Alltid tungan över bettet

Sv: Alltid tungan över bettet

Vänta lite här nu... hur kan du få till en korrekt samling på en häst som uppenbarligen inte ens accepterar bettet (lägger tungan över). Grunden i all ridning oavsett inriktning är ju ett accepterande av bettet och de övriga hjälperna...

men han tvivs bäst med att ha tungan över :S dirrekt när jag tränsar honom så lägger han över tungan över och trivs med de :S helknasigt. men jag känner ändå ingen skillnad med honom när jag rider dressyr motsatt med andra hästar som har dem rätt. ibland tar han tillbaka tungan rätt och tuggar lite på bettet, men lägger över den sen igen

En av mina hästar kan jag inte rida med nosgrimma på. då lägger han över tungan över bettet. Vet. har kollat honom och han har inget fel. det är väl säkert bara en protest över att den finns där. Även fast jag har nosgrimman löst så lägger han över. (har den väl iof aldrig hårt spänd på n¨gon av hästarna. men med löst menar jag att man fick in betydligt mer än tre fingrar..)
Så testa att ta bort nosgrimman helt. kanske funkar på din häst me.:)

jag har aldrig nosgrimma på honom :S

Hej!

Jag har en ponny som oxå lägger tungan över bettet. Har haft honom i fem år nu och han har aldrig innan lagt den över, trots att jag sämre ryttare då än nu.

Allting kom helt plötsligt...min dressyr tränare fattar ingenting. Vi har testat ALLT!! har kollat upp hans tänder (första vi gjorde) hittade INGET fel. Testade me tungfelsbett....men han vägrade att ha det (stegrade och tog upp bettet mellan tänderna och bet...satte sig fast i det).

Vi rider western. Så jag kom på att ett stångbett me tungfrihet kanske skulle funka. Och visst gjorde det de!!:bump: Rider me hackamore oxå när jag tränar distans. Sen har han tyckt om bettet mer å mer...så jag testade med ett gummibett med tungfels flärp och körde i tre timmar. Han tänkte inte ens på att lägga tungan över bettet och sög på det hela tiden istället!!:cool:

//frida med en skadad häst

har med funderat på det, med tungfrihet på bett :) provar iband att rida på blankt kandar, i med att det är tyvärr det enda better jag än så länge äger med upphöjdnad till tungfrihet. men då rider jag utan kedjan och styr honom med tryck mot halsen som på westernridning då och det funkar :) vilket sorts stångbett använde du dig av? med eller utan rullning i mitten? Tack för dina tips, ska testa dom så snart som möjligt :)

Du ska aldrig rida på stång utan kedja!!
Det enda det resulterar i att minsta lilla du tar i stången så åker tungfriheten rätt upp i gommen på hästen. Dessutom förlorar du hela meningen med en stång som är att länga ut överlinjen på hästen.
Även inom western brukar man ha kedja eller en rem på stången.

Vad för stångbett andra använder spelar ingen som helst roll i valet av vad du ska använda. Det beror på hur din häst ser ut i munnen och vad han tycker om för tryck på nacken, tungan o.s.v.

I westernridningen MÅSTE man oxå ha kedja till ett stångbett. Jag har iallafall ett helt fast stångbett me tungport. som ett rakt bett med en upphöjdnad i mitten..

Hejsan, nu kommer en liten uppdatering ifrån mig som skulle rida galen häst igår!
Min kompis som äger hästen sa att hon stegrar om man tjabbar med henne när hon fått över tungan, sticker så fort man smackar på henne lite och hitan och ditan.

Vi fick på det här tungfelsgummit (man lägger det i varmt vatten sen ska den tjocka biten igenom det minsta hålet, och peka upp mot ja halsen).

Jag va i vart fall beredd på att jag skulle åka av. MEN! Vilken häst, nog för att hon inte har några muskler och dålig balans. Men hon försökte och försökte få över tungan men lyckades inte!!!. Hon gav upp i stunder och ja när vi sen skulle trava fick jag smacka på henne ganska bra för att få ett normalt tempo!

När vi nästan va hemma, fick damen nästan panik (honhade inte fått över tungan ännu) så där gick hon och kämpade och kämpade, hela käken hade hon på sne för att försöka:P

Någon mer vi ändrade va att sätta en nosgrimma på henne så hon inte skulle kunna öppna munnen och få över tungan. Detta gjorde ju så klart att hon inte kunde öppna munnen helt (de va lite för stort, men tydligen klar skillnad). Så nosgrimma kanske är ngt att tänka på?

Min kompis berättade att hästen i fråga i vanliga fall brukar vara dyngblöt hela hon pga svett då hon stressat upp sig! Igår va de lite under sadeln och lite högre upp på halsen!

Så vi håller nog på tungfelsgummit några gånger, får ev göra fler hål i nosgrimman också. Men det va kul att se att de gick bra. Rundan vi tog brukar tydligen ta ca en timme, den tog oss tre timmar! Så nog hade hon tid till att få över tungan ! = )

Lycka till med era fjolliga hästar där ute = )

Låter mest som om den tjuvhålls.
Man ska vara lätt i handen-förhållning o eftergift.

skritta hästen på lång tygel ibland o ha en levande hand som inte blir stum- följ med i rörelsen.

hästar sticker inte bara för att man lättar i handen- tvärtom.

man drar ju inte å runt tungan outan lägger det bara runt försiktigt.

TS >> Du har inte svarat på om tänderna är kollade

Ni säger att det inte låter bra, hästen blev iaf en klar förbättring med ganska långa tyglar men ändå lite stöd. Hästen som skulle vara skolan kan tyvärr inte flytta sig för skänklen. Men men. kan väl inte få allt!

Hon har tyvärr inte ont ngn stans synligt. Sagt är iaf att en månad ev ett halvår ska de kämpa ihop funkar de inte kommer hästen att åka vidare... Vilket är lite synd då hon kan bli jäkla trevlig pålle.

(hon är 7år, och antagligen fått endel som hon velat)

Vi inom galoppen använder tungband och jag vet även att vissa i travet använder det och det finns karrboedtungband och sen kan man ta en oelastik gasbinda...och läggs ett varv på tungan och knyts under käken.
Men den får inte sitta för löst och absolut inte för hårt så tungan inte blir blå lr skadad be någon vissa dej!

Men jag rekomenderar att du använder en pullargrimma istället och hjälper inte det ta en tand koll då!

det finns ju ett extra bett man kan köpa som håller tungan på plats..

Tungband är jättebra det finns i alla travaffärer.
Det sätts på innan tränsning och trycker ner tungan så den omöjligt kan plocka upp den. Och nej man brukar inte använda tungband på ridhästar men varför inte? Har inte kollat upp i TR om man får tävla på det men det är enkelt kanske någon annan kan kolla :)
Testa det kan ju inte hända mer än att hästen inte tycker om det.
Var nogrann bara att du trär in tungan lång och spänner åt!! Hästen kan krypa ur dem, be gärna om hjälp första gången, om du inte gjort det förut!
Lycka till :D

vf inte testa ett hackamor när hästen/hästarna håller på så? då är det ju inget bett men man har ju full kontroll ändå...

Har ni några bra tips till hästar som alltid har tungan över bettet?

Kolla tänderna. Du verkar fortfarande inte ha svarat ang detta, skriver i fet stil så du inte missar ;)

Samtliga hästar jag känt till som börjat lägga tungan över bettet har haft problem i munnen. Flera av dem fick gå med tungfelsbett och hårt spända nosgrimmor innan det uppdagades. Väldigt onödigt.

Jag tycker att hästfolk överlag har mkt dålig koll på sina hästars tandstatus. Jag anser att om man rider med bett så bör en snabb koll i munnen, om något, ingå i den dagliga visiteringen.

Låter mest som om den tjuvhålls.
Man ska vara lätt i handen-förhållning o eftergift.

skritta hästen på lång tygel ibland o ha en levande hand som inte blir stum- följ med i rörelsen.

hästar sticker inte bara för att man lättar i handen- tvärtom.

Hahaha då har du inte träffat min lilla pissmyra !
Hon drar som en avlöning när hon ser en bra sträcka .

*kl*

oj, har denna tråden vaknat till liv igen efter 2 års vila :D
kan då passa på och uppdatera mig om hur det är nu.
Tänderna kollar 1gr/halvår och tandläkaren och Rikke m.s. säger att han har jättefina tänder med rak tandrad. Bara någon bakre tand som fick slipas ner sist. Men han trivs bäst med tungan över, så jag har gett upp.
Rider även bettlöst (repgrimma, sidepull, halsring) och byter bett ofta.
Även gått över till western lite (har olika slags ridstilar känns det som :D)
Men i början av passen när han mer går och tugga på bettet än och suga på det, så lägger han tungan rätt. Så jag vet inte om han kanske har tungan rätt när han jobbar rätt och suger på bettet (känner ingen skillnad i med att han är mjuk och lyssnar på vilket som)

Känns lite som om har han vant sig vid det är det svårt att vänja tillbaka honom. Han gjorde detta redan när jag köpte honom.

men men, även vi människor har olater vi inte vill bli av med :D

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 515
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 245
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama