Allt om brunst

Sv: Fölet har dött - brunstar de som vanligt, eller går de in i dvala?

Thildha skrev:
Om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt, så är det igångsättande (genom t.ex. Dinolytic) som ger större chans för tvillingdräktighet, men avslutande (genom t.ex. Pregnyl) däremot inte påverkar chansen för två släppta ägg?
Nix, tvärtom... ;)

Sv: Fölet har dött - brunstar de som vanligt, eller går de in i dvala?

Oooops.. :angel:
Tankarna är lite snurriga nu (får jag väl skylla på), men tack för förklaringen.
Så med andra ord kan jag utan problem framkalla hennes brunst, men förhoppningsvis så prickar vet så rätt med semineringen att vi inte behöver påskynda avslutningen?

Långa brunster ?

Hur är det för er andra har ni haft ovanligt långa brunster i år ?
Dam 1 här höll ut i 9 dygn och nu går dam 2 in i 8:e dygnet i brunst, är det bara mina damer som har fått smak för det här med egen hingst i stallet och bestämt sig för att ha roligt så länge som möjligt, blir snart tokig på dem, lillkillen skulle ju ut och tävla och inte ha fullt upp med dessa tokiga fruntimmer hur länge som helst........

Vet på seminstationen sa iofs att hon fått spruta loss ovanligt många med PG då de verkar segt med att släppa äggen iår, är det likadant överallt iår ?

Sv: Långa brunster ?

De ston som inte har föl vid sidan i år är trassliga med sina brunster. De går i och ur lite hipp som happ känns det som. När de väl knäar och kissar så är hingsten inte intresserad (gammal erfaren hingst) och när de inte är villiga så anser hingsten att de ska vara det. Knepigt år än så länge. De ston som betäckts på fölbrunsten har varit som vanligt. Stått i 6 dgr så det blivit 3 betäckningar. Återstår att se om någon är dräktig ännu. Har fått sprutat igång ett sto som svarade snabbt på sprutan, det gjorde hon inte i slutet på förra säsongen. Ett lovande tecken :banana: Haly får hålla tummarna :p

Har haft en som brunsade i 10 dagar men vet inte om det är vanlig på henne då det inte är mitt sto

Mitt treåriga arabsto kom i brunst en tis/ ons ( 26- 27/ 4), men var knepig & släppte inte upp hingsten förräns på söndagen ( 1/ 5). Trodde då att det var enda språnget hon skulle ta, men hon betäcktes tisdag ( 3/ 5) & torsdag ( 5/ 5) oxå, på lördagen ( 7/ 5) hade hon gått ur brunst. Alltså en brunst på 9- 10 dgr.
Hon kollade i Söndags ( 22/ 5), & var dräktig ( 17 dygn).. Jippie... :banana: :bump:

Det gör Haly!
Det enda sto som är helt färdig har brunstat som en klocka fem dagar, blev betäckt på fjärde brunsten, är nu på dag 38.
andra stoet har brunstat lite hej och hå, oftast korta perioder men väl hos hingst brunstade hon i 7 dagar.
Tredje stoet brunstar alltid 5 dagar, i år brunstade hon 6 dagar, blev betäckt (baktprov togs samtidigt) men vi fick påvisad växt på baktprovet så nu inväntar vi nästa brunst då hon med sannolikhet inte är dräktig.
Fjärde stoet brukade brunsta i fem dagar hemma hos ägare, idag är hon inne på dag 8 fortfarande inga tecken till att gå ur.
Femte stoet kom hit sen kväll, lyfte en aning på svansen, dagen efter var hon i full blom och blev betäckt, dagen efter igen hade hon gått ur...Brunst 1 dag! (alternativt att hon hade brunstat hemma men inte visat tecken)
Sjätte stoet har inte kommit ännu, ligger i barnsäng för tillfället så det återstår att se hur det blir med henne...

Mitt sto var brunstig i 9-10 dagar, hon seminerades 5 ggr. Efter 4:e gången när hon inte släppt ägget så sprutades hon och ägget släppte.

Tycker det humörmässigt ser ut som om damen fortfarande brunstar (inget hota döda humör mot haggrannen), hon är ganska rolig förr stod hon alltid och skvätte för valacken (som är hingstig) i hagen bredvid men nu sen vi fått riktig vara på gården så är det bara för honom hon skvätter (har insett var det är lönt och inte). Kollar henne på hingsten när jag plockar in dem, är hon fortfarande brunstig så tror jag att jag kör ner till seminstationen och ultraljudar henne ikväll (har öppen mottagning i kväll) och kollar om det är två ägg eller helt enkelt ett som inte vill släppa (då får det bli en PG och hem och betäcka igen). Hon har normalt väldigt korta brunster annars, blev ju igångsprutad så det kan ju vara mer än ett ägg. Väntade med att börja betäcka henne tills dag 3 för att få så få språng som möjligt (dels pga risker för hingsten men även av rädsla för att hon skulle skada sig) och nu har vi redan hunnit avklara 3 språng och måste alltså sätta ett 4,e på henne ikväll. Iofs har allt gått bra (förutom en liten missbedömning från en lite klumpig kille som hamnade med båda frambenen på samma sida snacka om att han såg förbryllad ut när han snyggt kasade ner över rumpan på henne, tyvärr fick hon sig en känga av en hov bredvid manken under denna övning som resulterade i ett litet sår och en rejäl bula. Men hon stod snällt och tåligt och undrade var fasiken han blev av. Snacka om att mitt hjärta hamnade i halsgropen tänkte nu blir hon förbannad och smäller honom och han stod ju helt förvirrad rakt bakom rumpan på henne.

Första brunsten är alltid lång och extra *pissmärrig* men de andra har varit 5 dagar kanske.

Ett av mina ston brunstade i 19 dagar, betäcktes o har ännu inte brunstat om idag efter 20 dagar. Talade med veterinär som tyckte att det inte fanns nån anledning att spruta henne utan låta henne gå ur själv vilket hon ju gjorde.

Båda mina åkte till station i torsdags då de borde varit brunstiga enligt "klockan". Mkt riktigt, de var igång båda två och hade varit i flera dagar trodde vet. (två olika eftersom märrarna är på olika ställen). Sto nr seminerades i lördags och hade släppt sitt ägg på söndag. Sto nummer 2 har inte släppt det än, så hon är ju inne på minst dag 7 skulle jag tro nu.

Vårat ena sto som blev inseminerad fick stå i Flyinge i 10 dygn innan hon släppte sina ägg, dock så var hon redan i brunst när vi komm in med henne till Flyinge.

Sv: Brunst

Brunstperioden brukar börja i februari.
Stoet brukar brunsta ca 4-7 dagar, sedan är hästen i diöstrus ( inte brunstig) ca 15 dagar och sedan börjar det om.Man brukar säga att brunstcykeln är 21 dagar.
Att hästar börjar brunsta beror på hormoner i kroppen. Det som påverkar är framförallt ljus, värme, grönt gräs, och även en stilig hingst kan sätta igång brunsterna.
Bäst och regelbundna brunster får du alltså när hästen har grönt gräs att äta, varmt ute (även på natten), även att den skall ha tappat vinter pälsen.
Det beror även lite på vart du bor också. Sommaren börjar ju mycket tidigare i Skåne än i Norrland.
Varje sto är också individer. Så alla ston brunstar inte lika dant.
Vårens brunster brukar vara lite knepiga, många ston brunstar länge och är lite tröga på att släppa ägget.
Man vill gärna att hästen ska ha " brunstat igång sig" innan man betäcker. Alltså det är bra om stoet har brunstat någon gång innan.
Ett tips är att be veterinären avgjöra genom ultraljud vart i cykeln stoet befinner sig så att man vet när det är dags...blir lättare att planera då :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag ska låta betäcka i sommar. Jag försöker få koll på hennes brunst vilket är svårt då hon väldigt sällan...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: Anita HH
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 928
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka