Allvarligt talat....

åke

Trådstartare
Jag rider ju inte så himla mycket,Kanske 3-4 ggr per vecka. OM jag nu går och köper mig en börjes sadel eller en hööks sadel vad blir konsekvenserna av det??? Blir jag utskrattad om jag kommer till en western tränare fast sadeln sitter helt ok på hästen? Jag VET att jag hade blivit det om det hade rört sig om tex dresyr. Inbillar jag mig bara att det är justare jargong innom western eller kommer dom att blega på mig??

Sv: Allvarligt talat....

Det handlar om att de sadlar du talar om oftast sitter som skit på hästen. Dessutom så är dom inte byggda för en korrekt sits. Om du menar allvar med din westernsatsning så måste du köpa en riktig sadel för din och din hästs skull. Det har ingenting med snobberi att göra utan helt enkelt om omsorg om dig och hästen. Köp en riktig sadel och då får du räkna med att den kostar från 8000:- och uppåt. Lycka till.

Du blir inte utskrattad, men det är ju viktigt att sadeln ligger bra på hästen.
Jag hade nog försökt hitta en bättre begagnad sadel istället, som förmodligen också håller en sisådär 50 år längre.... Det finns okej beg sadlar utan utsmyckning i enkelt utförande att få tag på till okej pris.
Vad hade du tänkt att lägga på en sadel?

Jo...det är som Kenneth säger. Jag har inte sett en enda av Börjes billiga variant sitta bra på någon häst och jag har hållit på ett tag. Den bommen är inte bra. Dock, dom säljer Simco och de är ok sadlar...

Men, det finns rätt ok syntetvarianter som har bra bom men som är lite billigare än en lädersadel. Det är helt ok med en sån;)...om den ligger bra:smirk:

De flesta märkena har budgetvarianter uppbyggda på bra bom men att man inte använt det bästa lädret och sparat in på detaljer.

Tulla inte på bommens kvalitét...för hästens skull;)

Heja Wrangler...du hann före:o

.....och vi är så rööörande överrens allihopa! :D
Är det inte härligt! :banana:
Vi är som en egen liten familj här på western.... o ALLA får va med! :banana: :bump: :banana: :bow:

jag har ridit i en hööks western och den låg väldigt i framvikt och gav en väldigt ful stolsits. Den va väldigt hård också. en bekant hade en westernsadel från börjes och den låg faktisakt bättre än den från hööks iaf.

Du blir inte utskrattad, men det är ju viktigt att sadeln ligger bra på hästen.
Jag hade nog försökt hitta en bättre begagnad sadel istället, som förmodligen också håller en sisådär 50 år längre.... Det finns okej beg sadlar utan utsmyckning i enkelt utförande att få tag på till okej pris.
Vad hade du tänkt att lägga på en sadel?

Mellan 3-5.000kr. Hittade en som satt kanon på hästen. Men va fan då hade jag väl för korta ben!!! Tyvärr så gick det inte att korta dom mer heller.

De billigare sadlarna håller heller inte särskilt länge så du tjänar mer på att köpa en riktig sadel även om jag förstår att det känns dyrt. Säljer du den dyra sadeln så får du i stort sett tillbaka pengarna. Säljer du en billig sadel så får du inte det, om du ens får den såld.

Men va fan då hade jag väl för korta ben!!! Tyvärr så gick det inte att korta dom mer heller.

??? Fenders??? Det går köpa nya??
Svar på din fråga, tror inte att du blir utskrattad. Har ridit på min Simco 3 år och ingen har skrattat. Dagdr´ömmer om Crates...:smirk:

Jag tycker att 3 till 4 gånger i veckan är tillräckligt mycket för att lägga ner energi på att hitta en bra sadel (passform + kvalitet).
Se inte sadelköpet som ett engångpris utan något som du betalar för varje gång du rider. Om du lägger 50 kr varje gånger du rider (3,5 gånger i veckan) så får du 9100 kr på ett år. Eller 10 kr/ ridtur på 5 år. Se det som en investering. :)

Lycka till!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar