• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saaara
  • Startdatum Startdatum
S

saaara

:) Bara undrar om de e nån som har en en häst efter almeto? Skulle va jätte kul om ni visste nån som hade de/ har de sj. Isf: hur är hästarna i hopp/temprament/ridbarhet osv... Har en pålle efter almeto och han är ju lite sällsynt i aveln (inte så känd)

Alméto Z f.-82 e:Almé Z va Nicklas arvidssons hopphäst och varit 2.a häst åt Maria Gretzer och Rolf Göran. Han va en riktig speedhäst!!! Jätte tacksam för svar..

Ps. Är sj väldigt förtjust i dessa avkommor!!! :d

Sv: Alméto Z

En tjej som har en sexåring (tror jag) e: Almeto Z brukar träna för min ridlärare. Den är väl hyfsat kapabel (hoppning), men ingen superstjärna. Lite skarp i psyket, tydligen. Har hört att det gäller för fler Almeto Z-avkommor, men jag har sett för få för att kunna säga ngt om det.

Jag har en Alméto Z avkomma. Han på användarbilden. Han är ue: Hertigen - Picasso. Min häst hoppar gärna, men är inte mycket hoppad sedan han var 4 år (nu 10 år), då N. Arvidsson hoppade honom. Han är väl ingen stjärna, men hoppar villigt och är totalt orädd. Jag har mest ridit dressyr på honom (har blivit lite rädd för hoppning) och han har bra taktmässig gång, dock kunde man önska mer luft då han är ganska markbunden. Humör har han. Har han bestämt sig för något så är det så och då kan jag lägga av. Dock har han lugnat sig en hel del med åren, som unghäst var han emellanåt hemsk. Bita kan han göra och alla i stallet vet att man passar sig för hans bakdel, med andra ord en riktig surskånk. Kommer man väl till ridning på honom, så är han som en dröm. Tyvärr är han skadad nu (ligament och senor i hoven) och det är tveksamt om han blir bra :( . Anledningen till att han inte är tävlad (dressyr) är jag då jag inte är någon tävlingsmänniska. Enligt min dressyrtränare har han kapacitet för minst msv (möjligtvis inte ryttaren :angel: ). En kompis till mig har också en Alméto Z avkomma och hon har tävlat upp till 1,30. Hennes gång är ordinär. Hon har också humör och har väl framförallt i sina unga år varit ganska skarp.

Cweb.jpg

Jag har en Almeto Z avkomma (ue:Dragon). Han är sju år, och nästan enbart riden i dressyr. Han är högrest, mkt kort i ryggen, har ett plant kors, och för raka bakben. Men trots den något defekta bakkärran börjar både piaff och passage att bli riktigt ok.
Han är en tuffing, men det är också hans syskon, så det skyller jag på modern... Jag har själv ridit på och jobbat med Almeto (på station) och han var mkt trevlig. Hade dock en tendens till att hålla igen i sitt sätt att arbeta, som jag känner igen hos min egen. (Fast det försvinner mer och mer.)
Min häst använder jag även som lektionshäst till mina privatelever, och det sköter han med den äran.

Han är högrest, mkt kort i ryggen, har ett plant kors, och för raka bakben.

Detta känner jag igen från en avkomma jag ridit. Attention, hon kom tvåa i Falsterbo 98 femåringarnas. Att rida henne var som att rida ponny igen :p liten m energiskt steg, å man fick var på sin vakt för hon tyckte om att busa till det inbland. Mkt bestämd dam men väldigt mysig och kelen. Å hoppa kunde hon! Hon var en fröjd att skåda i omhoppningarna, fanns ingen som kunde slå henne.... :love:

Det där plana korset känner jag igen, både på min och min kompis.

Tack för alla svar!! :) Ja, ja känner igen en del egenskaper era hästar har i min egen. (f97 Almeto z- Atlantic Boy xx) Han har också ett lite mystiskt kors och rätt så raka bakben, fast han har ett mkt bra övertramp spec i skritten :)
Att dom e rätt så hårda i psyket känns oxå igen.. Min häst måste man komma in på i hjärnan för att han ska gå bra. Om han inte blir tillräckligt stimulerad så blir han VÄLDIGT pigg och gör vad som helst för att få springa. Ja använder honom till hoppning och precis som Clintans kompis häst så är han väldigt snabb i omhoppningar,orädd och hoppar med bra tryck... :d Men han har ett hjärta av guld trots att han är en tuff pålle :love: :love: Hoppas komma en bra bit upp i klasserna då han har bra kapacitet och relativt lätt riden på hinder... :) Ps. Clintan, din häst är rätt så lik din i ansikts dragen, förutom att min har JÄTTE långa öron..

Liknande trådar

Avel Den 2/10 fick Almèto Z gå till de sälla jaktmarkerna efter ett akut sjukdomsförlopp. Under sin tävlingskarriär vann han otaliga...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: pialotta
·
Träning Hej Jag har köpt en osädd 2-åring från ystad. Jag själv bor i Stockholm och hade inte tiden som krävdes för att åka längst ner till...
Svar
18
· Visningar
1 658
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka