Allt för våra spatt-hästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare moalin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 616
M

moalin

Berätta vad ni gör annorlunda med dessa hästar jämfört med de "vanliga"!

Ger ni något fodertillskott mm.

Sv: Allt för våra spatt-hästar

Behandlat med olika mediciner samt lite anorlunda hovbeslag mm. Tyvärr så blev inte min häst bra så han fick sluta sina dagar.

Viktigt med spatthästar som fungerar är att värma upp långsamt och ordentligt, likaså vara noggrann med avskrittningen. De ska inte heller bli stående på längre vilor.

Maria

Jag ger Chondrogen som innehåller glukosamin och tuppkam. Är mycket noga med uppvärmning och avskrittning. Varierar arbetet noga. Stretchar, massage och liniment tillhör vardagen numera. Har haft diagnosen spatt båda haserna i snart 2 år och sedan 1 år tillbaka så har han pålagringar båda bakknäna. Jag hoppar numera bara i skogen för att han tycker det är så skoj men annars tränar vi dressyr på LA/MSV nivå.

Ingen medicin på flera år. Bara mineraler som han ändå hade fått.
Som andra sagt uppvärmning och avskrittning, inga böjda spår på bana och inte på alltför hårt underlag. Men i skogen trivs han.
Går på lösdrift året runt sen 4 år tillbaka och är aldrig lika stel som när han stod på stall, så det kommer inte att bli nån fler gång.

Vi började ge våra nyponpulver och knäppningarna i benen försvann. Men vi ger inget annat särskilt pga spatten.

Ger ni som har spatthästar glucosamin? eller nyponpulver?

Jag ger min häst nyponpulver och tycker att det ger en bra effekt. Ett tag gav jag honom även Flexijoint samt Glucosamin (INTE samtidigt), men inget av dessa tillskott gav lika bra resultat som nyponpulvret.

Men den absolut bästa åtgärden är regelbunden och jämn motion (innehållande en noggrann uppvärmning samt avskrittning).

Köpte en 7åring i nov som krånglat en del med benen. Vandrande hältor, stelhet o ovilja att böja bakbenen men annars pigg o glad, verkar inte ha ont. Förra ägaren var in till klinik gång på gång men inget fel hittades. Därför såldes han (är egentligen tävligs/hopphäst)
till mig. Han går nu på lösdrift o har inga problem förutom stelhet i bakbenen. Jag misstänker spatt men vet inte. Hur såg era symtom ut? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
879
Senast: Murray
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: Mint
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden