Sv: Allt om Mugg
ALLMÄNT: Mugg är ungefär lika enhetligt som KOLIK, dvs det är endast ett samlingsnamn på diverse sattyg som får fäste i karleden. Det går därför inte att ge allmängiltiga råd då det både kan vara svamp och bakterier eller både och. Är muggen besvärlig och inte ger med sig, kontakta din veterinär helt enkelt. Jag har haft häst i tio år utan att fattta hur svår mugg kan vara att bli av med. Min ponny fick bara sån mugg som gick över med helosan i en vecka.
Nu dras nästa häst med mugg sen tre veckor tillbaka som är sårig svampig och ful!Vi måste linda, LHP-salva, Virkon, Alsolsprit om dagarna, lufta,linda igen, SUUUCK! Men ÄNTLIGEN ger den sig!
Till er som pratar om virkon: Jag använder det just nu, på inrådan av vet och jag måste få förtydliga några saker:
Virkon skall användas högst två ggr i veckan mellan 1-2 timmar som omslag. Annars gör man det irriterat som 17.
Virkon tar död på ev svamp. Så på besvärlig mugg som inte ger sig är det värt att pröva. Men jag föreslår samrådan med vet först.
I övrigt till alla er med salvtips:
Jag förvärrade muggen genom att gegga på värsta lagret med salva, det gjorde att smuts drogs till såret. Vet blev jättearg på mig! Salva skall sugas upp i huden innan man släpper hästen i box/hage, eller så får man som vi gör nu linda tjockt med bomull runt och linda så att man stoppar smutsen.
Ang förebyggande: Låt för allt i världen leran TORKA innan ni tar bort den. Varför?Se tidigare inlägg. Att ha benskydd går utmärkt, man borstar helt enkelt bort den blöta leran överallt utom i karleden där den sparas för torkning.
VIKTIGT FÖREBYGGANDE:Rengör minsta smårsår du hittar i karleden. Inkörsport till bakterier som ger i bästa fall mugg...