Alsikeklöver i hela hagen!

Shpongle

Trådstartare
Jag är inackorderad i ett stall och vinterhagarna är fulla av alsikeklöver. Hur farlig är denna klöver? Jag har verkligen ingen större lust att släppa ut min häst i hagen. Kan jag som hyresgäst kräva någon form av sanering av hagarna från stallägaren?
Hur hade ni gjort om det var er häst, släppt ut och hoppas på de bästa, kräva sanering, flytta m.m.?

Och att prata om klövern verkar vara ett känsligt ämne hos stallägaren.. Så jag tänkte att jag gärna ville ha lite mer på fötterna!

Så snälla kom med lite inputs, hur hade ni gjort?! :(

Jag är ganska säker på att det är alsikeklövern, de är vita blommar men rosa undertill och växer i stora "klasar" och grenar sig med blommor och blad som rödklövern?

Det finns väl bara tre olika sorters klöver eller? Vitklöver, rödklöver och alsikeklöver?

Tja, om inte stallägaren själv skulle ha ork/lust att "sanera" hade jag nog erbjudit mig att göra det, om stallägaren kan stå för trimmer och bensin. Om hagen inte är alltför stor vill säga. Bästa är såklart traktor och betesputs. Vet inte om det finns andra sätt att sanera bort alsikeklöver.

Jag är ganska säker på att det är alsikeklövern, de är vita blommar men rosa undertill och växer i stora "klasar" och grenar sig med blommor och blad som rödklövern?

Det finns väl bara tre olika sorters klöver eller? Vitklöver, rödklöver och alsikeklöver?

Det finns många sorts klöver, men dessa tre är de de flesta tar fel på.

Ett faktum som jag nu sett är att otroligt många vinterhagar är smockfulla med klöver.:eek::eek::confused::confused:
Dessa observationer har jag gjort då min enda arrenderade sk.vinterhage är invaderad av Alsikeklöver.
I alla övriga hagar jag ser är hästarna minsann släppta:nailbiting:
Hur mycket vet vi egentligen om hur Alsikeklövern påverkar våra hästar höst/vinter tid?!

Jag tycker att man först och främst verkligen ska bli säker på att det är alsikeklöver. Jag vet de som varit övertygade om att de haft det i sina hagar men att det vid ordentlig koll visat sig vara vanlig klöver.

Något jag reagerat på är vår mark.
Vi har skogshagar och tillhörande skogsklöver. Den är tämligen torr vår skogsmark och marken runt byggnaderna och jag ser endast någon enstaka alsikeklöver.

Däremot har vår energiskog skördats, besprutats med starka saker så rötterna dött, jämnats till och vänts. DÄR är det massor med alsikeklöver. Hela åkern full. Nu är det våtare mark också.
Men jag trodde att det där starka skulle ta bort allt och kanske gjorde det det också. Verkar vara så att fuktigare mark, orörd ett längre tag är grogrund för alsikeklöver.

Är det så? Ska jag vara orolig?

Jag tycker att man först och främst verkligen ska bli säker på att det är alsikeklöver. Jag vet de som varit övertygade om att de haft det i sina hagar men att det vid ordentlig koll visat sig vara vanlig klöver.
Vad är "vanlig klöver"?
i "Den nordiska floran" finns följande klöverarter:
Backklöver (ganska sällsynt)
Vitklöver
Alsikeklöver
Smultronklöver
Brunklöver (sällsynt)
Gullklöver
Jordklöver
Trådklöver
Spädklöver (sällsynt)
Harklöver
Strimklöver (ganska sällsynt)
Alpklöver (mkt sällsynt)
Skogsklöver
Rödklöver
Blodklöver

Vad är "vanlig klöver"?
Vitklöver
Alsikeklöver
Smultronklöver
Brunklöver (sällsynt)
Gullklöver
Jordklöver
Trådklöver
Spädklöver (sällsynt)
Harklöver
Alpklöver (mkt sällsynt)
Skogsklöver
Rödklöver
Blodklöver

Ok, fel svar. Den klöver som fanns var inte alsikeklöver utan ofarlig klöver.

Så snälla kom med lite inputs, hur hade ni gjort?! :(

Jag hade lämnat ett prov vidare för att kontrollera så att det säkert är alsikeklöver.

OM det är alsikeklöver går det inte att släppa hästar där. Det strider mot djurskyddslagstiftning. Det räcker självklart inte med att trimma ner det, det finns ju kvar och kommer växa upp. Själv hade jag valt att spruta bort det, med hjälp av någon som har sprutcertifikat.

Alsikeklöver kan orsaka leverskador, så det är verkligen inget att ta lätt på http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o/alsikeklover

Vad är "vanlig klöver"?
Vitklöver
Alsikeklöver
Smultronklöver
Brunklöver (sällsynt)
Gullklöver
Jordklöver
Trådklöver
Spädklöver (sällsynt)
Harklöver
Alpklöver (mkt sällsynt)
Skogsklöver
Rödklöver
Blodklöver

Nu har jag goooglat alla dom olika klöversorterna som du räknade upp och dom ända som liknar klövern i hagen är alsikeklövern eller rödklöver/skogsklöver fast med vit/rosa blommor och de känns ju inte så troligt. :crazy:

Jag hade lämnat ett prov vidare för att kontrollera så att det säkert är alsikeklöver.

OM det är alsikeklöver går det inte att släppa hästar där. Det strider mot djurskyddslagstiftning. Det räcker självklart inte med att trimma ner det, det finns ju kvar och kommer växa upp. Själv hade jag valt att spruta bort det, med hjälp av någon som har sprutcertifikat.

Alsikeklöver kan orsaka leverskador, så det är verkligen inget att ta lätt på http://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o/alsikeklover

Vart kan man skicka in klövern på analys?
Jag mår verkligen jättedåligt av att ha min häst i den hagen.. :cry:

Jag är inackorderad i ett stall och vinterhagarna är fulla av alsikeklöver.
Om du inte bor i trakterna av just Alsike så är det ganska så osannolikt att det är just Alsikeklöver.
Lägg in en bild här så skall jag hjälpa dig.
Jag behöver närbild på bladen, flera blad.
Och på blomman.
Samt en helhetsbild på en planta.

Jag har hållit hästar nära Alsike i en herrans massa år och vet precis hur den klövern ser ut.

Om du inte bor i trakterna av just Alsike så är det ganska så osannolikt att det är just Alsikeklöver.
Alsikeklöver anges i floran som vanlig i hela landet.

Rent generellt så är det svårt att förväxla den med andra typer av klöver. Växtsättet liknar rödklöverns medan blomman form liknar vitklövern. Den karaktäristiska färgen på blommorna finns inte hos vare sig vit eller rödklöver.

Jo men i Sverige så är det oerhört begränsat till just Alsike då klövern infördes just där och inte fick någon direkt spridning i populäritet.
Så problemen med att den växer vilt är ganska så lokala.
Då får du gärna tala om för mig vilken klöversort det är som ser ut exakt som alsikeklöver men inte är det. Den klöversorten är spridd i hela landet (okej inte fjällen) men finns uppenbarligen inte nämnd i floran.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 306
Senast: EZMK
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama