astronaut

Trådstartare
Nu, ge mig tips, innan tisdagen.

Ska ha lydnadsbana med hinder. jag fasar över att ngt hinder kommer se ut så här:

{C0C7107C-48D4-45DE-916F-682E6F2B74E4}.jpg

dvs; 'Hinder', byta galopp innan man rundar konan och över andra 'hindret' sen ska man byta galopp också .. man hinner inte :O

Jag fasar även att jag kommer få G, en häst på cirka 173 (jag är själv 160) och han är STEL!

Ngn som har tips på hur sjutton man gör? Gjorde samma sak med den hästen sist också, lyckades i 1 fall av 5 (2 avbrutna då en annan ryttare red upp bakom eller i mitten av hindret)

Sv: alltså?

Är verkligen ingen hoppexpert, men jag skulle förbereda hästen inför nästa hinder redan när man är över det hindret som är innan.
Då är hästen uppmärksam på att det är dags att göra en snäv sväng.

Eller?? :crazy:

men du får man inte byta galopp över hindret? då är det ju bara att byta till höger galopp över första hindret och byta till vänster igen över det andra hindret?

finns både ja och nej. landar man i rätt galopp så är det ju tur, men i fel galopp så måste man ju hinna byta, men när ens skänklar inte räcker till :crazy:

Är ju bara det, jag är ingen expert på hur man byter galopp över hinder :crazy: Speciellt inte om man måste hålla reda på en hinderpigg häst, kunna byta galopp och sen svänga som inni helvete. Jag fick som mest till ett litet galoppsprång innan jag var tvungen att vända, men det var för sent då han istället kom brevid sockerbiten.

:crazy: :crazy: :crazy:

(lovar innerligt att om ngt hinder på banan ser ut så imorgon så åker jag hem och sover)

Det är inte tur om hästen landar i rätt galopp. Hästen ska alltid landa i rätt galopp. Det är det ni ska lära er.

Saken är den, att du ska inte kunna det du ska träna på, utan du ska lära dig det.

för att få hästen att landa i rätt galopp:
om du hoppar så som på bilden dvs hoppar i vänster varv och ska byta till höger så kan du titta åt höger, lägga skänklarna som höger galoppfattning och leda med handen lite åt höger!

Det blir enklare om du redan över första hindret tittar vart du ska (dvs åt höger) Trampar ner lite extra i höger stigbygel och direkt i landningen tar ett ledande tygeltag till höger. Tänk sedan på att rama in hästen med den nya ytterskänkeln (dvs vänster) Så att du kommer rakt på hinder nummer två, utan att få en utbrytning.

Lycka till!

Sånna där övningar brukar vi oxå ha , Om vi landar i fel galopp får vi göra en volt runt konan och rätta galoppen..

Den bästa metoden att byta galopp över ett hinder är att:
*Se åt det hållet ( vänster galopp efter hindret = titta åt vänster )
*Trampa i den stigbygeln
*Led åt det hållet

Det gäller helt enkellt att fördela vikten åt det hållet som hästen ska byta galopp åt, kanske ingen fattar men så gör jag iaf :angel:

Det är lättare att byta över hindret än efter. Annars byter nog hästen av sig själv i svängen.

Vid byte till höger galopp, Titta åt det hållet du ska rida efter hindret. Försök redan när du e över hindret att du flyttar över vikten till höger, och trampar ner i höger stigbygel, och flyttar bak vänster stigbygel en aning. Se till så att inte vänsterbogen kommer före i språnget, då kommer han inte hinna få fram högerbenet.

Tycker du ska säga till din ridlärare att du inte är säker på det här med galoppombyte, det är lättare att ta åt sig information om hur man gör när man får den muntligt när man rider, än såhär på forumet.

Lycka till och hoppas du får G! :D

uppd

Gick jättebra, hade inte ngt sådant hinder på den banan, gjorde som vissa sa och kollade åt det hållet och la skänklarna så man skulle och landade i rätt galopp (och äntligen fick jag hoppa i dressyrsadel:love: )

Nej, fick en annan, men den som jag hade igår hoppar minst 60 cm mer än vad han behöver :angel: men han är sååå underbar:love:

Härligt, om jag inte e me på noterna när min stora donna hoppar så hoppar hon minst två meter innan och en meter för högt :D. Men hon e helt underbar hon också :love:.

Liknande trådar

Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: Ray
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka