Alltid böjprov?

Piruette

Trådstartare
Vid en vet besiktning, gör man alltid ett böjprov då??

tänker mest på att det väl är ganska få hästar som faktikst går igenom ett böjprov, men är ohalta vid ridning?

när jag köpte min 8månaders gjordes inget böjprov :smirk:

lite fundringar såhär på fredagkvällen.. :)

Sv: Alltid böjprov?

standart att man gör ett böjprov, de flesta vill ju de. Jag nöjer mig ett hårt ridpass framför en veterinär samt röntgen. Jag är inget fan av böjprov, jag själv skulle inte gp igenom ett. och att böja unga outvecklade hästar är sinnes sjukt i mina ögon. en 8 månadern böjer man defenetivt inte, och jag hoppas att alla vet. också tycker så..

På en unghäst gör man inget böjprov men på en ridhäst är det standard, en ridhäst som inte går igenom böjprov hade jag inte köpt.

du börjar med böjprov när hästen är riden !! finns ingen orsak att böja innan.
anledningen till böjprov är att hästen slits på ett annat sätt när du börjar att rida den, så böjprov ska bara göras då hästen har börgat att ridas.

jag vet inte om det ingår i en vetbesiktning, kanske är något man får be om själv, min 8 åriga travare som ajg fick förra veckan har iallafall gjort böjprov.

Vissa kliniker utför böjprov på unga hästar, jag sålde en åring som böjdes. Och det var inga problem.

På en unghäst gör man inget böjprov men på en ridhäst är det standard, en ridhäst som inte går igenom böjprov hade jag inte köpt.

Och vi har flera ridhästar som reagerat på böjprov - som har fungerat utmärkt i massor av år efter det helt utan problem.

Böjprov är en ganska extrem metod att provocera fram hälta - för att hitta ev. underliggande problem. Jag tycker inte alls om den metoden.

unghästar brukar inte böjas.

I trevastallet jag jobbade böjdes två åringarna varje vecka, för att snabbt kan upptäcka skador o kunna behandla.

En frisk häst ska gå igenom böjprov anser jag.

*kl*
Jag har hört av en bekant att det mer eller mindre bara är vi i Sverige som böjer hästarna? Finns det någon sådan fakta eller böjer alla sina hästar vid en vet.bes. oavsett land?

(Jag köpte min häst fast hon var lite halt på böjprovet)

Mitt gamla sto gick igenom böjprov klockrent tre veckor efter en kraftig vrickning (hon var trebent) när hon var 19 år gammal, det tyckte vet var imponerande!
Jag skulle kunna köpa en häst som hade en aaaaaanings markering eventuellt, det beror på jurpass bra hästen är i övrigt osv. Dock skuklle jag inte köpa en häst som blev Halt vid böjprov.

*kl*
Jag har hört av en bekant att det mer eller mindre bara är vi i Sverige som böjer hästarna? Finns det någon sådan fakta eller böjer alla sina hästar vid en vet.bes. oavsett land?

(Jag köpte min häst fast hon var lite halt på böjprovet)

Böj prov finns även i andra länder. På Irland där jag jobbade böjde både veterinärer och hoppryttarna själva

Vid en vet besiktning, gör man alltid ett böjprov då??

tänker mest på att det väl är ganska få hästar som faktikst går igenom ett böjprov, men är ohalta vid ridning?

när jag köpte min 8månaders gjordes inget böjprov :smirk:

lite fundringar såhär på fredagkvällen.. :)

vad bra att din 8-månaders pålle inte böjdes! det hade vart helt tokigt!

försäkringsbolagen kräver böjprov för att försäkra en ridhäst, så det är standard.

visst finns det många ridhästar som fungerar utmärkt trots böjprovsreaktioner, men att köpa en häst med böjprovsreaktion (mer än 0,5 grad iaf) är dumt. man vet ju inte vad hästen kommer att hålla för och en böjprovsreaktion är ju en indikation på att nåt är fel. och dessutom kommer hästen få reservation på försäkringen om du byter bolag eller försäkringsvärde.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka