Allt tal om tjuvridning..

M

McKikki

Har funderat själv på om nån tjuvrider/matar våra hästar eftersom nästan 30 kg foder försvann på ca 4 veckor (vi fodrade inte alls och märkte inte att tunnan tömdes),ett hörn i hagen är ordentligt uppskrapat,hästar som kom i full galopp direkt de hörde att nån kom,rena trots att man sett dom rulla sig tidigare och rimligtvis borde varit leriga och kom fram till att "ok om nån tjuvrider så länge de håller sig i hagen och även använder våra hjälmar..jag vill inte hitta nån livlös i hagen!"
Att de sen har fodrat är jag däremot pissur över..min häst är synligt överviktig och behövde verkligen inte dela 30 kg kraftfoder med en annan häst på så kort tid som fyra veckor :mad:

Sv: Allt tal om tjuvridning..

Jag är ledsen för att jag låst de två tidigare trådarna om tjuvridning. Men eftersom alla måste starta en egen tråd om samma ämne, bestämmer jag nu att vi fortsätter alla diskussioner om tjuvrinding i DENNA tråd.

Att jag inte sammanfogar alla tre trådarna, beror på att vi moderatorer har fått klagomål för att vi sammanfogar trådar. Eftersom det gör att det då blir svårt att hålla i sär personer och hästar. :bow:

Och INGA nya trådar om tjuvridning nu, utan allt prat om tjuvridning sker HÄR.

Lugna och sansade diskussioner och inga personangrepp, tack!

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

ush. Har du märkt att något saknats eller så? (träns som använts?)
Skulle blitt fly förbannad om någon red min (eh, när jag skaffar en) häst! Vad som helst kan ju hända.

Tränsen kan ha använts men jag tror att de ridit i grimma och grimskaft eftersom grimskaften skiftar plats hela tiden på alldeles egen hand..
Av nåt mysko skäl har hästarna även fått svansarna indränkta i olja eller liknande. Tack och lov har de inte blivit klippta åtminstone :crazy:

Men shit :eek:

Men är du säker på att det inte är någon som snott kraftfoder till sin egen häst? Eller ni kanske har eget stall, på landet? :p

Min havresäck töms sakta men säkert, jag undrar vem det är som äter av det.. :angel:
Inte för att det gör något för jag kommer aldrig använda det, men det är ju lite irriterande. Dom kan få den om dom frågar.. :p

Vi kollade med ägarna till de två andra hästarna som står i hagen bredvid och som även delar stall med oss..de hade också märkt av konstiga saker typ selar upphängda annorlunda,borstar som bytt plats,flugmedel som försvunnit m.m. men ingen av dom fodrade eftersom betet var så bra..

Det måste vara husmusen som lagrar inför vintern *s*

Fortsätter på tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=800123

Jag har som sagt pratat med ägaren - ingen har vart i stallet, vad vi vet, förutom hon och jag. Att använda rätt utrustning var nog inte svårt eftersom allt till min häst är mindre än till hennes jättehäst :d Dessutom står rykthinkarna precis under sadlarna, så man ser vad som hör till vem. Men men, antar att vi aldrig får svar på om det vart nån där eller inte...

Tänk om de rider sönder hästarna då??
Är det lika ok då att de bara ridit i er hage och med era hjälmar??
Själv hade jag slagit läger i stallet...:smirk:

Förhoppningsvis rider de bara en stund men man vet ju aldrig.Jag ser hellre att de stannar i hagen än far ut eftersom de inte har en chans att få stopp om han sticker och jag vill verkligen inte hitta nån livlös så hjälm hoppas jag de har på sig isåfall.

Jo om jag hade haft möjligheten att tälta i hagen så hade jag gjort det men mina barn är inte så sugna på den ideén och min arbetsgivare blir inte så nöjd om jag skiter i jobbet..

Inte allt eftersom den möjligheten inte finns vid sommarhagarna. Hagarna ligger en bit ut i skogen och om man inte vet att dom är där syns de inte från vägen..

Förhoppningsvis rider de bara en stund men man vet ju aldrig.Jag ser hellre att de stannar i hagen än far ut eftersom de inte har en chans att få stopp om han sticker och jag vill verkligen inte hitta nån livlös så hjälm hoppas jag de har på sig isåfall.

Jo om jag hade haft möjligheten att tälta i hagen så hade jag gjort det men mina barn är inte så sugna på den ideén och min arbetsgivare blir inte så nöjd om jag skiter i jobbet..

Nä det e klart...tror inte min familj varit så sugna på det heller...
Jag hade hellre sett att folk lät bli att rida andras hästar utan lov....Va F*n e det för fel på dagens människor...Fler och fler kan inte skilja på "ditt och mitt"

men då är det ju inte säkert att det rör sig om tjuvridning. Kanske bara ett par tjejer som tyckte det var kul att mata och borsta hästarna ;)? (hur irriterande det än må vara)

Man kan ju alltid skrämma de oinbjuda gästerna med någon skylt om PRIVAT OMRÅDE lr liknade...

Precis,jag vet ju inte om de blivit ridna och helt ärligt så är det inte lika störande att nåt barn kanske åker ett par varv i hagen som att han har blivit matad.Han är bantad 120 kg och ska ner ca 100 kg till så det är en stooor övervikt han har.Om de bara kom när jag var där så är jag inte snål på nåt vis utan skulle gärna visa dom vilka borstar som är hans,hur man borstar och kratsar hovar t.ex. och det skulle vara helt ok att de for ner och pysslade på.

Bäst hade varit om alla visste skillnad på ditt och mitt men tyvärr verkar det inte så noga att lära ut sånt längre.Jag tror mycket skulle bli bättre om inte många föräldrar var så himla slappa och stack åt barnen en hundring med ett förmaningstal om vilken tid de tidigast fick komma hem :eek:

Skriv en skylt;

"Jag har sett er och vet vilka ni är, om ni kommer tillbaka ringer jag till polisen på en gång"

Då kanske dom blir rädd ;)

Ja det vore en bra skylt att skriva :D jag skulle bli milt sagt vansinnig om nån tjuvred min häst:devil: skulle slå ner dom bokstavligt talat om dom var i min ålder, :angel: var dom små skulle jag skrämma skiten ur dom och lära dom vad som är rätt och fel , mitt och ditt osv. för det är sjukt många föräldrar som inte bryr sig om att lära sina barn det idag.
Det är inte att jag inte kan unna någon annan(som inte har möjlighet ) att få rida, visst kom någon och frågade så skulle jag vid tillfälle låta dom prova om dom hjälpte till med något typ borstade eller mockade den dagen, men att bara gå in o tjuvrida är ett sjukt beteende och det skulle jag aldrig uppmuntra.

*kl*

Vi hade oxå några som tjuvred min morbrors unghästar. Grimskaften hängde i träden i beteshagen:mad: Dussutom var hästarna bara 1:åringar :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 050
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama