Aloe Vera mot klåda?

scizofren

Trådstartare
jag rider ett fyra år gammalt P.R.E sto som kom till Sverige från Spanien som två-åring.
sommaren 2004 och 2005 har hon roat sig med att klia av sig hela manen och svansen så att hon då ser ut lite som en skabbig räka..:crazy:
tränaren som haft henne sedan April 2005 för att utbilda henne påstar att hon har försökt med ALLT och ingenting fungerar!
jag ska ha henne i sommar och kommer antagligen tävla henne en del.
då skulle det vara synd om hon såg ut som en skabbig räka.. jag vill ju att hon ska vara fin i manen och svansen och jag vill kunna knoppa om jag ska tävla och fläta svansen.
jag har nu fått höra att en Aloe Vera spray som heter något med veterinary (nåt sånt) ska vara skitbra emot klåda i man och svans.
jag vill så gärna veta om någon här använder aloe vera i manen och svansen på ex. sin islänning eller sitt Russ eller vilken annan häst som helst och om det verkligen fungerar så bra.
jag blir också glad över andra tips som kan få min lilla tjej att låta manen och svansen häsga kvar på sin plats..:)

Sv: Aloe Vera mot klåda?

Jag har använd mig av Aloe Veterinary formula (aloe vera i sprayform) på mina föl när dom har kliat sig hårlösa på svans och diverse platser. Sprayat och masserat in, det har funkat på mina hästar.

Har dom testat olivolja? Både lite i maten och i manen? Vet några som testat det på eksemhästar med väldigt gott resultat.

Min häst slutade klia svansen när jag uteslöt korn och havre ur foderstaten. Jag bytte till ett irländskt müslifoder och efter det fungerar hans mage mycket bättre och han har slutat att ha "punk-svans":D

HeJe

Har inte hästen sommareksem? Då är det i allmänhet knott och mygg som är boven. Att förebygga att hästen blir exponerad är då A och O. Insektrepellerande medel, eksemtäcke, installning när det är mkt odjur i luften osv. HH

Håller med HH, hästar från andra länder drababs av vår miljö när de kommer hit. Prova sätta på eksemtäcke, finns i de flesta ridsportbutiker eller www.boett.com

eksem täcke är ju förstås ett alternativ.. men finns dem i storlek 165? jag tycker också att det är synd att stänga in hästen i ett täcke på sommaren..

Min häst går med täcke sedan treårsåldern, från mars till nov. Han vet att den skyddar honom. Dessutom är Boetts täcken utvecklade sedan många år för att fungera på bästa sätt för hästen. Min eksemhästa har täcke med maglapp och huva ovanpå allt. Knotten biter på magen o i öronen med.

OBS! Jag har använt alger i flera år, och det hjälper INTE. En bra foderstat anpassad till häsetn är det bästa, med mycket grovfoder. Jag ger linfröolja och skall nu i februari börja med Probimin som hjälpt många eksemhästar från island. Min är dock svenskfödd så jag vet ej hur reslutatet blir på honom.

Ang algerna så är det ett mkt bra mineral - det är bara att koncentrationen är ojämn o innehåller mkt jod som KAN ge jodförgiftning vid för höga doser. Så vitt jag vet är det ovanligt, men dock hjälper det inte mot just allergier som eksem.

scizofren skrev:
eksem täcke är ju förstås ett alternativ.. men finns dem i storlek 165? jag tycker också att det är synd att stänga in hästen i ett täcke på sommaren..

Boett har täcke upp till shire. O kan beställa om man så vill i den form man önskar. Jag fick vid akut irritation i hästens öron blixtlås påsytt täcke o huva så jag fick på dem.

hej!

jag har oxå en soleksems-häst......importerad från england, men iallafall var hittar jag probimin?? kliar inte din häst sönder sitt eksem täcke??
mvh sofie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka