Allt om brunst

Sv: Fölet har dött - brunstar de som vanligt, eller går de in i dvala?

Mitt sto förlorade sitt föl för några år sedan. Hon brunstade som vanligt och blev ombetäckt.

Sv: Brunstsvaghet.

Var lite för otålig bara. Sol och grönt gräs har gjort att hon just nu "står" för tom mig. :o
Har pratat med hingstägaren och hon ska åka dit 4/6.
Snälla håll tummarna att det blir föl, det vore så skoj att få vara med från start. Missade första delen sist då hon redan var dräktig när hon kom till Sverige. /Lisa

Mitt sto har blivit igång sprutad och det blev bara ett ägg. Iår däremot misstänker de att det kommer att "ta sig" på båda äggen, och att vi då kommer att få klämma ett nästa vecka vid 16dgr kontrollen.
Skickar stora tröstkramar till dig....

Mitt sto fick tvillingar när hon sprutades igång efter att hon hade resorberat tidigare... detta upptäcktes inte utan hon gick hela dräktigheten ut (vilket slutade med att jag förlorade ett av fölen..) Så jag skulle undvika att spruta igång om jag kan välja. :crazy:

Senast ändrad:

Har också haft ston som blivit av med föl och det har adlrig varit någon skillnad på brunsterna utan brunstat precis som vanligt

Förra året förlorade vi ett föl som var 1½ mån gammal. Stoet brunstade som normalt och är dräktig igen. :) Alltid sorgligt att behöva förlora ett föl :cool: Speciellt sorgligt för stoet. :cry:

Först vill jag bara säga att jag vet 4 st ston som har fått tvillingar pga. spruta.Jag fick själv det och stoet kastade båda två. Man såg ej på ul. att det var två st. Hon kom aldrig mer i brunst. Då hade vi kvar henne 1.5 år efter kastningen.Jag kommer aldrig mer spruta igång ett sto.

Sv: Brunstsvaghet.

Har för mig att det står på B-vitaminburkarna att de skall vara bra för ston med svaga brunster.... Sen om det hjälper det vet jag inte.

/Malin

Lånar din knapp, men frågar både dig och dom andra.

Vad är det som säger att det ljust är för att dom sprutats igång att det blir tvillingdräcktighet? Finns det någon forskning på detta? Vet med mig att det finns många ston som är sprutade inkl. min egna och det inte blivit tvilling dräcktighet.

Jag vet inte om det stämmer, men har faktiskt haft en del fall i min bekantskapskrets där stona fått tvillingar, efter att ha sprutats(OM det nu är det som är orsaken..?)

På människor som hormonbehandlas för att få regelbundna och "bra" menstrautioner så finns det ju en märkbar ökad risk för tvillingar. kanske det är så med hästar också...

Jag har sprutat ett sto som hängt sig i en brunst för några år sedan, och det gick bra, men givetvis sprutar man inte om det inte behövs! Eller???

Problemet är ju att många vet att deras sto är sprutat, men ej vet med vilket preparat.
Vips så går ryktet att det är pg-sprutan som är orsak till ev tvillingdräktighet.

Det är konstaterad ökad tvillingrisk vid igångsprutning.
Som det nämdes ovan så är ju många männsikor som är hormonbehandlade "berikade" med tvillingar. Människor klarar ju dock av det i större utsträckning.
Däremot går det att "punktera" den ena blåsan om man upptäcker tvillingdräktighet eller så kan naturen själv sköta bortstötning av ena fostret, Ibland lyckas inte detta utan det blir två...vilket inte alltid är lyckat.
Men jag skulle rekommendera "alla" medel om det behövs för att få stoet dräktigt. Text vid svag brunst. Annars kan det bli dyrt att försöka oh försöka och inget händer :cry:
Jag har sprutat igång ett sto och det var lyckat. Det blev ETT friskt och trevligt föl.

Lånar knapp.
Det behöver inte alls släppas två ägg för att man sprutar. Mitt sto som nu släppte 2 ägg denna brunst (ej sprutad utan naturlig brunst) har tidigare blivet igångsprutad två gånger för några år sedan och de gångerna släppte hon bara ett ägg, så hon har varit precis tvärtom.
Får se om det andra stoet (som är igångsprutat pga att hon var helt inaktiv nu var fel på det innan och vårbrunstade i december för att sedan vara helt död) släpper ett eller två.

Jag hoppas att du gor ditt sto tillgangligt som fostermamma!! Anmal dej sa snabbt du kan, da du kan radda livet pa en liten.

Jag är övertygad om att det är ett olyckligt sammanträffande. PG och ultraljud är det som påverkat mest positivt vad det gäller stodräktigheter

Welsh:
Stoet tog det fruktansvärt hårt, hon fick stå med fölis i boxen resten av dagen, för att förstå att han var död, men då åt hon bara. När de tog ut fölet på kvällen för obduktion, så blev hon galen. Höll på att slå sönder hela stallet, och klättrade nästan ut över 2m hög box. Hon fick lugnande och det tog. Dagen efter var hon lugn i hagen, gnäggade någon gång ibland, men inget spring. Nu är hon som hon var innan hon betäcktes, frånsett att ibland stannar hon bara upp, och står och tittar ut i luften med ett speciellt uttryck i ansiktet, örona framåt. Så står hon i ca 30 sekunder innan hon fortsätter där hon var. :cry:

Ramonarunds:
Vi (jag och erfaren uppfödar-vet) tänkte genast på det naturligtvis, men vi tog bedömningen att hon inte passar som fostermamma, det är ett väldigt, väldigt skarpt sto. Risken för eventuellt adoptivföl hade varit allt för stor.
Därutöver så kommer hon att flyttas utomlands så snart hon är dräktig igen.

Ang tvillingdräktighet vid sprutning:
Jag har funderat själv på det med sprutning och tvillingdräkighet, och undrar om det kan vara så att det ofta går flera ägg beroende på att ett ligger nästan färdigt och inte påverkas så mycket av sprutningen, medans ett som var "ofärdigt" påverkas mycket och släpps också - kan det ligga något i det?
Jag menar - hur ska medlet som prutas in veta vilket ägg som ska påverkas? Om man nu kan start en brunst helt från noll, så måste ju "ofärdiga" ägg också påverkas, varför det kanske släpps två om det redan var ett som var lite färdigt? Om någon förstår hur jag menar...

Till sist:
Något annat man ska tänka på med ett sto som förlorat sitt föl? Rent generellt men främst vid ombetäckning (seminering).

Eftersom jag har varit "drabbad" av PG-spruta och tvillingar så förklarade min veterinär så här för mig: Mitt sto blev dräktig på en vanlig brunst, men resorberade efter ca: 25-30 dagar. Då hade det bildats många gula kroppar som låg och blockerade för en ny ägglossning/brunst. Men det fanns en massa små ägg som låg och väntade... Därför fick hon PG-spruta så att "proppen lossnade" (de gula kropparna) det funkade så bra så att flera ägg lossnade. Inte alls ovanligt enligt min veterinär. Hoppas det går bra för ditt sto Thildha!

Det där tror jag på också, men det finns väl olika preparat som dom sprutas igång med? Kan ju vara så att det är ljust det medlet som skapar att fler ägg släpps.

När vi sprutar igång brunst,( mest på de ston som kommit hit precis när de gått ur brunst), så använder vi Dinolytic. Tror inte det används nåt annat i det syftet.
Däremot när man seminerat, och vill att stoet släpper ägget fort, mestadels när man tar skick, för att undvika onödigt många beställningar, använder vi Pregnyl.
Två helt olika preparat.
Jag får uppfattningen att många tror att man "sprutat fram" brunst, när man i själva verket "sprutat bort" brunst.

Tack - det var mer än i varje fall jag visste :bow:

Så det borde betyda att mitt sto kommer att få Dinolytic (eller liknande prep), och möjligtvis Pregnyl till sist?

Om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt, så är det igångsättande (genom t.ex. Dinolytic) som ger större chans för tvillingdräktighet, men avslutande (genom t.ex. Pregnyl) däremot inte påverkar chansen för två släppta ägg?

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag ska låta betäcka i sommar. Jag försöker få koll på hennes brunst vilket är svårt då hon väldigt sällan...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: Anita HH
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 928
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka