Alltid passtakt men rent i uppförsbacken??!!

Skippa framåttänkandet i några månander och inrikta dig på att få allt att gå så sakta det bara går i skritt och tölt men UTAN att dra i honom utan det ska gå sakta för att du vinklar hans bäcken så mkt.
Framåttänkande är bra på en stark häst, men utan styrka ingen fart.
Tänker bakåt gör hästen när man drar den i munnen så att pannan backar, när man vinklar in dens bäcken änker pannan framåt.
Ökningar gör man i ett MKT senare stadie när allt annat sitter.
Att öka ett långsamt tempo brukar betyda svårigheter, därför gör man inte det i början, innan hästen kan.
När hästen själv erbjuder sig att gå fortae utan att tappa rumpan så bara låter man den göra det.
Fart och fläkt och styrka kan vi som är begränsade ryttar egöra i tex galopp, det är ju styrka hästen saknar och i vilken gångart man ger den styrka spelar ingen roll.

Håller med dej här. Jag fick också tips på min grisepasande PÅlla att det berodde på att hon inte tänkte framåt tillräckligt, jag skulle alltså driva på henne framåt-resultatet-snabbare grisepass :cry:samma sak med tölt efter galopp-resultat snabb grispass.
Det var då....nu funkar de övningarna på min Pålla, men först efter att hon blivit starkare och utvecklats mer.

Tips man får från olika håll är ju alltid bra, och vistt kan man testa, men de är ju alltid generella och funkar i bland i bland inte alls och ibland när man kommit en bit.

Jag har med min Pålla kört viktingsmodellen mot trav en hel del och det har hjälpt oss, men jag är inte säker att det är rätt modell för er. Det som är viktigt är ju att man ibland låter hästen trava så att man inte får hästen att tro att det är förbjudet, men att man i bland direkt gör en halvhalt och får hästen att ta några töltsteg och sedan antingen vikta mot trav igen låt hästen trava, gör en ny halvhalt eller bryt av mot skritt. Det viktiga är att den inte hinner börja med sin grisepass igen.

Slutligen, visst beror mkt på ryttaren och vistt måste man förbättra sig, jättebra att ta kurser, men låt dej inte knäckas ! vissa hästar är svåra att korrigera tölten på, andra kan nästen vem som helst få i tölt. Jag har också en PÅlla med mkt skjutkraft och långt övertramp ialla gångarter hon börjar passa så fort inte allt stämmer, sedan finnns det andra hästar som jag ridit somminte allls är så känsliga oc som jag tom lyckas förbättra tölten på. Var glad för de töltsteg du får, och var glad för att du har en häst med många andra bra egenskaper, och var glad för att du har en häst där du kommer att bli tvungen att lära dek mkt. En häst med fjärrkontroll är ju kul att rida men inte lika utmanande och lärorikt :banana:

Lycka till ! :bump:
A

Tölt efter galopp där gäller samma sak när hästen klarar att tölta i ett långammare temåpo och blivit starkare så kan det funka, men kanppast när den bundit sig så mkt i grisepass som din verkar ha gjort.

Tack snälla för de uppmuntrande orden! :) :)
Var ute och viktade mellan trav och ngr töltsteg idag, och red dessutom kort, kort skritt = jättejobbigt för pållen. Han blev riktigt sur i början och ville INTE gå sakta, men efter en stund så var det som om han fattade. Jag försökte dessutom rida med MITT bäcken vinklat vilket var superjobbigt ... där behövs mkt träning :D :D Det kändes iaf bra och "samlat".
Tack än en gång för alla era fantastiska råd! :bow: :bow:

Liknande trådar

Islandshäst Rider en häst som har väldigt lätt att bli passig i tölten. Har alltid fått höra att man ska testa i svag nedförsbacke för att hästen...
Svar
6
· Visningar
2 171
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama