Jag undrar också hur seriös det där dokumentet är, det står jordbruksverket inom parantes men kommer det verkligen från dem? Lite skeptisk.
Vi har tidigare diskuterat på detta forum om rått-/musjägare som yrkesroll hos katter och om man kan avla fram en sådan arbetande "ras". Jag har själv varit nyfiken på detta och deltagit i såna diskussioner. Jag tror att de flesta har kommit fram till att det skulle vara svårt, av de skäl som skrivits tidigare i den här tråden. Att ha fertila katter lösa är inte så bra, speciellt för katterna själva.
Även om man kan ge honor p-piller (som iochförsig dessutom ökar risken för livmodersjukdomar och juvertumörer) så finns det inget motsvarade för hanar. Och som tidigare påpekat så kan man isåfall inte testa hanens förmåga till jakt innan avel, om man inte kommer på något test som man kan sätta i system.
Om man ska släppa fertila hanar lösa ändå då "alla" honor i närheten kommer att vara kastrerade eller gå på p-piller, det är inte bra för katten - han kommer att ge sig iväg på långa vandringar och eventuellt störa grannar och ovilliga honkatter. Plus utsätta sig för fara (tex vägar och andra fertila hanar).
Tillägg: så i teorin så är det möjligt. Men i praktiken så skulle det innebära mycket arbete innan man kan börja.