Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Casteloro

Trådstartare
Tittar på annonser dagligen och möter ganska ofta meningen "Hemmet viktigare än priset!" i slutet av annonsen. Har själv använt den meningen (eller liknande) när jag sålde min ponny för snart 10 år sedan, utan att veta vad det egentligen innebar för min del.

Det betyder väl att priset är prutbart, men hur mycket? Hur menar ni/vad tror ni? Är det läge att pruta så mycket som det bara går, bara du visar att du erbjuder ett gott hem? Eller är det lite av en strategi för att sålla bort extremprutare? Jag menar, om jag sålde häst, så skulle jag inte vilja att man prutade för mycket, och de som skulle göra det skulle säkerligen gå bort på en gång. Å andra sidan är väl dessa säljare inte ute efter någon snabb affär heller, så det kanske går att pruta mycket om ägaren anser efter många om och men att köparen ger ett gott hem.

Men! Om jag har 20', skulle jag kunna ringa på en häst för 40' bara jag kunde erbjuda ett gott hem? Eller vart går gränsen? Nu skulle jag aldrig göra det, men det känns som att det är en dålig strategi i annonseringen av häst. Tycker det är så oerhört svårt med sådan annonser att de nästan går bort på en gång. Personligen så anser jag att jag skulle kunna erbjuda en häst ett fantastiskt hem, så egentligen borde de kunna sälja hästen för symbolisk summa till mig eftersom priset inte var så viktigt :confused:

Spontant känns det som att det är en icke vinnande strategi, för att det är så luddigt och tolkas olika av alla. Vad tror ni? Är det bara jag som funderar på sådant här? :D

/ En som går i hästköpar-tankar, men som inte har så stor budget för hästköpet :angel:
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Min tanke när jag läser sådant är man kanske har en konstig syn på hästlivet om man ens BEHÖVER skriva att det är viktigare att ens häst hamnar i ett bra hem än att man får mycket pengar för den. För mig känns det konstigt att man ens behöver nämna det. Även om det inte är så säljaren nödvändigtvis tänker så tycker jag det låter fel i alla fall.

Vill man antyda att hästen kan prutas så kan man skriva "Priset kan diskuteras vid snabb affär" eller något i den stilen.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Jag räknar kallt med att de flesta tycker hemmet är viktigast. Säljare som ger intrycket att det spelar mindre roll är jag inte intresserad av att köpa av eftersom det får mig att tänka i termer som att de är måna om att bli av med hästen snabbt vilket ger mig vibbar om nåt fel på hästen.

Jag tolkar detta som att man inte har superbråttom med att sälja utan att man väljer köpare med omsorg, så att det är av mindre betydelse om hästen säljs nu eller om några månader.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Jag tolkar det som du strindlund. Om de skriver på det sättet så tycker jag att man kan pruta lite grann så länge säljaren tycker att du är vettig och kan tänka sig att sälja hästen till dig.
Jag tittade på en häst igår som var lite över min budget (bra eller dåligt kan vara osagt) och jag blev blixtförälskad i hästen! Ägaren blev väldigt förtjust i mig också så jag kommer försöka pruta några tusenlappar. Hon sa även flera gånger att det verkligen inte är pengarna det handlar om. Är det ändå ej prutbart så får jag finna mig i det och betala priset som säljaren bestämt.
 
Senast ändrad:
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Det kan ju vara ett sätt att förbehålla sig rätten att sälja hästen till någon annan än högstbjudande...
jag tycker att jag oftast ser den meningen i annonser om på marknaden inte så attraktiva hästar.
Hur prutningsbart... jag vet inte.

Jag har en häst som jag egentligen tänkt sälja men han är i så hög prisklass att jag inte vet om jag vill sälja till den typen av köpare jag väntar mig dyka upp (ponny i drygt 100000kr klassen). Jag skulle hellre sälja till "rätt hem" men hur lågt jag kunde gå - jag vet inte. Kanske ner mot 50-60?
Jag löser situationen genom att inte sälja ponnyn utan behålla honom själv...
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

"hem viktigare än priset" tolkar jag som att man är noga med vem man säljer till. Att man vill veta hur hästen kommer få det och att man inte säljer till vem som helst bara för att någon kan betala. Priset som är angett är en riktlinje på vad säljaren har tänkt sig. Har bekanta som köpt häst för halva priset av denna anledningen. Sänkt från 100 000 till 50 000. Hur den specifika säljaren tänker vet man inte.

Men jag skulle inte ringa på hästar värda mer än max ca 20 000 kr mer än vad jag tänkt mig. Beroende på vad dem satt för prislapp förstås. Sedan kanske man skulle kunna mötas nånstans på vägen så båda blir nöjda.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

För mig betyder den meningen att jag vill att hästen jag säljer hamnar hos någon med samma värderingar inom hästeriet som jag har. Om det innebär att jag kanske måste pruta något på priset så kan det vara värt det - men det innebär inte att jag alltid är beredd att göra det!
Men att gå ner till halva priset av det tänkta, nej då har man nog övervärderat sin häst som säljare...;)
Det kan även vara så att om det skulle bli "slagsmål" om just min häst så har jag rätten att sälja till den jag tror blir bästa köparen, inte till den som kan bjuda mest med pengar.
Det har man väl alltid rätten att göra, men med dom raderna i annonsen så blir köparna kanske medvetna om att jag har det tänket.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Min tanke när jag läser sådant är man kanske har en konstig syn på hästlivet om man ens BEHÖVER skriva att det är viktigare att ens häst hamnar i ett bra hem än att man får mycket pengar för den. För mig känns det konstigt att man ens behöver nämna det. Även om det inte är så säljaren nödvändigtvis tänker så tycker jag det låter fel i alla fall.

Vill man antyda att hästen kan prutas så kan man skriva "Priset kan diskuteras vid snabb affär" eller något i den stilen.

Jag tolkar nog "hemmet viktigare än priset" som att hästen kan vara mycket prutbar om man känner att det klickar otroligt bra, men att man inte är intresserad av folk som vill börja pruta direkt, utan att ha sett hästen.

"vid snabb affär" låter som att jag säljer till första bästa tycker jag..
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Om jag var intresserad av en häst med en sån annons, men väl över min prisklass, så skulle jag nog ringa och prata med ägaren, berätta vilken budget jag har, att jag är väldigt intresserad av att få träffa den och se om vi klickar. Om säljaren tycker att det är ok att slösa tid på en provridning på mig så får de ju en chans att lära känna mig lite och att se mig med hästen, sedan får de väl fundera på om de kan släppa hästen till mig för det priset.

Om jag var säljare skulle jag uppskatta något sådant iaf.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Jag tycker att formuleringen är lite knepig. Tolkar det som att priset är förhandlingsbart, hur mycket är ju helt omöjligt att säga. Men om man nu inte är "rätt" hem, får man ändå köpa hästen men till fullpris då? Till fel hem borde man ju inte vara intresserad av att sälja alls.

Tror lite att det är en standardformulering som många använder utan att fundera så mycket på det.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Det jag tycker låter logiskt är att det betyder att hästen redan ligger lägre i pris än den "borde" göra, och att ägarna vill förklara att det inte beror på att det är något fel på hästen, utan på att de vill kunna välja och vraka bland köparna. En sådan häst borde vara prutbar, men kanske inte så mycket eftersom den redan är nedsatt i pris.

Dock så tror jag att många använder den utan att fundera på det, ungefär med betydelsen "Jag tycker om min häst och vill att den ska få ett bra hem". Det blir lätt så med fraser som används mycket.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Jag tolkar nog "hemmet viktigare än priset" som att hästen kan vara mycket prutbar om man känner att det klickar otroligt bra, men att man inte är intresserad av folk som vill börja pruta direkt, utan att ha sett hästen.

"vid snabb affär" låter som att jag säljer till första bästa tycker jag..

Håller med här.

Jag ska själv köpa en häst där det i annonsen stod nåt i stil med "priset prutbart till rätt hem", han låg ute för 40 (utan utrustning). Jag provred och blev stormkär! Pratade med ägaren och berättade att min budget för hästköpet egentligen låg på 40 INKL utrustning och då kom vi gemensamt fram till att jag får honom för 33 istället. Dessutom hittade jag nu den rätta hästen nästan två månader för tidigt, men iom att det inte var främst pengarna som styrde så gick det till och med bra att jag fick vänta så länge som jag behövde med att ta hem honom (alltså nästan två månader). Det hade ju aldrig en säljare som bara vill bli av med hästen fort gått med på.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Jag skrev visserligen inte just det i annonsen när jag sålde min unghäst för några år sedan, men jag tänkte det. Att hitta rätt hem åt honom var viktigare än att få ut pengar. Jag hittade en köpare som kändes rätt på alla sätt och vis. Hon fick köpa honom för mindre än halva priset just därför.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Min tanke när jag läser sådant är man kanske har en konstig syn på hästlivet om man ens BEHÖVER skriva att det är viktigare att ens häst hamnar i ett bra hem än att man får mycket pengar för den. För mig känns det konstigt att man ens behöver nämna det. Även om det inte är så säljaren nödvändigtvis tänker så tycker jag det låter fel i alla fall.

Vill man antyda att hästen kan prutas så kan man skriva "Priset kan diskuteras vid snabb affär" eller något i den stilen.

Jag tycker att "Hemmet är viktigare än priset" är en bra mening för att slippa oseriösa och prutare. Ser inget fel i det alls. Om någon däremot hade skrivit "Priset kan diskuteras vid snabb affär" på en djurannons hade jag däremot dragit öronen åt mig.
 
Sv: Alltså, det här med salu-hästar och fenomenet; Hemmet viktigare än priset!

Jag tolkar det som att man bryr sig om var hästen hamnar ganska rejält. Det gör faktiskt inte alla fullt ut. Jag vet flera som sålt bara summan varit rätt. Och tyvärr även människor som säljer eller lämnar till tillridare man vet inte är bussiga, just för att bara bli av med en häst som inte presterar nog för en själv.

Om man är "noga med hemmet" tror jag även att man har en viss syn av hur hästeri ska vara. Och vill att hästen hamnar hos en med liknande tankar kring det. För vissa räcker det med att köparen verkar trevlig och har ekonomi att hålla häst. Man ser till att personen verkar tillräknelig och kommer följa djurskyddslagar och göra sitt bästa. Medan andra kanske brinner för lösdrift eller icke lösdrift, dressyr eller galopp eller vad som och vill att hästen ska leva vidare så.
Det finns ju faktiskt så himla många olika tänk kring fodring, täcken, ridning, hantering, utevistelse etc. Har man bestämt sig för att man tror stenhårt på någonting kanske man har svårt att släppa på det.

Och kan då kanske vara beredd att slanta upp för att iaf ha lite större chans att trygga sin kompis framtida liv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 076
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 713
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 217
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp