Alltså hjälp....

Sv: Alltså hjälp....

Men förutsättningarna ändrades ju iom att saken inte hade det felet som första köparen påstod? jag tror inte du behöver vara orolig, det är ju han som varit den oärliga här.
 
Sv: Alltså hjälp....

Om vi tar en bil som exempel när det gäller värde och vad som kan bli det som köparen förlorar.
Låt oss säga att du annonserar ut den för 40 000 som då enligt dig är priset för den hel (lagad) minus extrautrustningen. Köparen lägger ett bud på 30 000 som du först inte godtar och sedan säger OK till om köparen tar den som den står d v s inte lagad. Det som kan bli det du måste ersätta är den merkostnad som köparen får om denne köper en likdan bil (märke årsmodell och ungefärlig körsträcka) som då kostar mer än de 30 000 som ni var överens om minus kostnaden för reparationen. Vilket ju då kan bli nästan vad som helst. Men t ex försäkringsbolag använder Blocket för att söka på motsvarande bil för att kunna sätta ungefärligt marknadsvärde.

Det finns folk som är vad som brukar kallas för rättshaverister som både kan och inte minst älskar att driva ärenden där någon gjort en miss i stil med vad du har gjort. Så även om många här försöker förringa det så kan köparen vara en sådan och då kommer det inte att försvinna så lätt. Dessutom har ju köparen rätten på sin sida och rådet att säga att du inte har några pengar för att du har betalt andra skulder hjälper inte. Om detta drivs vidare kommer det istället i så fall blir kronofogden som kommer att driva in det.
 
Sv: Alltså hjälp....

Men i det här fallet påstod ju köparen något som inte stämde om bilen? spelar inte det in alls?

du som har koll på läget, vad ska jag göra som köpt en sadel av en bedragare? (sadeln finns inte) gjorde polisanmälan men ärendet avskrevs eftersom bedragaren skulle åtalas för ett grövre brott. Jag funderade på att skicka en faktura, kan man göra det? (ursäkta fibusen att jag lånade din tråd lite) :)
 
Sv: Alltså hjälp....

Det är ju helt upp till säljaren att värdera den informationen (om felet).

Helt solklart är ju att ts accepterat budet och att avtalet var slutet. Och att ts sedan valde att bortse från det ingångna avtalet och istället sälja till annan. Vilket alltså inte alls är OK utan ett avtalsbrott.

Om sedan någon orkar driva det är en annan fråga, men som Masse skriver finns det folk som ser ett nöje i att få ta det till tingsrätten. Särskilt eftersom summan nog är så låg att det inte behövs ombud - billigt att driva det till tr.
 
Sv: Alltså hjälp....

Jag har tydligen brytit mot avtalslagen,och han har kontaktat sin advokat.

Han ar sur och bluffar for att forsoka skramma dig. ;)

Inte sjutton har han kontaktat en dyr advokat och betalat de tusentals kronor det skulle kosta. Ignorera honom helt.
 
Sv: Alltså hjälp....

*KL*
Alltså ofta är det inte så himla lätt att bara "kräva" skadestånd eller ersättning trots att man har rätten på sin sida...
Vi hyrde ut ett hus på våran gård med ett detaljerat kontrakt gällande hyra, uppsägning, husets beskaffenhet, vad som ingick och inte samt flyttstäd. Våra hyresgäster sket i att betala hyran under den sista (av 3) uppsägningsmånader, tömde huset på natten innan månad 3 och struntade i flyttstäd, la sedan nycklarna (1 av 2st) i tanklocket på en av våra bilar...
När vi försökte kräva vår rätt med utebliven hyra samt ersättning för flyttstäd och byte av lås för bortttappad nyckel gick vi bet (trots advokat), istället hotade hyresgästerna att stämma oss på elkostnader för en påstådd utebliven luftvärmepump?? I kontraktet stod tydligt att värmekällan var direktverkande el samt att det fanns en öppen eldstad...
Två advokater sa att eftersom dom tömt huset innan sista månaden skulle vi förmodligen inte bli tilldömda den uteblivna hyran och trots bildbevis i massor på den nedsnuskade huset var det inte ens säkert vi skulle få något för flyttstäd....
Så det krävs nog mer än bevis många gånger....
:(
 
Sv: Alltså hjälp....

du som har koll på läget, vad ska jag göra som köpt en sadel av en bedragare? (sadeln finns inte) gjorde polisanmälan men ärendet avskrevs eftersom bedragaren skulle åtalas för ett grövre brott. Jag funderade på att skicka en faktura, kan man göra det? (ursäkta fibusen att jag lånade din tråd lite) :)
Är du säker på att ärendet är avskrivet?
Om det är det kan du driva det civilrättsligt om det är lönt eller inte beror helt på summan som du har betalt för sadeln.

En chans att komma lite billigare undan är att du skickar en faktura till säljaren på sadel och när du inte får betalning där kan lämna det vidare till Kronofogden. Om säljaren då bestrider så kommer ärendet att gå vidare till rätten. Men du kan nog behöva juridisk hjälp om det går så långt. Annars om det inte bestrids så kommer Kf att driva in skulden, om det finns tillgångar.
 
Sv: Alltså hjälp....

Som jag kan se så skulle du som värst kunna bli ersättningsskyldig på 40-28= 12 000:- och på den lilla summan så finns det ingen som kommer att kriga för. Stå på dig, att du inte betalar han ett öre .. så kommer det att bli så!!
 
Sv: Alltså hjälp....

Då tror jag inte att du ser helt klart om det är det värsta du kan se. För det är mellanskillnaden sedan kan det komma till t ex att man fått resor och transportkostnader för att kunna köpa en annan. Om fortsätter att tänka oss att det är en bil och att köparen hade behov av den ganska omgående och när då affären inte blev av så fick köparen gå hyra bil vilket då blir kostnader som kommer att belasta säljaren. Samma sak kan det vara med köparens kostnader för advokaten att det kommer att läggas på säljaren att ersätta det. För att kunna säga något säkert måste man veta mycket mer om vad det är för vara och värdet m m.
Men helt klart är att det kan bli bra mycket mer än tolvtusen om det drivs vidare för det är ju trots allt inte köparen som gjort fel och då kan ersättningen för skada/men som avtalsbrottet gett köparen vida överstiga värdet på själva varan.
 
Sv: Alltså hjälp....

Exakt!
Det med advokat är en riktig bluff. ..

Var försiktig när du uttalar dig.

Vi har själva anlitat advokat för betydligt mindre summor. Och det har inte kostat oss ett öre, även om motparten säkert tror det.

Allt är inte vad det ser ut vid första anblick. Att göra ett så förhastat uttalande i andras affärer kan verkligen vara riskabelt. För andra.
 
Sv: Alltså hjälp....

Så du tror inte advokater har vänner och bekanta och släktingar de hjälper gratis?
Jag tror inte min brorsa skulle fakturera mig 1500 kr/timme om han hjälpte mig med nån grej.

Han skulle då aldrig ta sig an detta fall om han inte var helt inkompetent. Kommer aldrig att hålla i rätten eller vara värt pengarna! Det borde både han och du veta om ni är insatta.
 
Sv: Alltså hjälp....

Var försiktig när du uttalar dig.

Vi har själva anlitat advokat för betydligt mindre summor. Och det har inte kostat oss ett öre, även om motparten säkert tror det.

Allt är inte vad det ser ut vid första anblick. Att göra ett så förhastat uttalande i andras affärer kan verkligen vara riskabelt. För andra.

Ja visst, anlitat.

Men sen då... Har du gått upp i domstol för 5-15 000 ?? På vaga och muntliga avtal?? Beredd att ta en förlust på runda 50 000 i rättegångskostnader(med all sannolikhet).

Det är lätt att säga vad som är rätt o fel.
Visst har TS inte gjort rätt.
Men att en domstol skulle fälla TS för att h*n gjort fel... kan jag omöjligen se på världskartan! :p
 
Sv: Alltså hjälp....

Alltså, det är högst troligt att detta inte leder någonstans precis som du och ett par andra säger. Men viktigt här som jag + några till försöker peka på är att köparen faktiskt har rätt här och att avtalslagen ser ut såhär -vilket många inte har koll på, det hade inte jag heller -förrän jag läste juridik förra året.
Trist när folk förringar allvaret, det leder som sagt troligtvis ingenstans då det inte är "värt" det ekonomiskt -men man KAN råka ut för folk som kommer hävda sin rätt blint och därmed skiter i att det inte är värt det, och det ska man inte bortse ifrån.
 
Sv: Alltså hjälp....

Alltså, det är högst troligt att detta inte leder någonstans precis som du och ett par andra säger. Men viktigt här som jag + några till försöker peka på är att köparen faktiskt har rätt här och att avtalslagen ser ut såhär -vilket många inte har koll på, det hade inte jag heller -förrän jag läste juridik förra året.
Trist när folk förringar allvaret, det leder som sagt troligtvis ingenstans då det inte är "värt" det ekonomiskt -men man KAN råka ut för folk som kommer hävda sin rätt blint och därmed skiter i att det inte är värt det, och det ska man inte bortse ifrån.

Du har helt rätt!
 
Sv: Alltså hjälp....

Det behövs ingen jurist för att gå till tr med detta. Det gör man enkelt och till låg avgift själv. Däremot kan det ju vara lämpligt med ett kostnadsfritt råd från en jurist.

Och vips! har ts en träff i tingsrätten, utan att det kostat motparten många hundralappar.
 
Sv: Alltså hjälp....

Det behövs ingen jurist för att gå till tr med detta. Det gör man enkelt och till låg avgift själv. Däremot kan det ju vara lämpligt med ett kostnadsfritt råd från en jurist.

Och vips! har ts en träff i tingsrätten, utan att det kostat motparten många hundralappar.

Vad händer när ord står mot ord i tingsrätt? Vem bekostar vad då?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 538
Senast: Habina
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 326
Senast: DarkInNight
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp