Alltid feber vid lymfangit eller ledinfektion?

cutty

Trådstartare
Min häst behandlades i frambenet i måndags.
Tisdag kväll lite svullen över knät. Veterinärkonsultation, kan vara reaktion på sticken. Onsdag morgon rejält svullen. Ringer veterinär. Svullen över knät och ända upp till bringan. Alltså svullen ävan i bringan på den sidan. Mindre svullen ned till hoven. Blockhalt. Stödjer ej. Lyfter benet i luften då han rör sig i boxen.
Ingen feber. Matglad och alltså allmäntillstånd ua.
Diagnos :confused:

Ser ut som lymfangit eller ledinfektion, men ingen allmänpåverkan eller feber.

Hästen får smärtstillande, och vet kommer åter förmiddagen idag.

Någon med erfarenheter?

Sv: Alltid feber vid lymfangit eller ledinfektion?

Symtomen på lymfangit är att sjukdomen kommer hastigt på. Hög feber, stark ansvällning och smärta i benet. Stel gång och hälta. Bakterier sprider sig längs lymfbanorna upp till den stora lymfkörteln i ljumsken eller armhålan. Hög feber brukar ju vara symtomen på Lymfangit, men det kanske förekommer fall då vissa hästar inte har feber alls, jag vet inte. Är nog mer troligt att det är någon ledinfektion.

Kolla med veterinären! H*n måste kunna ge en korrekt diagnos samt behandling.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alltid feber vid lymfangit eller ledinfektion?

Hästar med lymfangit har långt ifrån alltid feber. Ibland har de hög feber, ibland är de feberfria. Smärtupplewelsen warierar också från fall till fall - wissa hästar galopperar som wanligt i hagen medan andra är blockhalta och mycket ömkliga.

Wid en infektion i en led däremot, fås nästan alltid hög feber och kraftig smärtpåwerkan.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick lymfangit på söndagen. HELA v. bak var uppsvullet och hon var blockhalt, skulle tippa på en 4,5-5 gradig hälta. ringde...
Svar
7
· Visningar
4 585
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 337
Senast: Legolaz
·
Hästvård Hästen kördes ner till regiondjursjukhuset i onsdagskväll och står kvar där nu. Hon behandlades för en kotledsvrickning för 1½ vecka...
Svar
18
· Visningar
2 283
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka