Messy

Trådstartare
Jag måste bara tipsa om Aloe Vera produkter!!!!

Har aldrig testat på hästen förr... men så säljer stallägaren...

jag å pålle gick igenom en bro här om dagen (finns tråd)...
ytliga skrapsår (tack GUD)... så tvättade jag med aloe vera spray, sen gel på "skrapen"... sen bomull som sprayades ner med AV-sprayen, sen plast, sen padd, sen bandage över natten..
idag var benet SÅ mycket bättre... samma i natt...
hästen är ohalt, men var SVULLEN... igår ledde jag i 20min, idag skritta jag i 20, sen lite trav i 5min... benet var SÅ fint...

så... ALOE VERA!!! :banana:

ser nästan fram mot mugg-säsongen bara för att jag har årets mot-medel :devil: :angel:

Sv: Aloe Vera

Aloe Vera gelen är det enda som biter på min pållas mugg när hon får sånt. Nu för tiden smetar jag på lite AV så fort jag ser att muggen är på g o då hinner det aldrig bryta ut.

Jag använder Aloe Vera åt min pålles hudbesvär. Är det enda som hjälper och då har jag provat mkt under många år.

Vad brukar man använda sprayen/gelen mot?

alltså nu är jag nybörjare... men stallägaren visade mig som sagt...

sprayen = tvätta med (jodopax å vatten ska man akta sig för, vatten kanske första gången så att benet (såret) blir RENT, men sen försvårar både vatten och jodopax läkningsprocessen)...

sen gel på som salva...

tror inte man ska ha det i helt öppna sår (läste något om det)...

vet inte varför jag hade våtomslag över natten med sprayen (bomull nersprayad å sen plast, sen padd å sen linda)... men det hjälpte...
kanske tränger in och "läker"/minskar svullnaden?

jag är bara helimponerad!! :D

bytte stall i somras, å jag tror att jag har hittat världens bästa stallägare :banana: (hon är på bra andra saker än aloe vera hehe)

Och jag hör till dem som inte sett någon effekt alls av aloe vera förutom möjligtvis som mjukgörande där det finns andra varianter som är billigare.

...

tror inte man ska ha det i helt öppna sår (läste något om det)...

Det svider rejält i öppna sår. Jag har provat på mig själv, förutom svidandet så funkar det bra med gel på öppet sår. Det var på en semester i Indien (mycket bakterier) som jag fick ett stort skrapsår som blödde, jag var livrädd för värsta inflamationen, men aloe vera gel på varje dag gjorde att det läkte jättefint.

jag använder oxå Aloe ganska mycket. Bra till det mesta:)
men det är typiskt att det är tävlings karens på det:mad:

aj då... inte för att jag har tävlingshäst (ännu)... men om man använder typ juicen eller nått så vill man ju inte avbryta hela tiden :(

jag drack just min första klunk hehe... fy fan va äckligt...

någon annan som dricker? hur mkt ska man dricka? det står 30-50ml är normalt, men vissa upp till 1dl... blir dyrt om man ska pyssla med det där... avdragsgillt :angel:

å jag håller med dig !!
Jag har dessutom hört att det finns djur/människor som inte tål det, så man ska alltid prova först på en liten fläck.
Men det är ju inne nu och många vill ju tjäna pengar.......

Hej från hambo

å jag håller med dig !!
Jag har dessutom hört att det finns djur/människor som inte tål det, så man ska alltid prova först på en liten fläck.
Men det är ju inne nu och många vill ju tjäna pengar.......

Hej från hambo

ja jo det e klart att saker som blir mode lätt blir en kassako...

men jag är tex väldigt nöjd med back on track, oxå modefluga...
aloe vera har ju funnits lääänge (mamma kom hem med sådana salvor när jag fortf bodde hemma)... men det är första gången jag testade på hästen...

någon som fått allergisk reaktion på sin häst?

Jag köpte en hel del såna produkter i somras, men fick sen veta att det kunde reagera mer på solljus- som inte gick ihop med fotosensitiviteten iom leverskadan.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 810
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 694
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 839
Senast: Ponylove
·
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka