Allt om byten i galopp ..

T

Troya

Ja, nu vil jag höra era åsikter om Allt som har med galoppombyten att göra :rofl: :rofl: . Hur började du ? Försök komma ihåg :angel: Jag har gjort något på min 'grannes' halvblod, men mest när jag fick fel galopp på spåret eler på volter. Men Riktiga galoppombyten på 'komando' hur gör man då ? Jag har läst en massa böcker, frågat ridlärare men inget passar min smak :P Tänkte bara testa en gång förut att fatta fel galopp i höger varv och byta i hörnet, men det ville sig inte riktigt ^^' Blev en korsgalopp istället .. :mad: :mad: :angel: Nu villa jag höra Allt från er :D

Sv: Allt om byten i galopp ..

rid snett igenom i "rätt galopp" bryt av till trav på mitten och fatta ny så fort det går (med kontroll på hästen självklart så det inte blir släng trav in i galoppen).Samma kan du göra på åttvolter.

Flytta hästen lite för innerskänkeln och sedan trycker du till med ytter,vrider bäckenbenet lite åt det håll du ska byta till, och tar liiite i yttertygeln när du ska byta på diagonalen.

Rid förvänd galopp en långsida och försök byta i hörnet genom att använda ytterskänkeln och yttertygeln och bäckenbenet/höften. Räkna ner galoppsprången 3-2-1 sen trycker du och tar lite på yttertygeln samtidigt. Ungefär så har jag lärt mig. Kommer knappt ihåg, det bara blir nu utan att man tänker på hur man gör :angel: Kanske inte mycket till hjälp hehe.

huvudsaken är att hästen har en lugn men aktiv galopp och är i balans framför skänkeln, annars blir det inget bra byte om det ens blir ett byte. den ska kunna galoppera lugnt och samlat i rättvänd och förvänd galopp.

Skrev lite fel där uppe :angel: flytta hästen för ytterskänkeln innan du byter på diagonalen. Känn att den tar ytterskänkeln riktigt och ha den rakställd på yttertygeln. Jag tycker det är lättast iaf??:)

"gamla" :) i den galopp man kommer i..jag brukar iaf flytta hästen lite för ytter..eller känna att hästen tar den ordentligt innan jag byter med "nya" ytterskänkeln eller "gamla" innerskänkeln.:angel: hehe är superdålig på att förklara..

Tränade byten förra veckan för första gången på min unghäst, tränade över bom, tycker det är enklast i början, gick kalas, rund och fin i bytena. :) Ha hästen rak i bytet, halvhalt och lägg till den nya galoppens ytterskänkel. Viktigt att hästen går i en balanserad galopp så att man inte kastar om den in i den nya galoppen.

Jag har precis lärt min unghäst att byta.

Började med att se till att han gick i en balanserad, jämn galopp med ryggen upp och såg till att han var lika mycket på båda sidor.
Sen vände jag helt enkelt snett igenom. Och förberedde bytet genom att 1. samla, 2. liten förhållning 3. flytta skänkeln och fattade alltså den nya galoppen i den 'gamla'. Satt kvar i den gamla galoppen ändå tills han kommit i den nya, då jag ändrade min sits.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar