Alltid passtakt men rent i uppförsbacken??!!

S

solomato

Min pålle är väldigt bunden och passtaktig. :(
Jag har läst många inlägg där man säger att det underlättar för en passaktig häst att tölta svagt nedåtsluttande eftersom de då får in rumpan lite under sig "gratis".
Detta fungerar inte alls på min pålle, han är lika passig då som på plan mark. :(
Det känns som vi provat allt utan resultat.

Han är extremt mjuk och följsam i alla andra gångarter och tar i med hela bakdelen då, det är just tölten som aldrig lossnat riktigt (hästen är 9 år).

Men .... jag upptäckte nyligen när jag råkade tölta i en uppförsbacke (OBS! ingen brant sådan dock) att han då töltade klockrent. Detta gör mig totalt förvirrad. I tölten skall de ju sätta rumpan under sig, inte efter sig som jag antar att det blev när vi red i uppförsbacken?? :confused: :confused:

Har någon annan samma erfarenhet? är tölt i uppförsbackar ett bra sätt att försöka få tölten ren? Ska jag börja träna tölten uppför istället för nedför, och på plan mark?
Tacksam för svar!

Man kan inte generellt säja att man ska träna tölten i nerförsbackar för att hästen ska få rumpan under sig. Om du har en häst med mycket diagonala anlag (åt travhållet alltså) stämmer detta, men om du har en häst med mycket parallella anlag (som vill mot pass) blir det tvärt om. Jag har ridit in två hästar en som var mot trav och nu min lilla dam som ville bli passtaktig. Jag tränade henne inte i uppförsbackar utan jag började med att träna traven, detta gjorde jag med henne i longerlinan i djup sand lätt inspänd så hon skulle hålla forman, det tog lite tid, sedan satt jag upp och fortsatte träna trav och sedan försiktigt över mot tölt.
Har du en passtaktig häst tycker jag du ska börja träna trav och sedan försiktigt mot tölt, sakta av innan hon blir passtaktig och börja om igen...beröm mycket när det blir rätt.

hmmmm... traven har han inga som helst problem med, den är superstabil, och det är den han alltid tar om han själv får välja. Hans trav är taktfast och ren. Så jag kan inte se att det skulle hjälpa att vi travade ännu mer (han har ju mest travat i 9 år :smirk:)

Så det där med att tölta uppför tycker du är en kass idé? :o

Jag har en sån häst oxå, han är lång och med stupande bogar, är din det oxå?De behöver miljoner ton styrka för att kunna tölta, massor av galopp i backar är bra.

Min passaktiga dam töltar också renast i uppförsbacke, förmodligen för att hon måste ta i mer med bakbenen. Ser inget fel i att tölta i uppförsbacke, dels för att man själv får in känslan för hur det ska kännas och att hästen också då kan få tölta på utan korrigerar vilket upplevs positivt från hästens sida och kan göra att tölten lossnar även på plan mark. Som djurjouren säger galoppen i uppförsbacken ibland underskattad gångart när det gäller att förbättra tölten, dels gör det att hästen börjar tänka fram, sträker bakdelen och att fatta tölt efter galopp när marken blir plan igen kan ockås funka bra. Lycka till ! :bump:

Nej då, det skrev jag inte, alla knep är ju bra utom de dåliga, funkar det att få ren tölt i uppförsbacke, så varför inte prova och så berömma rejält när den rena tölten kommer, men målet måste ju vara att det ska funka på plan mark så småningom. Min lilla tös ville inte trava alls utan det var en blandad kompott av tölt pass och blandad soppa, så henne lärde jag trava och sedan var det lätt att få henne i tölt från traven. Jag är långt ifrån expert utan har själv fått prova mej fram och fråga och tigga tips, om jag vore som du skulle jag nog testa det där med uppförsbackar och beröm, alla hästar blir glada av beröm, så det kanske funkar. Lycka till!

hej!
så är det exakt med mej och min lilla tjej.
Började känna att det blev lite problematiskt när jag gjorde tappra försök att tölta på plan mark men det mest blev nån slags grisepass lr trav. (7 år). Har som du också läst att man ska tölta i lätt nedförsbacke, men när jag provade de var det utan resultat.
Men när jag idag skulle prova att tölta i jätte lätt uppförsbacke idag så töltade hon med bra takt. Så jag har exakt samma situation som dej. :p
Så jag undrar samma sak!

Stupande bogar har han iof, men han är fyrkantig som ett paket :smirk:, har väldigt kort rygg och det har jag fått itutat mig att har en islandshäst kort rygg "ja dååååå... kommer tölten rent som på beställning" - pyttsan! :D

Jag tror nog att jag ska prova mig försiktig fram med tölt svagt uppför. Galopptipset är kanon, det ska jag pröva. Tack! :)

Okej lime, då förstår jag. :)
jag är glad för alla tips jag kan få! :bump:

Generellt funderar det bättre i nerförsbacke med passaktiga hästar (OM hästen tar halvhalten) och generellt fungerar trav bättre i uppförsbacke, men att det generellt är så betyder ju inte att det är så med alla hästar. En häst jag hade travade endast i rätt så brant nedförslut i början.

Jag tycker att om din häst töltar bättre (rent) i uppförsbacke så träna där. Förmodligen måste hästen ta i mer med baken i uppförsbacke och får på så sätt med sig rumpan. Beröm och se hur länge takten håller i sig efter backen.
Ingen häst jag ridit har blivit sämre av att tölta i uppförsbackar (t.o.m. rätt branta) om man rider tölten även där.

/Malin

Värt att tänka på när man tycker att töltens passtakt blir bättre i uppförsbacke är att hästen får ett "falskt" undertramp och det är en bidragande orsak till att tölten blir renare. Detta eftersom marken möter hästens hov lite snabbare när det blir uppförslut. Därför bidrar oftast inte tölt i uppförslut till att stärka hästen på det sätt att tölten sen blir mindre passtaktig på plan mark. Därmed inte sagt att man inte kan tölta i uppförsbackar.

I svag nerförsbacke, där måste hästen komma längre under sig med bak för att få markkontakt. Går hästen däremot på bogarna blir tölten lika passaktig som tidigare, om inte värre.

Själv tycker jag det är bättre, förutom naturligtvis all annan lösgörande och stärkande träning, att tölta i lite mer oländlig terräng. Dvs slingriga skogsstigar som inte har ett så perfekt slätt underlag som t.ex. grusväg. Det inbjuder hästen till att "ta i" på ett naturligt sätt och serpentiner får man på köpet. Dessutom tycker de oftast att det är jättekul så en lite lojare häst bjuder oftast mer framåt, medan en hetare häst måste tänka till och koncentrera sig mer.

Jo, det ligger mkt i det du säger, alltså att inte grundproblemet med takten är löst på detta sätt, precis som när man använder viktboots :). Däremot kan det ju vara ett sätt att ta reda på hur takten ska kännas. Eller en upplevelse att få tölta om inte annat :banana:. Så tipset (för att svara på grundinlägget)för att få till en ren tölt även på plan mark är ju att rida mkt stärkande övningar i skritt (rida korrekt på en volt tex för att få till att hästen avvänder bakbenet till att trampa under mittpunkten, öppnna sluta, serpentiner mm)då orsaken till grisepass ofta är att hästen inte klarar att använda bakbenen på rätt sätt (pga svag överlinje). En annan orska till grisepass är ju att hästen spänner sig kanske pga för hård kontakt med tyglarna, även här måste man jobba grundläggande för att få till lösgjordhet och att hlavhalterna sker mer med sätet än med tyglarna. Tips för detta är att rida på helt långa tyglar både i skritt och tölt och göra halvhalter och halter med vikten. Annat tips är som ngn annan skrev att ge signalen för trav och göra tydlig halvhalt med sitsen precis innna hästen faller in i trav då kan det komma några töltsteg och sedan vikta mot trav igen innnan det blir passtölt. Har själv en häst som grisepassat och har jobbat med alla dessa övningar under ett par år :o , och nu kan hon faktiskt tölta både på lång tygel och vi har börjat jobba mer med korta inslag av mer samlad tölt. Sammanfattningsvis jobba mkt med lösgörande stärkande övningar i skritt, få upp energin och se till att hästen svarar bra på halvhalter, jobba med din sits och dina inverkningar. Låter jättelätt eller hur :cool:men det är vad som krävs för att till slut få tölten att fungera, och det kan vara ett häst :bow:jobb, ha tålamod, och ha också kul mellan varven och tölta din häst i uppförsbacke!

Nej Malin, det gör det inte! Generellt lär du en passaktig häst lättare att tölta rent i uppförsbacke och en travaktig i nerförsbacke. Jag har ridit in ett 40-tal islandshästar själv och har diskuterat ämnet flera ggr med andra och de säger samma sak. Vissa är så passaktiga att de inte travar alls men man kan få fram traven i en uppförsbacke. En nedförsbacke gör att hästen går åt passen till och en uppförsbacke att den går åt traven till. Däremot är all klättring både uppför och nerför backar i skritt bra för alla hästar. Branta nedförbackar tar man steg för steg långsamt nerför.

Men sedan finns det inte två islänningar som liknar varandra. Ibland kan en passaktig häst ha lättare för att börja med ökad tölt istället för att gå sakta och då är en brantare nerförsbacken bättre. Dessutom behöver en passaktig häst lära sig att den faktiskt har 4 ben och inte två, dvs att den kan använda samma sidas ben var för sig. Det bästa för en sådan häst är att rida den i skritt i svårare terräng där den måste lyfta på benen tex ut på hyggen och klättra. Passbundna hästar brukar ju inte sällan var markbundna och inte ha så mycket lyft. Ojämnt och mjukt underlag, typ sand, gör att de går åt traven till och kan underlätta såväl travinlärning som töltträning. Medan den travaktiga hästen blir ännu mer travaktig och får svårare att tölta på samma underlag. Den behöver ett hårdare och planare underlag och gärna lätt nedförslut.

Dock mår alla bra av lite töltträning i svagt uppförslut. Hästen skjuter då automatiskt upp ryggen och sänker huvudet. Det är ett bra sätt att arbeta bort en felaktig hållning där hästen går med höjt huvud och sänkt rygg.

Våga prova er fram och variera er träning. Våga lek med egna övningar och känn efter själv. Lås er inte i vad alla säger men lyssna gärna till ett råd och testa det. Men det är du som känner din häst bäst ( förutsatt att du låter dig själv känna efter ) och du som avgör om det fungerar för ert ekipage!

Jag vet "gurus" som dömt ut islandshästar som tregångare men där påhittiga och open minded "vanliga" ryttare o islandsägare testat sig fram och till "guruns" förvåning fått fram en riktigt bra töltmaskin. A och O är att ni får era hästar avslappnade och att de bär sig själva. Sitt inte och bär din häst i munnen för då blir den alltmer framtung. Kräv att den bär sig själv genom halvhalter istället.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

TACK för alla uttömmande svar !!!

:bow: TACK snälla att ni delar med er av era erfarenheter. Nu har jag fått mycket nyttigt att tänka på när det gäller töltträningen. :d Nu blir det till att prova alla goda tips i praktiken. :love:

Re: TACK för alla uttömmande svar !!!

Det är då det blir svårt ;), men ha tålamod helt plötsligt lossnar det :banana:

Intressant inlägg, och beskriver väl vad jag upplevt på min rackare! :)

.... Tips för detta är att rida på helt långa tyglar både i skritt och tölt och göra halvhalter och halter med vikten. Annat tips är som ngn annan skrev att ge signalen för trav och göra tydlig halvhalt med sitsen precis innna hästen faller in i trav då kan det komma några töltsteg och sedan vikta mot trav igen innnan det blir passtölt. ....

Ja, så har man då under en tid testat lite av och till och nu har jag konstaterat att någon tölt i uppförsbacke ej fungerar längre :(
Det fungerade bara ett fåtal ggr och nu kastar pållen sig ner i slängtrav istället *suck*

Däremot, på plan mark, går det att "störa" honom i traven så att han tar tölt och DÅ precis i övergången, är det helt rent i 3-4 steg innan han binder sig i passtakt igen. Frågan är bara ... vågar jag "vikta" emellan trav-tölt-trav för mycket? är rädd att han kanske ska söka sig ännu mer mot traven? (som är hans första val av gångart efter skritten)
Jag tror att vi (ekipaget, inte hästen det är fel på ju ;) )inte har lyckats få vikten tillräckligt på bakdelen, för OM jag skulle ge lång tygel i det lilla som kanske kan kallas tölt så skulle han direkt kasta sig ner på framdelen i trav och dra iväg i 190Kmh. :o

Nu låter det som om jag har 400kg häst i handen men så är det inte, han är väldigt lätt i munnen så jag behöver inte "bära honom" i tölt, eh.. sorry, felsägning där menar såklart grisepass :D :D
Kan det vara så att han har för mycket rörelser? att det är därför det är svårt att hålla reda på benen? *spekulerar*

Jag börjar mer och mer tro att det är mig det är fel på, JAG kan inte rida :( :cry:
så nya funderingarna jag har fått är att skicka iväg pållen på en rejäl töltträning och att jag kommer efter och lär mig hos samma tränare, vad tror ni om det? Jag börjar bli desperat, vill ju ha en häst som töltar och den stackarn (pållen alltså) är 9 år och har aldrig fått en ärlig chans att lära sig. :crazy:

Tillridning är oftast dumt, det är ryttaren som behöver skolas så att han sen kan skola sin häst, öva dig alltså själv istället.
du vill att han ska bära sig i tölt, alltså vill du att han vinklar in sitt bäcken. För att få honom till det vinkla in ditt eget bäcken. Tryck in rumpan långt under dig tills du håller på att dö av ansträngning ungefär och lätta en aning ur sadeln. Skriat runt så i ett par månader så bygger du rumpa på pållen. Vill du göra annat än det så är skritt i branta backar uppåt och neråt superbra.
8 intervaller varannan dag gör susen. Undvik tölten så kkt det går eller använd det korta sträckor. Skritta 5 steg, jaga in den i nått mellan skritt och trav 5 steg, skritat 5 steg o.s.v. En vacker dag blir "nåt mellan skritt och trav" tölt. Jagar du på tempot för mkt blir dte grisepass så ha verkligen mikrotempo.

Tack för tipset, inser att det är hos ryttaren (mig) det måste börja. Får försöka gå lite fler kurser. Dessutom klättra ännu mer, ska testa som du sa det där med mikrofart samt peta in MIN rumpa lite mer. Men jag är lite orolig att hästen kanske börjar tänka bakåt när man rider så kort kort!!!??? :confused:
Eller det kanske inte gör nåt om det enbart är i "tölt" det är så kort/sakta???? Eller påverkar det även framåttänket i tölten även senare när väl tölten har "satt sig"??
Har hört någon säga att man måste rida fram friskt för att hästen inte skall fastna i samma tempo, och sedan få svårt att öka tempot. Den personen menade att det är bättre att bromsa upp hästen ifrån ett högt tempo och framåttänkande, än att försöka öka på ett långsamt tempo. Personligen har jag ingen aning om vilket alternativ som kan vara bäst! Antar att det beror på hästen. :)

Liknande trådar

Islandshäst Rider en häst som har väldigt lätt att bli passig i tölten. Har alltid fått höra att man ska testa i svag nedförsbacke för att hästen...
Svar
6
· Visningar
2 171
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama