Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Inte i den mängd att det "rinner" men tillräckligt för att jag inte trivs med det! Om jag ska definera "hösilage" om man nu ska använda det ordet så bör det vara 70% ts c:a.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Inte i den mängd att det "rinner" men tillräckligt för att jag inte trivs med det! Om jag ska definera "hösilage" om man nu ska använda det ordet så bör det vara 70% ts c:a.

Kicki :)

Ja så definierar jag också hösilage om jag tvingas göra det. :smirk:

Dvs det är så torrt så det är olämpligt att försöka plasta in men för blött för att inte göra det. :devil:
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Ja så definierar jag också hösilage om jag tvingas göra det. :smirk:

Dvs det är så torrt så det är olämpligt att försöka plasta in men för blött för att inte göra det. :devil:

:D Ja så kan man ju uttrycka det!

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Jag tror du är ganska ensam om att anse att allt med TS över 35% är hösilage. Det innebär ju att du anser att i princip allt vallfoder som plastas in är hösilage.

Och det är inte heller sant att ingen ensileringsprocess sker om TS är över 35%. Det är inga problem att ensilera upp till kanske 60% TS.

Och att pressa så torrt så att det är avsaknaden av vatten och syre som skall konservera fodret är mycket riskfyllt. Torrt foder blir inte tillräckligt hårt pressat och stråna blir vassare. Risken för hål i balen är större och konsekvenserna av hål i balen blir också större. Om det är detta du kallar hösilage så är det inget jag vill använda.

Ensam??
Ja...Det är kanske bara jag som har boken...
Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet)

Det jag skrivit i denna tråden är vad det står i boken....mig personligen skiter jag i vad det heter...Huvudsaken är att det passar min häst och har de värdena jag vill ha till den...
 
Senast ändrad:
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Ensam??
Ja...Det är kanske bara jag som har boken...
Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet)

Det jag skrivit i denna tråden är vad det står i boken....mig personligen skiter jag i vad det heter...Huvudsaken är att det passar min häst och har de värdena jag vill ha till den...

Ja har dom skrivit att allt över 35% ts är hösilage då måste jag verkligen ifrågasätta deras kompetens! För det är helt FEL! För det första så använder dom sig av ett ord som egentligen inte finns annat än i folkmun samt att ett foder som ensileras är och förblir ett ensilage. Och detta sker utmärkt ända till c:a 65% ts. Finns knappt någon som har så låga ts-halter på sitt grovfoder, det är ju inte vatten man i första hand vill fodra med. Så enligt dessa 2 har i princip ingen ensilage utan bara hösilage, som desutom är ett påhittat ord på senare år. Så man undrar vad det var isf. som vi höll på med under 80 och början av 90-talet innan man uppfann ordet "hösilage"!? :idea:
Hö är 84% ts så att då påstå att det är "hösilage" vid t.ex. 45% ts är ju rent skrattretande! :rofl:

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Ensam??
Ja...Det är kanske bara jag som har boken...
Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet)

Det jag skrivit i denna tråden är vad det står i boken....mig personligen skiter jag i vad det heter...Huvudsaken är att det passar min häst och har de värdena jag vill ha till den...

Antingen har du missuppfattat boken eller så har författarna inte fattat vad som är ensilage. För att tro att det inte blir en ensileringsprocess om TS är över 35% utan att det då är bara avsaknaden av syre som gör att fodret konserveras är ju helgalet. Vid 70% TS däremot har man problem med ensileringsprocessen. Trots det så vill många hästägare ha så torrt foder.

Jag har inte läst boken du skriver om men väl en del annat som forskare vid SLU publicerat. Har du tex läst följande?
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Det är en bra enkel sammanfattning.
 
Senast ändrad:
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Inte i den mängd att det "rinner" men tillräckligt för att jag inte trivs med det! Om jag ska definera "hösilage" om man nu ska använda det ordet så bör det vara 70% ts c:a.

Kicki :)

Så vad menar du med pressvatten? Finns det olika definitioner på det också?
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Bara i den här tråden tycks det finnas minst tre gränser för vad som är hösilage: över 35 %ts, över 50 % ts och ca 70 % ts. Avskaffa ordet!

David
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Jag tycker det är ett mycket bra ord. Problemet är att man måste definera vad som är hösilage respektive ensilage. Så problemet är helt enkelt inte ordet utan avsaknaden av en definition.

För att citera boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren:

"Till det yttre kan en hösilagebal och en ensilagebal te sig lika, men bygger på olika konserveringsprinciper. Hösilage bygger på konservering i syrefri miljö. Ensilering innebär konservering genom lågt pH"

Så för min del så finns det faktiskt anledning att kalla de olika saker då det konserveras olika. Men som sagt så är det författarens egna sätt att skilja på hösilage och ensilage. Det var väl i denna boken som begreppet användes första gången (det är i alla fall där jag för första gången kom i kontakt med ordet hösilage)?

Om någon säger hösilage till mig så tänker jag oftast att ts är högre än 50 -55. Men jag frågar efter TS ändå då det är ganska så stor skillnad på 50 och tex 70.

Mvh

Tora
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Så vad menar du med pressvatten? Finns det olika definitioner på det också?


Iom. att insidan av plasten blir blöt så benämner jag det som pressvatten, är ju lite svårt att förklara vettigt. Men har en granne som har en annan uppfattning och betydligt högre tolerans än vad jag har. :D Så där skiljer det sig ju lite, på samma sätt som man väljer lite olika ts-halt inom vissa ramar beroende på vad man trivs med.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Insidan av plasten kan vara blöt av kondensvatten. Pressvatten är växtsaft som rinner ut och kan skapa problem om det läcker ut mellan plastlagren.

Enligt EnsilageNytt:

"Pressvattenförluster är en av de förluster som går relativt enkelt att kontrollera - under förutsättning att man har goda kontakter med vädrets makter. Genom tillräcklig förtorkning kommer det inte att bli några pressvattenförluster. Vad som är tillräcklig förtorkning beror på vilket system man använder, storlekar på silor mm. Pressvatten innehåller stora mängder näring, både som socker och kväve och betraktas därför som ett miljöproblem. Dessutom kan det ju kännas dumt att först anstränga sig med att odla och skörda en vall för optimalt näringsvärde och sedan kasta bort en del av näringen."
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

I dom fall jag tänker på så är det inte kondens, stor skillnad på kondens och pressvatten. Hur blött jag upplever att det är är ju svårt att delge. Pressvattnet behöver inte rinna för att vara pressvatten. Och av den anledningen vill jag inte ha för låg ts-halt på grovfodret varken till kor eller hästar.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Jag tycker det är ett mycket bra ord. Problemet är att man måste definera vad som är hösilage respektive ensilage. Så problemet är helt enkelt inte ordet utan avsaknaden av en definition.

För att citera boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren:

"Till det yttre kan en hösilagebal och en ensilagebal te sig lika, men bygger på olika konserveringsprinciper. Hösilage bygger på konservering i syrefri miljö. Ensilering innebär konservering genom lågt pH"

Det är just definitionen som är problemet! Det finns ingen och det kommer troligen att dröja så länge innan vi kommer fram till någon att det inte är värt besväret. Ska vi följa Maggans och Plancks definition så måste vi alltså analysera allt foder och sedan göra en bedömning av ifall det skett någon pH-sänkning, i så fall hur mycket, vilka syror som bildats (om några)... Ensilering kräver också en syrefri miljö för att fungera så faktiskt kan man ifrågasätta om deras påstående ens är korrekt. Kan man avgöra om det är ensilage eller hösilage utan en analys (om vi ska följa deras definition)?

David
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

I dom fall jag tänker på så är det inte kondens, stor skillnad på kondens och pressvatten. Hur blött jag upplever att det är är ju svårt att delge. Pressvattnet behöver inte rinna för att vara pressvatten. Och av den anledningen vill jag inte ha för låg ts-halt på grovfodret varken till kor eller hästar.

Kicki :)

Förstår jag dig rätt att allt ensilage som upplevs som fuktigt, och alltså gör plast, händer osv fuktiga vid kontakt är för blött p g a pressvatten?

David
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Det är just definitionen som är problemet! Det finns ingen och det kommer troligen att dröja så länge innan vi kommer fram till någon att det inte är värt besväret. Ska vi följa Maggans och Plancks definition så måste vi alltså analysera allt foder och sedan göra en bedömning av ifall det skett någon pH-sänkning, i så fall hur mycket, vilka syror som bildats (om några)... Ensilering kräver också en syrefri miljö för att fungera så faktiskt kan man ifrågasätta om deras påstående ens är korrekt. Kan man avgöra om det är ensilage eller hösilage utan en analys (om vi ska följa deras definition)?

David

Det viktigaste argumentet tror jag det var du som skrev i ett tidigare inlägg. Det händer ju inget dramatiskt med fodret vid någon speciell TS. Det är en gradvis skillnad givetvis. Så vi blir bara mer förvirrade av att ha två ord i istället för ett.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Jag ser inga som helst problem med ordet hösilage. Är det bara jag som är uppvuxen med riktigt ensilage och vet hur det ser ut och luktar? Det är för mig ensilage.

Hösilage ser helt annorlunda ut. Om någon säger att de har hösilage så vet jag precis vad det är frågan om. Om jag vill veta exakt vad det är för hösilage så frågar jag efter torrsubstansen.

Sen är gränsen ganska så flytande men de flesta har nog en ganska så bra bild vad hösilage är för något.

Det är som tex blått. Det finns mörkblå, ljusblå, bäbisblå osv. Men allt är i grund och botten blått. Tror att det är svårt att finna en riktigt hållbar definition på ordet bäbisblå men trots det så vet de flesta vad man menar för slags blå. Möjligtvis kan det finnas en och annan ordpolis som har alldelles för mycket fritid som stör sig på uttycket bäbisblått.

Ordet hösilage har uppstått därför att det har funnits ett behov av att på ett enkelt sätt beskriva lite torrare ensilage. Den exakta definitionen på hösilage kommer säkert förr eller senare. Men till dess så har inte jag några problem med att skilja på ensilage och hösilage.

Mvh

Tora
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Det är väl så att det "riktiga" ensilaget är tillverkat med tillsats av myrsyra, det har man ju inte när man gör "hösilage"? Kanske därför som Planck pratar om två olika metoder/processer?

Tycker nog att man har ett behov av två olika begrepp för att kunna skilja "koensilaget" från "hästhösilaget" så att alla de som inte är insatta i begreppet TS kan göra sig förstådda. Upp till 70 % så har man ju en konserveringsprocess i balen, man får hållbarheten och den syrliga doften.

Kanske kräver ett torrare gräs fler lager med plast för att inte riskera att skada plasten med de grova stråna?

Tror dessutom att anledningen till att många hästägare vill undvika alltför låg TS är att man vill slippa att vaccinera mot botulism, botulismbakterierna sprider sig lättare i en blötare bal.Svårare att upptäcka föroreningar i balen också om den är väldigt blöt=mörk.

Som nån sa tidigare så kan hållbarheten på en plastad bal hösilage/ensilage vara betydligt mer än 3 dagar, mest beroende på utetemperaturen. Är det väldigt varmt kan det gå snabbare än så och är det väldigt kallt klarar de sig väldigt länge...
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Men skillnaden mellan kofoder och hästfoder är ju mer vilka grässorter man har i vallen än vilken TS man har.

Även kobönder vill ha förtorkat ensilage om man använder sig av inplastade balar.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Hästar behöver minst 1 kg ts/100 kg levande vikt av strukturfoder (halm, hö eller ensilage) för att deras tarmar ska fungera. Om fodret har extremt högt näringsvärde kan faktiskt hästar bli feta på den givan.

Hållbarheten: Ni ska dricka Mjölk, ojdå bästföre datumet gick ut för två dagar sedan men den har ju stått i kylskåp. lukta och smaka. skulle den smaka okej så skulle jag dricka den.

Det är samma sak med ensilage man kan inte smaka men man kan lukta. luktar det sött och gott ser man inget mögel ja men då är det säkert inte fel på den heller. Vilken årstid är det? är det vinter och riktigt kallt så kan det hålla nästan hur länge som helst. beroenda på vart man bor. En hösilagebal bör inte vara öppnad längre än 4-5 dagar när det är varmare ute. Då slutar/ upphör konserveringen.
Om det går hål i plasten innan balen öppnas startar genast en jäsnings- och förruttnelseprocess som gör att fodret inte går att använda. Risken för botulism, kolik, diarré och andra sjukdomar ökar om fodret används trots att det blivit dåligt.


Men sen ska man passa sig om det är för torrt, blött eller om det har kommit in ett dött djur eller jord. Det finns en bakterie som heter Botulism (Clostridium botulinum) som då kan växa i den syrefria miljön. Botulinumtoxinet påverkar hästens nerver och gör den förlamad, vilket till slut drabbar lungor och andnings-muskulatur.
Vaccinera alltid era djur mot botulism ifall ni utfodrar med ett konserverat grovfoder! Upp till 90 procent av de hästar som drabbas av bakterien och inte är vaccinerade dör.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp