Allt om marsvin

P

Puma

Nu är det djurtomt hemma igen efter att min lilla kanin dog förra veckan.
Sitter och funderar lite på ett marsvin, men har kommit fram till att jag inte kan så mycket om de små liven förutom att de inte ska bo ensamma.

Kan nån vänlig själ upplysa mig? Hur gamla blir de? Vad äter de? (pellets, grönsaker och hö som kaniner?) Kan man ha dem lösa eller gnager de på sladdar? Vad bör man tänka på? Vilken ras rekomenderas? Är det någon skillnad i temperament? osv

Tacksam för svar så jag vet om det kan vara något för mig.. Har ju haft kaniner i över 10 år, men marsvin vet jag inte mycket om..

Sv: Allt om marsvin

Jag hanger pa denna traden da jag sjalv haft kaniner i flera ar men nu skaffat mig tva marsvinskillar (de ska hamtas ikvall, jippie!). Har last pa lite men tar ocksa tacksamt emot tips och rad!

Marsvin ar vad jag har forstatt kansligare an kaniner, tex for drag. De ar lite mer oroliga till sinnet verkar det som, men blir valdigt tama om man pysslar med dem mycket och far dem att kanna sig trygga i sin omgivning. Precis som kaniner kan de gnaga pa saker, tex sladdar, daremot tror jag inte de graver och river som kaniner kan gora, de kan inte heller hoppa upp i soffan och hitta pa otyg el liknande.

Vad jag har forstatt lever de i allt fran 3 till 8 ar, men 3-4 ar ar val vanligare an 7-8? Ratta mig om jag har fel.

Man kan ha tva honor el tva hanar ihop, bast ar om man tar tva syskon tex. Hona o hane gar ju men om man inte vill ha en massa barn far man kastrera hanen.

Om man ska ha två marsvin brukar det vara lättare med hona + hona istället för hane + hane (större risk att hanarna bråkar).
De kan inte tillgodogöra sig c-vitamin så det behöver de få tillskott av (lättast med flytande som man häller i dricksvattnet tycker jag), precis som hästar så behöver de lite mat men ofta - deras magar är inte gjorda för att vara tomma någon längre stund. Likaså ska man helst vänja in ny mat successivt och inte ge för mycket "kraftfoder".
Jag brukar försöka köra med "fri tillgång" på hö, fyller på 2-3 gånger per dag. Bra med höhäck av något slag eftersom de skitar ner höet annars.

Det som är lite tråkigt med marsvin är att de inte är så lekfulla som t ex hamstrar, inte kan hoppa som kaniner och att man får vara försiktig med att ha dom ute så dom inte utsätts för för mycket drag. Men dom är väldigt söta och man känner sig inte ensam med två marsvin som sjunger så snart man kommer in i rummet! För att dom tror att det vankas något gott, men ändå! ;)

C-vitamin i vattenflaskan tycker jag bara är slöseri med tid och pengar då det är vattenlösligt. Bättre då att ge c-vitaminrika grönsaker/ frukter istället.

Marsvin är trevliga små djur om än ganska känsliga och då speciellt för drag som andra även har skrivit. Mina svin levde i genomsnitt 5 år, minns inte riktigt hur gamla alla var då dom flesta var sådana som jag tog över efter folk som tröttnat.. Men vet några som blivit 8-9 år innan dom lugnt somnade bort. Tror inte du kommer att ångra dig om du skaffar dig små svin! ;)

Här har du en sida där det står om c-vitamin. :idea: http://home.swipnet.se/~w-77537/mcvit.htm

Senast ändrad:

"problemet" med marsvin är inte att de inte kan tillgodogöra sig c-vitamin, utan att de (liksom människan) inte kan producera eget c-vitamin. alltså behöver de få i sig det genom maten. vitaminer i vattnet är slöseri med pengar, eftersom ljuset bryter ned dem på nolltid. vitkål är en ypperlig grönsak till ändamålet, billig, full av c-vitamin och inte fetmabildande på de små tjockisarna ;).

höhäck ger jag heller inte mycket för, liksom hästar är svinen betesdjur och mår bäst om de får äta höet från marken. jag brukar ha det i en låda med låga kanter, så sprids det inte i hela buren :).

hane-hane brukar för övrigt fungera lika bra som hona-hona, marsvin är för det mesta ganska fredliga av sig (förutom min lilla bitch som styr och ställer över sin stackars syster ;)).

Ursäkta felaktig formulering, menar också att de inte själva kan producera c-vitamin. Själva poängen att de behöver tillskott gick ju fram iaf! ;)

Problemet jag ser det med att ha höet i buren är att de ratar höet när de själva pissat/bajsat ner det :p Brukar gå nästan dubbelt så mycket hö per dag för mig om jag lägger det i buren istället för i höhäcken - de använder det som bädd. Nu t ex har marsvinen ca 3cm tjockt lager med hö i hela buren och ändå skriker dom efter mer hö! ;)

Marsvin (tycker jag) e mycket lugnare än kaniner och mer lättlärda( enligt mig). jag har haft ett marsvin och har nu en kanin. mitt marsvin blev 5år. hen va väldigt lugn och lättlärd. han kom direkt om man ropade på honom och jag kunde ha honom lös utomhus(rekommenderas ej). kaniner kan ju få diarré om dom äter för mycket grönsaker/fruketer men marsvin måste ha c-vitaminrika grönsaker/frukter varje dag.:banana::bump:

jag förstod vad du menade, men ville poängtera för TS :).

jag läste för övrigt om en smart hö-lösning (som jag provade för första gången igår!) på nätet någonstans. ta en stor gummisnodd och fäst långt ner på gallret. sedan sätter man fast höet i snodden, marsvinen kan krypa in under det osv, men det blir inte skitigt :idea:. väldigt praktiskt!

Som dom övriga redan sagt så C-vitamin behöver dom få antingen genom tillskott eller genom c-vitaminsrika grönsaker. Jag blev tipsad att ge askorbinsyra, det är ren c-vitamin som man använder vid konservering av frukter. Du hittar det på kryddhyllan och det kostar ca 10 kr och varar länge då dom bara behöver lite lite av det. :)

Deras ålder kan variera väldigt. Där jag har läst fakta står det att dom blir 3-10 år. Så räkna maxlängden om du skaffar dessa djur. Jag har läst om folk som haft marsvin som blev ca 11 år.

Marsvin är flyktdjur och behöver ett gömställe i sin bur. Oftast har dom det genom hus, jag själv har valt att ge dom en hängmatta att gömma sig under. :) Dom uppskattar även att ha rör och hyllor i sin bur att hoppa upp på eller gömma sig i eller under. :)

Fri tillgång på hö och vatten. Pellets eller liknande kraftfoder är oftast fettbildande så var försiktig när du ger det. Marsvin behöver inte mer än max 1 msk/djur och dag. Sen får dom vitaminer genom grönsaker. Gurka och morot är som socker och omvandlas till fett i deras små kroppar så ta det lugnt med dom. Broccoli och olika kål innehåller C-vitamin och är inte så fettbildande utan är fint för dom små grisarna. :) Se upp att ge dom för mycket citrus och syrliga frukter, det är inte onyttigt för dom men dom riskerar att få fel pH i munnen och kan då få munsvamp.

Du kan ofta ha dom lösa, visst gnager dom kanske på sladdar, liksom alla gnagare men då får man komma på lösningar eller släppa dom i rum utan sladdar.

Dom små djuren är känsliga för drag och tål inte att vara fuktiga så se till att dom är ordentligt torra innan dom sätts ner i buren igen.
Sommartid kan dom med fördel få gå ute iaf dagtid fina dagar. Då vill dom ha en säker bur där inte katter eller andra rovdjur når dom. Dom vill inte stå i direkt solsken då. Se till att dom har ett hus även då som kan skydda dom mot hot och värmen.

Jag skulle föreslå att du kollar efter korthåriga marsvin som inte kräver extremt mycket omvårdnad av pälsen om du inte är van marsvin. :) Själv har jag blivit förtjust i raserna Rex och Teddy. Det är strävhåriga marsvin med kort päls.

Ska du skaffa marsvin så kolla gärna på blocket för där finns det MÅNGA marsvin som säljs/skänks bort som ändå är så unga som 1-2 år, då har du fortfarande många år kvar med dom. :)
Mina egna två flickor hittade jag på blocket då dom var 1 år och var förra årets julklapp som ungarna tröttnade på. :(

Hoppas du trivs med "grisar" för dom är jättemysiga djur! :)

Lite om rasval...

#renrasiga virvlar s.k. abessinier är som marsvinsvärldens terrier...egensinniga men mkt läraktiga o mina favoriter
#renrasiga långhår är ofta lite lugnare i temperamentet, kräver dock en del pälsvård
#renrasiga korthår kräver inte mkt pälsvård (om man inte vill ställa ut i rasklass) oxå lugnare i temperamentet
#renrasiga strävhår vet jag inte mkt om, inte mkt pälsvård.

Lycka till

Du som verkar kunna lite om raser- finns det olika "vanliga" korthåriga marsvin? :p Har en stor rackare utan virvlar, vit men svart precis runt ögonen. Ungefär dubbelt så stor som andra marsvinet som är en "crested-vad-dom-nu-heter" :rofl:

jag läste för övrigt om en smart hö-lösning (som jag provade för första gången igår!) på nätet någonstans. ta en stor gummisnodd och fäst långt ner på gallret. sedan sätter man fast höet i snodden, marsvinen kan krypa in under det osv, men det blir inte skitigt :idea:. väldigt praktiskt!

Smart, tack för tipset! :)

Finns ju Cuy-marsvin som är släthåriga och större än "vanliga" marsvin...Dessa är inte lika domesticerade och oftast lite svårare att få tama... Har du ngn bild på dina 2??
Släthåriga marsvin delas in self (enfärgade), non-self (flerfärgade), crested (virvel i pannan), satin (mer skinande päls) och satin crested (se ovan). Ställer ut en del o har marsvin som ett stort intresse...

tror jag har en bild någonstans...
ariel04.jpg

kanske svårt att se gummisnodden men en bild iaf...

Själv gör jag en stor kärve med hö, fästen en gummisnodd om mitten, sätter fast en karbinhake i snodden o fäster hela ekipaget i en ring på baksidan av mitt burskåp... en stor kärve räcker ca 4 dagar och de har alltid rent hö, kan gömma sig under kärven och drar mer lite på marken o boar... Ryvärr ingen bild på detta ännu =)

Om man ska ha två marsvin brukar det vara lättare med hona + hona istället för hane + hane (större risk att hanarna bråkar).
M-Y-T

Släng ihop 2-3 tonårs tjejer i ett rum, tar inte lång tid för dem att börja tjaffsa om småsaker :crazy:
Släng ihop 2-3 tonårs killar i ett rum och de sitter och pratar wow, brudar, ölsorter osv. :rofl:

Efter att ha haft ett större antal marsvin skulle jag säga att hanarna är generellt sätt lugnare och gosigare än honorna som gärna är mer självständiga. Bara de gör upp om rangen sen är allt fina fisken tills någon medlem i flocken försvinner eller tillkommer. Honorna brukar kunna kaxa upp sig mot ledaren som ligger och tjuvnyper de andra inne i huset bara för att jävlas med dessa
:devil:

Self Black är "kända" för att vara så snälla att de nästan är dumma :p Hur mkt det stämmer är en annan femma men de verkar iaf väldigt sävliga.

Det finns ingen anledning att ge marsvin extra tillskott av c-vitamin om de får färska grönsaker VARJE DAG Får de det så räcker det

Bra basgrönsaker är vitkål och morötter Tuggmotstånd och C-vitamin behovet täckt
Persilja, broccoli och paprika är bra tillskott (Persilja brukar vara ett jättebra fjäsk-godis om man vill belöna dem eller träna konster)
Se upp med citrusfrukter, äpple och tomat som kan ge munsvamp
Och tänk på att sallad och gurka inte innehåller någon näring alls nästan, det är som att ge dem bara vatten

Ett tips om marsvin:de är superbra på att tigga :d
de lär sig snabbt att tjuta som om de håller på att svälta ihjäl om man tar för vana att ge dem något varje gång de fjäskar, men lika bra är de på att lära sig tider Min marsvin har fri tillgång till hö och vatten men får grönfoder bara två gånger om dagen och börjar oftast inte tigga förrän vid den tiden på dygnet
Förutom de gångar jag slarvat och stuckit till dem en "godisbit" emellan :rofl:ett par dagar och sen är det höga tjut varje gång de ser mig...

Haha, där ser man! :D
Har nog fallit för myten isåfall för jag har bara haft honom tillsammans på grund av det :angel:

Finns ju Cuy-marsvin som är släthåriga och större än "vanliga" marsvin...Dessa är inte lika domesticerade och oftast lite svårare att få tama... Har du ngn bild på dina 2??
Släthåriga marsvin delas in self (enfärgade), non-self (flerfärgade), crested (virvel i pannan), satin (mer skinande päls) och satin crested (se ovan). Ställer ut en del o har marsvin som ett stort intresse...

Ska fixa bilder, håller precis på att ladda kameran :)
Vet egentligen inte om den är så stor, den är iaf bra mycket större än andra marsvinet men så såg det marsvinet ut som en hamster när jag köpte den :rofl: Då jag släppte ihop dom var första marsvinet 5-6 månader och den "nya" gissningsvis 2 månader, ändå var den minst dubbelt så stor :crazy:
Skulle kunna stämma att den hör till en inte alltför tam ras för den har ännu inte vant sig vid att äta ur handen och sitter halvförstelnat när man pysslar med den. Kan också vara för att jag håller på med dom alldeles för lite, men den andra är tuffare.

Lillsvinet är cremefärgad med en vit cirkel på huvudet med en virvel mitt i.

Nu ska vi se här... Det jag tycker alla har missat är att marsvinen är känsliga för värme också... De får lätt värmeslag en riktigt varm sommardag och jag låter de oftast inte gå ut förrän det börjar bli svalare på kvällen de dagarna... Jag har märkt på dem en gång jhur slöa de blir när det är för varmt... Nu är iof den ena rex och den andra teddy och pälsen gör de kanske extra känsliga men jag undviker den värsta hettan hur mycket än trisse visslar på mig (han älskar gräs:p är helt galen i det)...

Jag ger mina marsvin höet direkt på burgolvet eftersom det är mest naturligt och de kan göra sig illa på hö-häckar :(
C-vitaminer får de i frukten och grönsakerna... Kan även säga att vissa marsvin är känsligare för munsvamp än andra... Goliat reagerar nästan direkt medan Trisse verkar kunna äta hur mycket som helst...

De är också väldigt känsliga för att ramla ner från höjder... De gör sig illa väldigt lätt så man får aldrig lämna dem ensamma om de sitter en bit upp utan måste ha uppsikt över dem! Trisse är helt orädd för höjder och har varit på väg at hoppa ur mitt knä när han tycker det blivit tråkigt :eek: Så man måste hålla en del koll...

Kommer säkert på mer men där är iaf en del :)

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej! Jag har yrat runt men nu tänkte jag sätta mig ner på en hästsida och fråga om det finns någon själ som förstår sig på det här med...
Svar
7
· Visningar
1 782
Senast: Balahé
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Mina 2 marsvin äter som galningar, har jag märkt nu när jag har en kanin och jämföra med. Hur ska jag bäst banta dom? Den ena börjar bli...
Svar
6
· Visningar
2 199
Senast: CalaCherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama