Alltid padd och benskydd vid hoppning

ufot

Trådstartare
Bläddrade igenom gamla hästtidningar för ett tag sedan och läste en mycket intressant artikel med Peter Eriksson där han sa att han alltid använder padd under sadeln vid hoppning eftersom ryggen alltid ändrar sig i hoppet, delvis det går aldrig att hitta en sadel som sitter perfekt under hela språnget. Han sa även att han alltid använder benskydd på hästen oavsett om det behövs eller inte för att förebygga skador.

Hur gör ni, använder ni benskydd och/eller padd och i så fall varför/varför inte?

Sv: Alltid padd och benskydd vid hoppning

Jag använder inte alltid padd. Dels hoppar jag inte på de höjderna som PE gör, och dels använder jag padd när sadeln är för vid, eller behöver anpassas fram eller bak för att sadeln inte passar optimalt.
Däremot använder jag alltid benskydd av samma anledning. Dels rider jag mkt i skog o mark, och dels kan man hamna illa i ett hinder. Gör man det, är man glad att skydden sitter på.

Har pad under hoppsadeln och har köpt en vid just för att det ska få plats. Använder även alltid benskydd.

Ja, jag använder båda. Padd använder jag för stötdämpning och tryckutjämning, benskydden för att dom inte ska slå sig.

Använder alltid benskydd runt om + boots i fram på min snubbelpelle. Även vid dressyr.
Pad används också alltid jämt, eftersom jag bara har en hoppsadel och den är liiiite liiite vid för att hästen ska fylla ut.

I 99, 9% av fallen har jag benskydd eller lindor+padd runt om, fårskinn padd har jag om sadeln inte ligger helt optimalt. Har inte till nuvarande sadel då den ligger bra utan och är luft stoppad, blir för mycket "ovanpå" hästen med padd under den sadeln.

Alltid benskydd!!

Innan hade jag alltid fårskinnspadd men nu har hästen blivit rundare över ryggen och sadeln ligger inte bra med padden under längre så då får det vara.
Tycker att fårskinnspadd är kanon under hoppsadeln men det förutsätter ju att det är utprovat ihop.

Man ska inte lägga padden under bara för att man ska hoppa om sadeln passar bra utan!

Intressanta svar.

Peter Eriksson använde, om jag kommer ihåg artikeln rätt, alltid gelpadd. Han visade också med fingrarna viken enorm skillnad det var gentemot utan padd. Padden fördelade allt tryck och fingertopparna kändes knappt igenom. Han menade att detta är viktigt i hoppningen då ryttaren kan komma fel och dunsa ner i sadeln. Detta var dock kanske innan fårskinnets genombrott...

Skydden var alltid skenskydd fram och korta strykkappor bak.

Vilken sorts skydd använder ni?
Vad är skillnaden mellan gelpadd och fårskinn?

Jag använder fårskinnspad kanske ska tilläggas.

Vid hoppning har jag senskydd fram och låga skydd bak (ej teknikskydd!). Vid dressyr har jag strykkappor eller lindor och vid uteritter har jag lite olika.

Jag har fårskinnspadd eller tunn neoprenpadd om sadeln är lite för vid ex. om hästen vilat i några veckor. Annars är mina sadlar utprovade utan padd och då vill jag inte göra sadeln för smal.

Benskydd har jag ganska sällan, storhästen har skydd/lindor och boots runt om på vintern för då är han väldigt pigg & busig - både sparkar och trampar på sig själv lite titt som tätt. Ponnyn har lindor/dressyrskydd om han ska vara lite fin och senskydd fram vid hoppning (hoppar dock sällan).

När jag hade egen häst var det alltid gelpad och senskydd fram + strykkappor bak. Nu rider jag bara andras hästar och då gör jag som de vill, helt enkelt.

Lindor med gelpaddar under, hästen har stora (STORA) överben så ett par senskydd går inte att få på, om de inte är i mjukt läder.

Under sadeln har jag antingen fårskinnspadd eller någon annan form av stötupptagande padd. Just nu letar jag en "ludtpadd" för att hästen, med sadeltvång, senare ska kunna få all hjälp med att inte få klaostrofobi...

Jag använder varken eller:crazy: min lilla ponny HATAR att ha skydd, går med högt huvud, snubblar på allt,trampar inte under sig och är rent av klantig:crazy:
När jag hoppade med min gamla sadel hade jag alltid pad, men inte med den nya då den sitter perfekt! När jag skaffa den börja han hoppa högre och med ännu bättre teknik. I hoppning är han superförsiktig, har rivit ca fyra gånger under alla år jag har ridit honom, men en gång kom vinden hårt bakifrånO_o

Ska jag bara skritta ut eller jogga väldigt lätt har jag inte skydd, alltid annars! Boots åker på om jag ska galoppträna på ett fält eller när hästen har broddar. Padd endast om sadeln ligger bra men är något vid. När jag provade ut mina sadlar använde vi en impressionpad för att kolla trycket = kvitto direkt på om sadeln ligger bra eller inte. Vi provade även att ha en fårskinnspadd emellan för att kolla hur det förändrades. Kontentan av det blev att trycker sadeln någonstans kommer den tycka ännu mer där med en fårskinnspadd och en för smal sadel blir ännu smalare med padd under.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 576
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej! :) Hittar inga bra svar i de andra trådarna och vill ha lite "akuta" tips inför mitt nya sadelköp då jag måste fixa en så snart...
2
Svar
39
· Visningar
5 383
Senast: Medrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10