Sv: Allt om marsvin
Som dom övriga redan sagt så C-vitamin behöver dom få antingen genom tillskott eller genom c-vitaminsrika grönsaker. Jag blev tipsad att ge askorbinsyra, det är ren c-vitamin som man använder vid konservering av frukter. Du hittar det på kryddhyllan och det kostar ca 10 kr och varar länge då dom bara behöver lite lite av det.
Deras ålder kan variera väldigt. Där jag har läst fakta står det att dom blir 3-10 år. Så räkna maxlängden om du skaffar dessa djur. Jag har läst om folk som haft marsvin som blev ca 11 år.
Marsvin är flyktdjur och behöver ett gömställe i sin bur. Oftast har dom det genom hus, jag själv har valt att ge dom en hängmatta att gömma sig under.
Dom uppskattar även att ha rör och hyllor i sin bur att hoppa upp på eller gömma sig i eller under.
Fri tillgång på hö och vatten. Pellets eller liknande kraftfoder är oftast fettbildande så var försiktig när du ger det. Marsvin behöver inte mer än max 1 msk/djur och dag. Sen får dom vitaminer genom grönsaker. Gurka och morot är som socker och omvandlas till fett i deras små kroppar så ta det lugnt med dom. Broccoli och olika kål innehåller C-vitamin och är inte så fettbildande utan är fint för dom små grisarna.
Se upp att ge dom för mycket citrus och syrliga frukter, det är inte onyttigt för dom men dom riskerar att få fel pH i munnen och kan då få munsvamp.
Du kan ofta ha dom lösa, visst gnager dom kanske på sladdar, liksom alla gnagare men då får man komma på lösningar eller släppa dom i rum utan sladdar.
Dom små djuren är känsliga för drag och tål inte att vara fuktiga så se till att dom är ordentligt torra innan dom sätts ner i buren igen.
Sommartid kan dom med fördel få gå ute iaf dagtid fina dagar. Då vill dom ha en säker bur där inte katter eller andra rovdjur når dom. Dom vill inte stå i direkt solsken då. Se till att dom har ett hus även då som kan skydda dom mot hot och värmen.
Jag skulle föreslå att du kollar efter korthåriga marsvin som inte kräver extremt mycket omvårdnad av pälsen om du inte är van marsvin.
Själv har jag blivit förtjust i raserna Rex och Teddy. Det är strävhåriga marsvin med kort päls.
Ska du skaffa marsvin så kolla gärna på blocket för där finns det MÅNGA marsvin som säljs/skänks bort som ändå är så unga som 1-2 år, då har du fortfarande många år kvar med dom.
Mina egna två flickor hittade jag på blocket då dom var 1 år och var förra årets julklapp som ungarna tröttnade på.
Hoppas du trivs med "grisar" för dom är jättemysiga djur!