Aloe Vera till dräktigt sto??

fettso

Trådstartare
Mitt sto är ju konstaterat dräktig nu, men hon är på dygn 19 nu så imorgon går hon ju in i den känsliga perioden.

Hon har innan hon åkte till hingsten fått Aloe Vera i sitt krafftfoder i 2
månaders tid.
Hos hingsten har hon ej fått krafftfoder, hon har varit där i tre veckor.

Vet ni om det är riskfritt att ge Aloe Vera under dräktigheten??

Sv: Aloe Vera till dräktigt sto??

Varför ger du din häst Aloe Vera? Jag undviker personligen tillsatser och kosttillskott till mina hästar eftersom det finns en hel del oseriöst som saknar kontroll av odling, tillverkning, lagring och distribution. Är hästen frisk så behövs normalt endast analyserat grovfoder och eventuellt proteinfoder och mineraler (salt och selen). Är hästen sjuk så är det veterinärvård som gäller.

Det finns starka marknadsföringskrafter kring vissa tillskott eftersom det handlar om så stora pengar. Aloe vera, alger, djävulsklo... oftast OK produkter men med en prislapp som inte motsvarar framställningskostnaden.

Hästarna får samma Aloe Vera som jag själv dricker från Forever Living.
Håller magen i form så man mår bra inifrån.

Hästarna får samma Aloe Vera som jag själv dricker från Forever Living.
Håller magen i form så man mår bra inifrån.

Lät nog mest som reklam i mina öron eftersom du nämner varumärket utan att svara på min fråga: Varför ger du ditt sto Aloe Vera?

Mådde hästen dåligt (magproblem?) innan du började ge Aloe Vera och du fick detta rekommenderat av veterinär?

Man ger Aloa Vera för ökat välbefinnande, bra for magen... Inget man behöver ha rekommendationer av vet. för. MEN det ska INTE ges till dräktigt sto. Det ökar risken för kastning. Tror att det står på företagets hemsida eller i broschyren.... Brukar vara så i alla fall.
Vad var och en ger sina hästar är väl inget att fundera på så länge det inte är farligt.

Hej! Jag ger också mina hästar Aloe Vera, och tycker det är bra! Men du ska inte ge Aloe Vera i början av dräktighetstiden,eftersom detta kan leda till ökad blodcirkulation som kan göra att stoet förlorar sitt foster (Detta har jag läst i Forever Livings produkthäfte!). ;)

Tack så jättemkt för era svar!!!!!!!:)

Jag har gett det eftersom hon är nyimpoterad från island och det ska vara bra mot exem.

Aloe vera bör inte ges till dräktiga eller digivande hästar. Det finns inget belägg för att aloe vera har effekt mot sommareksem annat än att salvbasen kan vara vara mjukgörande för huden som de flesta salvbaser. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka