Sv: allt över!
Nu är alla fyverkerier över och min hund har blivit lugnare! Problemet är bara att hon vägrar gå ut... man får bära ut henne och när man släpper henne så springer hon hem :/ några tips?
Gott nytt år föresten
Jag förmodar att du inte menar att du släpper hunden lös utan koppel? För det bör du nog vara lite försiktig med med tanke på att det säkert kan komma en och annan smäll de närmsta dagarna.
Folk brukar ju ha lite raketer och dylikt kvar :smirk: Usch man läser varje nyår om hundar som försvunnit för att de flytt i panik från smällare/raketer
Men jag misstänker att du menade att du släppte ner hunden på marken men
kopplad?
Jag har alltid haft hundar som inte brytt sig om smällare och raketer - det är bara vår nuvarande som blir lite mer berörd. Men inte så som din, tack och lov.
Min spontana tanke är att kanske du inte ska bära ut hunden för då blir det liksom en fastlåst tvångssituation som kanske får hunden att känna ännu mer panik?
Har du provat att försöka ta fram en rolig stämning runt hunden innan ni går ut? Har den någon riktigt rolig leksak eller något gottis som den älskar? För då kunde du kanske leka med hunden när du sätter på kopplet och fortsätta leka hela vägen ut. Alltså avdramatisera det hela genom leken.
Bär inte honom om han blir rädd för då tror jag att du förstärker känslan av att det är något farligt. Lek, hoppa kråka, ja ta till allt du kan hitta på för att hunde ska tycka det är roligt. Skit samma om grannarna inte tror du är klok!
Vår hund är som sagt inte jätterädd men vissa smällar (bomber!
) eller visslande raketer gillar han inte så när vi går ut med honom dessa dagar så har vi en pip-leksak i fickan och om vi märker att han reagerar så tar vi fram den kvickt och leker med honom. Han glömmer det läskiga direkt!
Nu vet jag förstås inte om det hjälper på din hund men det är väl värt ett försök tycker jag.