Sv: Fölet har dött - brunstar de som vanligt, eller går de in i dvala?
Welsh:
Stoet tog det fruktansvärt hårt, hon fick stå med fölis i boxen resten av dagen, för att förstå att han var död, men då åt hon bara. När de tog ut fölet på kvällen för obduktion, så blev hon galen. Höll på att slå sönder hela stallet, och klättrade nästan ut över 2m hög box. Hon fick lugnande och det tog. Dagen efter var hon lugn i hagen, gnäggade någon gång ibland, men inget spring. Nu är hon som hon var innan hon betäcktes, frånsett att ibland stannar hon bara upp, och står och tittar ut i luften med ett speciellt uttryck i ansiktet, örona framåt. Så står hon i ca 30 sekunder innan hon fortsätter där hon var.
Ramonarunds:
Vi (jag och erfaren uppfödar-vet) tänkte genast på det naturligtvis, men vi tog bedömningen att hon inte passar som fostermamma, det är ett väldigt, väldigt skarpt sto. Risken för eventuellt adoptivföl hade varit allt för stor.
Därutöver så kommer hon att flyttas utomlands så snart hon är dräktig igen.
Ang tvillingdräktighet vid sprutning:
Jag har funderat själv på det med sprutning och tvillingdräkighet, och undrar om det kan vara så att det ofta går flera ägg beroende på att ett ligger nästan färdigt och inte påverkas så mycket av sprutningen, medans ett som var "ofärdigt" påverkas mycket och släpps också - kan det ligga något i det?
Jag menar - hur ska medlet som prutas in veta vilket ägg som ska påverkas? Om man nu kan start en brunst helt från noll, så måste ju "ofärdiga" ägg också påverkas, varför det kanske släpps två om det redan var ett som var lite färdigt? Om någon förstår hur jag menar...
Till sist:
Något annat man ska tänka på med ett sto som förlorat sitt föl? Rent generellt men främst vid ombetäckning (seminering).