Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Tänker inte ge mig in i debatten hösilagets vara eller inte men vi använde oss av inplastat hö i vintras med en torrsubstans på 83% och var vädligt nöjda. Det var fyrkantsbalar på ca 250 kg och vi behövde bara slänga ca en halv bal totalt p.g.a. mögel. Vi hade tre hästar och utfodrade med höet som åt ca 12-13 kg var om dagen. Höt var väldigt långstråigt (om det har någonbetydelse) och vi var supernöjda förutom att det var dåligt med proteiner i höt men det kan man väll knappast skylla plasten för?
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Om vi försöker hålla isär olika frågeställningar så blir allt mycket lättare. Ensilage: konservering genom en kombination av syrefri miljö och pH-sänkning. Hur stor pH-sänkningen blir beror bland annat på grödans ts-halt.

Tillsatsmedel kan används av olika skäl och man rekommenderar olika tillsatsmedel bland annat beroende på vilken ts-halt grödan har. Myrsyra är bara ett av många tillsatsmedel på marknaden.

Clostridium Botulinum är en bakterie som under vissa omständigheter kan producera ett toxin som är mycket giftigt för bland annat hästar, kor och människor. Clostridium botulinum är synnerligen känsliga för såväl torra miljöer som lågt pH.

Vid ensilering i balar är 40-60% ts-halt lämpligt. Detta är tillräckligt högt för att inte otrevliga bakterier, t ex olika Clostridium, men tillräcklgt lågt för att inte mögel ska gynnas. Dessutom är det lämpligt av tekniska skäl eftersom maskinerna ger hög densitet då. Oavsett om man ska fodra kor, får eller hästar är det alltså lämpligt med 40-60 % ts-halt om ensilaget görs i balar! Frågan är bara: är det hösilage?

David
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Förstår jag dig rätt att allt ensilage som upplevs som fuktigt, och alltså gör plast, händer osv fuktiga vid kontakt är för blött p g a pressvatten?

David

Nej, eftersom ensilage är fuktigt annars har man ju det sk. "hösilaget". Fukt av olika grad är något helt annat.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Vaccinera alltid era djur mot botulism ifall ni utfodrar med ett konserverat grovfoder! Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör.


Om man producerar sitt eget grovfoder och vet vad man gör för att uttrycka sig grovt, så behöver man inte vaccinera. Mina hästar har ätit ensilage i över 20 år och jag har aldrig vaccinerat. Har man en vall som läggs om tätt och inte en gammal åker som härbärgar sork o.dyl. så är det liten risk för kadaverinblandning.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

jag resonerade precis som dig ända tills min grannes häst och åsna dog av botulism och vi hämtade buntar från samma ställa. det hade kommit in jord i bunten visade det sig när dom hade obducerat djuren och tagit prover från bunten. så efter det vaccinerar jag mina hästar men gjorde det aldrig innan. och det kan hända vem som helst när som helst. det var det första kända fallet i vårat län någonsin. så det kan ju tydligen hända då.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

jag resonerade precis som dig ända tills min grannes häst och åsna dog av botulism och vi hämtade buntar från samma ställa. det hade kommit in jord i bunten visade det sig när dom hade obducerat djuren och tagit prover från bunten. så efter det vaccinerar jag mina hästar men gjorde det aldrig innan. och det kan hända vem som helst när som helst. det var det första kända fallet i vårat län någonsin. så det kan ju tydligen hända då.


Men ifa. ni köpte foder av någon annan så hade ni ju inte koll på alla steg i foderhanteringen. Vi tar 1500 ton ensilage c:a per år till våra mjölkor, ungdjur och hästar och då har man ett helt annat läge. Så jag håller inte riktigt med om att det kan hända vem som helst när som helst.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

jo klart att man har större koll då men man kan aldrig veta med 100%att det inte kommer in nåt som inte ska vara där det kan ju drabba bara 1 endaste bunt. vi har haft 250 mjölkkor hemma så lite vet jag :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

jo klart att man har större koll då men man kan aldrig veta med 100%att det inte kommer in nåt som inte ska vara där det kan ju drabba bara 1 endaste bunt. vi har haft 250 mjölkkor hemma så lite vet jag :)


Ingenstans i livet är något 100% så man måste ju kalkylera på vad som procentuellt är mest troligt. Och sedan ställa det mot att vaccinera som inte heller innebär 100% säkerhet att hästen får botulism.


Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

ja precis nu håller jag med ;):)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Bara lugn... Vi har inplastat hö (aningen fuktigare än hö) till våra kalvar. Det går åt ca. 1 bal/vecka. Då ligger det helt utan plast i lagårn som är både varm och fuktig nu på sommaren och det blir inte dåligt. På vintern klarar sig en hyffsat torr ensilagebal öppen en vecka. På sommaren bör det väl användas samma dag om balen är väldigt blöt. Så där där med tre dagar går inte att säga.

Nu på sommaren bör du lägga balen på ett svalt stället, i.a.f inte mitt i solen. Jag tror att en sån inplastad höbal håller ca 2-3 veckor, kanske längre, det beror på TS halten och kvaliten på fodret inna det blev inplastat. Men man känner på lukten om det blir dåligt. Om du är orolig kan du väl spara balarna till vintern.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Ingenstans i livet är något 100% så man måste ju kalkylera på vad som procentuellt är mest troligt. Och sedan ställa det mot att vaccinera som inte heller innebär 100% säkerhet att hästen får botulism.


Kicki :)

Att se en häst dö i botulism är inte vackert. Faktum är att det är väldigt plågsamt. Om man nu har ett vaccin som minskar risken ytterligare för att hästen så varför skulle man inte använda det?

Att man tar egen skörd är ingen garanti för att inte hästarna drabbas av botulism. Nu har man även varnat för att sniglarna höjer botulismrisken i både hö och hösilage/ensilage.

En tråd om botulismvaccin där det står en hel del tänkvärt:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=797851

Mvh

Tora
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Att se en häst dö i botulism är inte vackert. Faktum är att det är väldigt plågsamt. Om man nu har ett vaccin som minskar risken ytterligare för att hästen så varför skulle man inte använda det?

Att man tar egen skörd är ingen garanti för att inte hästarna drabbas av botulism. Nu har man även varnat för att sniglarna höjer botulismrisken i både hö och hösilage/ensilage.

En tråd om botulismvaccin där det står en hel del tänkvärt:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=797851

Mvh

Tora


Anser att det är en ganska stor garanti faktiskt, att ha koll på hela hanteringen samt kunnandet att göra det borgar för en god säkerhet (utan att verka kaxig) :) Snigelrisken för min del är lika med noll där jag bor. Och beträffande kadaverrisken så är det enormt stor skillnad på vall som läggs om i lämpliga intervaller eller inte samt att skörda så att inte jordinblandning uppstår. Där man skördar på gammal vall har man stor risk att få in sork som i sin tur drar orm o.s.v. Vallar som läggs om vart fjärde femte år ger inte upphov till inflyttning av sork o.dyl, finns inte attraktiva boplatsmöjligheter.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Vallar som läggs om vart fjärde femte år ger inte upphov till inflyttning av sork o.dyl, finns inte attraktiva boplatsmöjligheter.

Kicki :)

Det där är inte säkert. Vi har haft sork redan i andraårsvaller. Inte där vi bor nu visserligen. Här är lerjord som sorkarna överhuvudtaget inte verkar gilla oavsett ålder på vallen.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Problemet är att bakterien botulism finns bla även i jorden den är finns inte bara där det finns döda djur. Du kan tex även få botulism i hö. Du kan inte se, lukta eller känna om en bal är infekterad med botulism. Om du hittar ett dött djur så kan det vara så att balen är infekterad men hittar du inget så är det ingen garanti för att bakterien inte finns där.

Vad jag menar är att du kan aldrig vara säker på att den inte finns där. Visst du kan minemara riskerna men du kan aldrig vara säker. Botulism döden är en mycket plågsam död även om riskerna är små att man får det.

Botulism är ett mycket starkt gift och det krävs så otroligt lite för att en häst skall dö.

Risken för botulism finns alltid där. Det finns inget man kan göra för att vara 100 % säker på den inte finns där (det skulle väl vara att ta prov allt grovfoder innan man ger det till hästen).

Mvh

Tora
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Problemet är att bakterien botulism finns bla även i jorden den är finns inte bara där det finns döda djur. Du kan tex även få botulism i hö. Du kan inte se, lukta eller känna om en bal är infekterad med botulism. Om du hittar ett dött djur så kan det vara så att balen är infekterad men hittar du inget så är det ingen garanti för att bakterien inte finns där.

Vad jag menar är att du kan aldrig vara säker på att den inte finns där. Visst du kan minemara riskerna men du kan aldrig vara säker. Botulism döden är en mycket plågsam död även om riskerna är små att man får det.

Botulism är ett mycket starkt gift och det krävs så otroligt lite för att en häst skall dö.

Risken för botulism finns alltid där. Det finns inget man kan göra för att vara 100 % säker på den inte finns där (det skulle väl vara att ta prov allt grovfoder innan man ger det till hästen).

Mvh

Tora

Jag tycker det är svårt att bestämma sig hur man hanterar saker med väldigt liten risk men som ger stora konsekvenser om det händer. Det gälller inte bara hästhållningen. I teorin tycker jag nog att man får acceptera risker som är små. I praktiken är det svårare.

Men kan vi verkligen få bort alla risker för hästen? Tex så kanske hästägare går över till hö för att miminmera risken för botulism. Om många gör så så kanske fler hästar dör av luftvägsproblem på sikt än vad som nu dör av botulism?

Det här är mest lite tanker.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Det där är inte säkert. Vi har haft sork redan i andraårsvaller. Inte där vi bor nu visserligen. Här är lerjord som sorkarna överhuvudtaget inte verkar gilla oavsett ålder på vallen.

Verkligen trist men hyfsat ovanligt trots allt. Har det varit frekvent på den vallen eller bara när det varit sorkår?

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Problemet är att bakterien botulism finns bla även i jorden den är finns inte bara där det finns döda djur. Du kan tex även få botulism i hö. Du kan inte se, lukta eller känna om en bal är infekterad med botulism. Om du hittar ett dött djur så kan det vara så att balen är infekterad men hittar du inget så är det ingen garanti för att bakterien inte finns där.

Vad jag menar är att du kan aldrig vara säker på att den inte finns där. Visst du kan minemara riskerna men du kan aldrig vara säker. Botulism döden är en mycket plågsam död även om riskerna är små att man får det.

Botulism är ett mycket starkt gift och det krävs så otroligt lite för att en häst skall dö.

Risken för botulism finns alltid där. Det finns inget man kan göra för att vara 100 % säker på den inte finns där (det skulle väl vara att ta prov allt grovfoder innan man ger det till hästen).

Mvh

Tora


Såg att jag missade detta tidigare....

Just därför så är det viktigt att, som jag skrev tidigare skörda så att jordinblandning inte uppstår. Och som jag skrev förut att 100% säker kan man aldrig vara på något men med full koll på vad man pysslar med tillräckligt säker för att inte vaccinera som inte heller ger någon 100% garanti.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Min veterinär säger att ensilage innehåller ca 70% vatten, silage innhehåller ca 40% vatten, och hö är ju bara plattat gräs.
Ha det bra!
/Alina
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Min veterinär säger att ensilage innehåller ca 70% vatten, silage innhehåller ca 40% vatten, och hö är ju bara plattat gräs.
Ha det bra!
/Alina

Och återigen, FEL! Allt heter ensilage för det första. Och ts-halten kan variera mot 60-65% ts. Går man över den ts-halten så får man dålig eller ingen process, vad som i folkmun kallas för "hösilage". Att ha en ts på 30% är det i princip ingen som har, för som jag sagt tidigare så är det inte vatten man är intresserad av att fodra med. Har ensilerat grovfoder i över 20 år och har aldrig legat på ts-halter så låga som 30%.

Tror att din veterinär behöver läsa på lite faktiskt, i synnerhet när han/hon säger att hö är ju bara "plattat gräs" :confused: Vad sjutton är det kan man ju undra!!

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp