allt om lösdrift?

Frida02

Trådstartare
hej! jag undrar om ni som har lösdrift kan skriva lite om det här, jag skulle gärna vilja veta så mycket som möjligt:)

Vi har:
150 kvadratmeter grusat med paddex, otroligt viktigt med åtminstånde en helt torr del för foder, vatten och ligghall.
Uppvärmt vatten ur vattenkopp. Otroligt skönt att slippa fylla vatten.
En väl tilltagen ligghall.
Skogshage, också en fördel tycker jag mot lera, roligare än ängshage etc.
Stabil flock där alla får sova i ligghallen, äta samtidigtm känna sig trygga etc.
Portionerat med Hö pga lättfödda hästar, fri tillgång på halm.
Vi mockar dagligen ligghallen och den grusade delen av hagen. Viktigt och fräscht!
Ordentligt med belysning så man kan mocka utan pannlampa året runt.

Ungefär så! Står i den enligt mig optimala lösdriften.

Juste. Vi har en container med ramp ståendes i hagen, godkänd av länsstyrelsen. Samt skärra, grep och kratta i nära anslutning, väldigt smidigt!! Halm, Hö och hösilage i småbalar för enkel hantering är oxå skönt att ha. Allt foder och strö står på vagnar utanför hagen.

Vi har en mindre lösdrift.

Två olika ligghallar, den ena är lite mer än 35 kvadrat, där går två halvblod. Den andra ligghallen, som ligger vägg i vägg, är något större, fast där är en del avdelad för redskap och halmbal, så hästarna där har strax över 25 kvadratmeter. I den lilla hallen går just nu en islänning, men vi brukar ha två där också.

I hallarna har vi vatten, frostsäkert, som fylls på enkelt med slang oavsett temperatur. Vi strör med halm på ungefär halva ytan, den andra ytan är lite mer hårdgjord så att det inte blir äckligt och nertrampat. Vi mockar hallarna för hand, tar ut skitarna varje dag.

Vi har sandjord, så vi har inte grusat, det har inte behövts. Vi fodrar i stora lådor, typ potatislådor, med hö, två gånger om dagen. Vi har för få hästar för att ställa in balar, och inga redskap till det heller. Hagen mockas också dagligen.

Sen har vi stall också, så vid riktigt dåligt väder kan vi ta in alla i varsin box, det tycker jag är skönt. I stallet har vi ju såklart sadelkammare och allt det där.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 111
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama