallen.

Men är nog lite skadad för när jag var liten (någon gång i slutet på 80 talet) fick en gård inte långt från mig avliva hälften av sina hästar pga att dom ätit giftig växt, kommer inte ihåg vilken men har för mig det var örnbräken.
Jag har ingen större koll på vilka växter som växer i mina hästars hage. Självklart går jag genom den och skulle jag se något farligt åker det bort. Just nu slåss jag i ett hörn mot lupiner men i övrigt har jag inte identifierat mer än mandelblom, gökört, älggräs + otaliga typer av smörblommor. I övrigt växer det garanterat långt över 15 gräsarter i den hagen+ ytterligare otaliga örter varav vissa betas andra inte.
Nej jag tycker inte det är konstigt att inte veta vad som växer i hagen utan snarare konstigt att ha den koll du påstår att du har.

Men det är ju toppen om man har stenkoll men det handlar säkert om intresse oxå, det viktigaste är att uppmärksamma. Att få folk att bli mer intresserade för att undvika de jag va med om

Men det är ju toppen om man har stenkoll men det handlar säkert om intresse oxå, det viktigaste är att uppmärksamma. Att få folk att bli mer intresserade för att undvika de jag va med om
Det handlar nog även vad det är för typ av hagmark man har, om det är naturbete eller plöjd och sådd åker. Jag har naturbete med en otrolig variation av olika örter, gräs och olika insekter som är skyddsvärda och där det är bra att marken betas och trampas av hästar så artrikedomen består enligt den inventering som är gjord i området. :up:

Det är inte fören nu jag verkligen har försökt börja lära mig, tänker att det faktiskt är svårt att skilja mellan vit och alsike.
Det är inte speciellt svårt att se skillnad, vitklöver har EN blomma på var stjälk och alsike har flera. skillnaden mellan rödklöver och alsike är att rödklövern har ett ljusare V på sina blad. Jag har skrivit ett inlägg på min blogg om detta inklusive visar bilder så kolla min profil för adressen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår