Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

V

vfr_rider

Först måste jag säg att jag inte riktigt fått klämm på den direkta skillnaden mellan ensilage och silage :o Vad jag förstått är där i alla fall en förbrukningsdag på detta på ungefär 3 dagar sen är det dåligt.
Var igår och köpte hö av en bonde. I telefon sa han att det är torrt utmärkt hö fast då i 300 kg rundbalar. Så eftersom han bara tog 1 kr/kg så åkte vi dit och köpte 2 sådana balar. När vi kom dit så var höet inplastat och jag frågade om förbrukningstid på höet och enligt bonden så är det höet så torrt och välpressat så han inte räknar det som ensilage (eller silage) utan riktigt hö så där är inte några 3 förbrukningsdagar på det inte. Naiv som man är så köper jag och kör hem. Idag får jag sen reda på genom en bekant till min syster att ALLT inplastat hö har en förbrukningsdag på 3 dagar ungefär.

Så frågan är; stämmer detta? Har jag nu över 600 kg hö till 2 hästar, några får och kaniner som kommer vara dåligt långt innan det är förbrukat?

Blir snart galen på min okunninghet blandat med inpulsivitet :(
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Vad är det för torrsubstans på "höet" enl säljaren?
Jag hade för mycket hösilage (ganska torrt) över en gång men tog isär allt och torkade det. Funkade bra men man måste ha en stor yta att lufta det på och man måste vända det varje dag, annars kan det mögla.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Torrsubstansen vet jag faktiskt inte. Allt jag vet är att bonden sa att det är det absolut torraste höet han har. Man tycker ju att han borde veta vad han pratar och man lita ju på honom eftersom han till och med fråga ifall vi ville ha mer och i så fall skulle det bara vara att ringa så kan vi komma och köpa.

Själva höet är helt torrt och luktar gott. Där känns inte fukt någonstans på de delar vi tagit av. Annars har vi ju tack och lov plats vi skulle kunna bre ut det mesta av höet och lufta det ifall det nu skulle behövas.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Det finns ingenting som heter Silage, inte Hösilage eller Höensilage heller för den delen. Allting heter och är Ensilage. Men hästfolk brukar kalla torrare ensilage för hösilage...för då vet man på ett hum att det inte är så blött. Hö har en TS halt på 84%. Varför man väljer att plasta hö är för mig en gåta. Det finns inget syfte mer än att det kan ge problem. Hur snabbt en bal blir dålig beror på många saker, bla vädret, ts halten osv. Finns ingen generell regel på 3 dagar.

Läs länken så får du ett hum.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Utgår från att det är rundbalar?

Rundbalar är alltid vanskligt till hö (i min värld) då det är svårt att få det innersta lagret torrt och fint. Det är sällan jag har sett vältorkat hö i rundbal, det jag har sett har verkligen fått sig 10 dagar strålande sol och vind.

Prova att stoppa hö i en plastpåse. Kläm ut så mycket luft du kan, knyt till och öppna efter en månad. Blev det bra?

Torrhö innehåller ungefär 16 % vatten, det vattnet kan ställa till det när man stänger in fukten tillsammans med fodret...
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Det finns ingenting som heter Silage, inte Hösilage eller Höensilage heller för den delen. Allting heter och är Ensilage. Men hästfolk brukar kalla torrare ensilage för hösilage...för då vet man på ett hum att det inte är så blött. Hö har en TS halt på 84%. Varför man väljer att plasta hö är för mig en gåta. Det finns inget syfte mer än att det kan ge problem. Hur snabbt en bal blir dålig beror på många saker, bla vädret, ts halten osv. Finns ingen generell regel på 3 dagar.

Läs länken så får du ett hum.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf


Om nu allt heter Ensilage, varför skrivs det om både Ensilage och Hösilage i Foderböcker...T.ex: Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet)
??????
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Om nu allt heter Ensilage, varför skrivs det om både Ensilage och Hösilage i Foderböcker...T.ex: Hästens Näringsbehov och utfodring av Christina Planck (husdjursagronom och f d universitetsadjunk vid Sveriges lantbruksuniversitet) och Margareta Rundgren (agronomie doktor och universitetslektor i husdjurs utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet)
??????

Det här är en ganska onödig diskussion egentligen. Många hästägare vill använda ordet hösilage och så småningom kommer det väl att bli ett riktigt ord.

Men märk väl att det står "hösilage" inomon situationstecken i rapporten det länkades till. Rapporten heter också just Ensilage till hästar
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

I boken står det inga "" tecken vid hösilage...
Bokens utgivning stöds av Skolverket och den första utgivan är gjord 2003...Så vi har nog redan fått vårt Hösilage ord!
Rapporten är från 2001
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Först måste jag säg att jag inte riktigt fått klämm på den direkta skillnaden mellan ensilage och silage :o Vad jag förstått är där i alla fall en förbrukningsdag på detta på ungefär 3 dagar sen är det dåligt.
Var igår och köpte hö av en bonde. I telefon sa han att det är torrt utmärkt hö fast då i 300 kg rundbalar. Så eftersom han bara tog 1 kr/kg så åkte vi dit och köpte 2 sådana balar. När vi kom dit så var höet inplastat och jag frågade om förbrukningstid på höet och enligt bonden så är det höet så torrt och välpressat så han inte räknar det som ensilage (eller silage) utan riktigt hö så där är inte några 3 förbrukningsdagar på det inte. Naiv som man är så köper jag och kör hem. Idag får jag sen reda på genom en bekant till min syster att ALLT inplastat hö har en förbrukningsdag på 3 dagar ungefär.

Så frågan är; stämmer detta? Har jag nu över 600 kg hö till 2 hästar, några får och kaniner som kommer vara dåligt långt innan det är förbrukat?

Blir snart galen på min okunninghet blandat med inpulsivitet :(

Svaret är NEJ - allt som är plastat behöver inte vara ensilage. Man kan plasta även torrhö - MEN då måste man se till att det är kruttorrt innan, annars blir det ensilerat. Är det snustorrt och all biologisk aktivitet har upphört, dvs gräset är dött, då är det vanligt hö precis som det som är i oplastade rundbalar.

Detta har jag fått klart för mig efter att ha pratat med en mängd olika bönder här då jag också funderat på att köpa inplastat HÖ. Dock fanns det inget sånt att få tag i, utan det var hösilage de flesta hade.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

I boken står det inga "" tecken vid hösilage...
Bokens utgivning stöds av Skolverket och den första utgivan är gjord 2003...Så vi har nog redan fått vårt Hösilage ord!
Rapporten är från 2001

Motvilligt får jag kanske acceptera det......:smirk:

fast egentligen är det dumt att skilja på ensilage och hösilage utan att ha en bra definition på vad som är vad. Det är bättre att säga att det är ensilage med XX % TS. Det säger mycket mer.

Och vad säger SAO ?
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Svaret är NEJ - allt som är plastat behöver inte vara ensilage. Man kan plasta även torrhö - MEN då måste man se till att det är kruttorrt innan, annars blir det ensilerat. Är det snustorrt och all biologisk aktivitet har upphört, dvs gräset är dött, då är det vanligt hö precis som det som är i oplastade rundbalar.

Detta har jag fått klart för mig efter att ha pratat med en mängd olika bönder här då jag också funderat på att köpa inplastat HÖ. Dock fanns det inget sånt att få tag i, utan det var hösilage de flesta hade.

Om det är för torrt så blir det ingen ensileringsprocess dvs det är mer konserverat hö. Så det är inte ensilage om det tex har en TS på 70-75 %

Och om det är snustorrt, varför plasta in? Plast är dyrt.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Om det är för torrt så blir det ingen ensileringsprocess dvs det är mer konserverat hö. Så det är inte ensilage om det tex har en TS på 70-75 %

Och om det är snustorrt, varför plasta in? Plast är dyrt.

Det var precis det jag sa ju, att om det är kruttorrt så blir det inte ensilerat utan det fortsätter vara hö. ;)
Plastat gräs kan alltså vara 3 saker: ensilge - "hösilage" - HÖ. Nämnt i "blöthetsgrad" :)

Varför? Ja, du. Om jag ska svara för mig själv så den anledningen till att jag funderade på att plasta mitt hö var/är att jag har så dåligt med förvaringsutrymmen och det skulle därför göra att jag kunde ställa balarna ute. Sen hindrar man ju fukt att komma in i balen, eller ja, att den blir fuktig utanpå. I och för sig så är det säkert billigare att slänga det yttersta lagret än att slösa plast runt den så.....:)

Men förvaringsbrist. Dock kanske man i längden kan bygga ett tak för "plastpengarna" :angel:
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Motvilligt får jag kanske acceptera det......:smirk:

fast egentligen är det dumt att skilja på ensilage och hösilage utan att ha en bra definition på vad som är vad. Det är bättre att säga att det är ensilage med XX % TS. Det säger mycket mer.

Och vad säger SAO ?

Varför säger det mer om man säger ensilage XX% TS?
Är TS högre än 35 är det hösilage och är det lägre e det Ensilage...

Ensilering går ut på att gynna de mjölksyrajäsande bakterier som finns i stor mängd på den växande grödan.
Dessa bakterier kräver hög vattenhalt och de frementerar framför allt växternas sockerinnehåll till mjölksyra.
Syran sänker pH-värdet så att övrig bakterieaktivitet avstannar.

Då vallfoder ska bli Hösilage är det bristen på vatten och syre som ska förhindra bakterie-och mögeltillväxt.
Den höga ts-halten gör att det inte blir någon nämndvärd tillväxt av mjölksyrabakterier som ju kräver vatten.
Det blir alltså ingen mjölksyrabildning och ingen nämnvärd pH-sänkning.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Varför säger det mer om man säger ensilage XX% TS?
Är TS högre än 35 är det hösilage och är det lägre e det Ensilage...

Ensilering går ut på att gynna de mjölksyrajäsande bakterier som finns i stor mängd på den växande grödan.
Dessa bakterier kräver hög vattenhalt och de frementerar framför allt växternas sockerinnehåll till mjölksyra.
Syran sänker pH-värdet så att övrig bakterieaktivitet avstannar.

Då vallfoder ska bli Hösilage är det bristen på vatten och syre som ska förhindra bakterie-och mögeltillväxt.
Den höga ts-halten gör att det inte blir någon nämndvärd tillväxt av mjölksyrabakterier som ju kräver vatten.
Det blir alltså ingen mjölksyrabildning och ingen nämnvärd pH-sänkning.

Jag tror du är ganska ensam om att anse att allt med TS över 35% är hösilage. Det innebär ju att du anser att i princip allt vallfoder som plastas in är hösilage.

Och det är inte heller sant att ingen ensileringsprocess sker om TS är över 35%. Det är inga problem att ensilera upp till kanske 60% TS.

Och att pressa så torrt så att det är avsaknaden av vatten och syre som skall konservera fodret är mycket riskfyllt. Torrt foder blir inte tillräckligt hårt pressat och stråna blir vassare. Risken för hål i balen är större och konsekvenserna av hål i balen blir också större. Om det är detta du kallar hösilage så är det inget jag vill använda.
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Varför säger det mer om man säger ensilage XX% TS?
Är TS högre än 35 är det hösilage och är det lägre e det Ensilage...

Ensilering går ut på att gynna de mjölksyrajäsande bakterier som finns i stor mängd på den växande grödan.
Dessa bakterier kräver hög vattenhalt och de frementerar framför allt växternas sockerinnehåll till mjölksyra.
Syran sänker pH-värdet så att övrig bakterieaktivitet avstannar.

Då vallfoder ska bli Hösilage är det bristen på vatten och syre som ska förhindra bakterie-och mögeltillväxt.
Den höga ts-halten gör att det inte blir någon nämndvärd tillväxt av mjölksyrabakterier som ju kräver vatten.
Det blir alltså ingen mjölksyrabildning och ingen nämnvärd pH-sänkning.


Du har helt fel i ditt påstående om att allt över 35% ts är "hösilage" (som Mynta" sagt så heter det enbart ensilage och ts halten styr)

Vi har ensilerat grovfoder i över 20 år till våra mjökkor och att ha så lågt ts som 35% har man i princip aldrig. 45% är ok men blir för mycket pressvatten om man inte har silo med pressvattenbrunn. Vi har runt 50% till korna och 60-65 till hästarna. Bakterierna kräver vattenhalt men inte hög vattenhalt.

Dom första 10 åren som vi ensilerade fanns inte ordet hösilage, mycker beroende på att hästfolk inte i någon direkt utsträckning använde detta fodermedel. Sedan så blev det vanligare och efterfrågan på ett balat foder som efterliknade hö var stor. Och för att definiera "torrheten" så myntades ordet hösilage. Eftersom många inte var insatta i begreppet ts. Som lantbrukare har man inte tidigare varit inne på att bala ett grovfoder över 70% ts eftersom processen uteblir.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

I boken står det inga "" tecken vid hösilage...
Bokens utgivning stöds av Skolverket och den första utgivan är gjord 2003...Så vi har nog redan fått vårt Hösilage ord!
Rapporten är från 2001

Det är ju många ord som skapas efterhand med det inte sagt att det är det faktiska rätta uttrycket. Och 2001 är "ungt" enligt mig som började ensilera 1985 och först på 90-talet blev det någon direkt efterfrågan på plastat grovfoder bland hästägare. Och så småningom även ett nytt ord för ändamålet.

Kicki :)
 
Sv: Allt inplastat hö = hösilage/ensilage?

Hur lyckas du få pressvatten vid 45% ts? Det rekommenderas i botten av en tornsilo för att undvika pressvatten och i balar för att maximera densiteten, men annars? I en normal plansilo är pressvattengränsen ca 30% ts.

Jag kommer för övrigt att fortsätta kämpa för att ordet hösilage avskaffas. Anledningen är att det inte tycks finnas någon enhetlig definition av vad som är hösilage. De flesta säger 50% ts, men det finns variationer. Dessutom antyder olika namn att det är stor skillnad i hur produkten är och så är inte fallet. Det sker inte något helt magiskt vid 50% ts som gör att fodret blir väldigt annorlunda jämfört med om det haft en ts-halt på 48%. Inplastat hö är naturligtvis något helt annat.

David
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp