Alltid fel vid varm hov?

Miran

Trådstartare
Om hästen är lite varm på en hov är det då alltid något fel?

Det här har jag funderat mycket på så det vore intressant att höra vad ni har för erfarenheter.

Min pålle kan vara olika varm på sina hovar. Jag brukar inte ta så hårt på det så länge han inte är varm ovanför själva hoven och han inte är jättevarm. Han är för det mesta lite varm i alla fyra hovarna.

M.

nej, när man har ridit är ju hästen varm i hovarna utan att det är något fel.

Om jag tar in hästen före ridning och känner igenom alla hovarna och en hov är varm brukar jag inte rida, pga av att är hoven varm så är det ett tecken på att allt inte är som det ska. Och jag vill då inte förvärra detta utan låter hästen stå den dagen och värmen är antagligen borta till dagen efter och jag rider som vanligt.

Min häst var ofta varm i höger hov ett tag och en ponny i samma stall oxå. det pendlade lite fram och tillbaka, tog sedan ut hovslagaren och det visade sig att båda hästarna var sömstuckna och sömmarna var väldigt hårt åtdragna + att han hade skott med bara HÖGERSKOR! Detta var då en utbildad hovslagare som gått i skola och arbetat länge.. hur kan man göra sådanna stora fel :confused: Tog aldrig mer ut den hovslagaren nån mer gång! Håller mig till min gamla trogna hovslagare :smirk:

Så värme är ju alltid ett tecken på att någonting inte är som det ska, så jag skulle vänta till dagen efter och försvinner inte värmen = veterinär.

Om min hästs hov/hovar bara är lite varm så rider jag, men är det mycket varmare än vanligt avstår jag och hoppas att det gått ned till dagen efter.

Nej, det är faktiskt mkt sällan det är ngt fel när det är varmt i ngn/ett par hovar, eller när hovarna är olika varma.

Hovarna på mina hästar brukar vara lite varma när dom går i hagen, liksom benen... Men det är inget fel på dom.
På kvällarna däremot när jag tar in dom, o ridit ett par timmar tidigare, så brukar dom i princip vara iskalla.

Men skulle bara EN hov (eller ben) vara varmt skulle jag nog ta det lite lugnare.

Men hovslagaren slår ju till skorna så dom passar hoven i vilket fall som helst. Borde inte göra sån skilnad tycker en icke så hovslagarkunnig jag! :confused:

Enligt en hovslagare jag har haft tidigare så ser höger och vänster sko olika ut. Skillnaden var att skänklarna var lite olika långa på dom. Det är möjligt att det är olika på olika märken av sko.

jag tycker det är konstigt att varma hovar ska vara tecken på "fel" på hästen.
det är hovarna som är den största delen i hästens blodcirkulation som pumpar runt blodet. så på en oskodd häst är nog varma hovar inget att oroa sig över.
däremot en skodd hov har mkt sämre blodcirkulation och borde kanske vara svalare?
sen om bara en hov är varm är jag osäker. det borde ju vara lite samma sak som om hästen bara skulle vara varm i ett ben.
jag hade ridit och känt efter ridturen om den fortfarande var varmare än de andra.
det kan ju vara så att hästen har använt den hoven minst de senaste timmarna. på ett eller annat sätt.
hmm. det var en bra fundering... :confused: grubbel

Det kan vara så att hästen lagt mer tyngd på ett ben under dagen och det kan göra att en hov är varmare än de andra. Är det alltid samma hov som är varm är det nog troligare att nåt är fel.
Oskodda hovar "får" vara ljumna eftersom de har bättre blodcirkulation. Min oskodda häst får dessutom varmare fötter nu när det är varmt ute. men när det är svalt ute händer det också att alla hovarna är kalla. Det har ju också att göra med hur mycket hästen rört sig.

Det är lite skillnad på formen på dem.....Hallååååå, du som jobbat med trav så länge borde väl veta en sån sak??!! :p :eek:

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 373
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka