Allt för att rädda min prinsessa....

SandraM

Trådstartare
Har fått lite huvudbry då min 2 åriga kisse (en hona) Kissade inne i helgen... Hon har gjort det innan med, med då under löp med nu är hon steriliserad sen ett år tillbaks. Jag vet inte riktigt varför hon gjorde det nu...

Hon är inne katt och vi bor i en hyresrätt, så det får inte hända igen. Så nu gör jag allt för att rädda min prinsessa, för händer det igen så funkar det inte att ha henne som inne katt och jag vet inte vad som skulle hända med henne, hon är en mycket speciell kattdam!!

Men jag har mina funderingar på vad det kan vara...Ni får gärna komma med förslag för nu gör jag verkligen allt för att hon ska stanna hos mig!!

Vi har nyss flyttat så om det är att protestera eller märka sitt nya hem???

Vi har 2 katter med bara en låda, men har nu satt in en extra. Vad det de hon vela??

Såg att hon fått tillbaka sin öronskabb, kan det vara så att hon mår dålig över det? (Hon ska in för en koll och få en ny kur)


Vad tror ni?? Finns det något annat jag ska tänka på eller testa??? Öppen för förslag!! :)

Hade gott
Sandra
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Har fått lite huvudbry då min 2 åriga kisse (en hona) Kissade inne i helgen... Hon har gjort det innan med, med då under löp med nu är hon steriliserad sen ett år tillbaks. Jag vet inte riktigt varför hon gjorde det nu...

Är hon kastrerad eller steriliserad? Bara undrar för steriliserar man (klipper av äggledarna) har katten alla beteende kvar som om den skulle vara fertil. Vissa veterinärer använder ordet sterilisera då de egentligen kastrerar(plockar bort äggstockar+livmoder)

Hon är inne katt och vi bor i en hyresrätt, så det får inte hända igen. Så nu gör jag allt för att rädda min prinsessa, för händer det igen så funkar det inte att ha henne som inne katt och jag vet inte vad som skulle hända med henne, hon är en mycket speciell kattdam!!

Uppfattar jag de rätt att bara för att ni bor i hyresrätt så får det inte hända igen??:confused: Vad ska ni göra om det händer igen? göra om henne till utekatt?
Jag har själv bott med katter i en hyresrätt som var innekissande, hon var dock fertil och avelskatt. Men inte gjorde jag mig av med henne eller gjorde om henne som utekatt...innekissande i hennes fall visade vid kastreringen att felet satt i äggstockarna (min tös hade troligen jätteont)

Men jag har mina funderingar på vad det kan vara...Ni får gärna komma med förslag för nu gör jag verkligen allt för att hon ska stanna hos mig!!

Vi har nyss flyttat så om det är att protestera eller märka sitt nya hem???

Vi har 2 katter med bara en låda, men har nu satt in en extra. Vad det de hon vela??

Såg att hon fått tillbaka sin öronskabb, kan det vara så att hon mår dålig över det? (Hon ska in för en koll och få en ny kur)

Då du har 2 katter vet du att det är just den honan? Är andra katten fertil eller kastrerad?

Ta först katten till veterinären för att ta urinprov för att utesluta problem i urinvägarna..tex uvi.

Innekissande kan även bero på stress (stressblåsa) testa feliway, det kan hjälpa.

här är andra tips på vad som orsakar då en katt kissar fel: http://kattstatus.se/sida19.html
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Vår katt kissar ytterst sällan där hon inte får, men det händer ibland. Och då är det något som enligt henne är 'fel'.
Hon är en lite speciell katt (hade hon varit människa hade hon nog varit autistisk) och kissar hon på fel ställe så får vi fundera på vad som hänt som varit 'fel'. (saker på fel plats, mat vid fel tidpunkt, gått i från rutinerna en dag osv) och försöka fixa till det.

Vi var väldigt oroliga när vi skulle flytta men det har gått bra och hon stortrivs i vår nya lägenhet så det har bara varit ett par missöden.
Hon kommer aldrig bli en sällskaplig katt, och efter dessa åren har vi insett att hon aldrig kommer acceptera andra människor än oss men vi tycker om vår knäppkatt ändå.
Så det kan ju vara att något är 'fel' enligt er katt.
Eller en urinvägsinfektion kanske?
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Min katt Frasse kissade inne när han fick urinsten. När han var botad slutade han kissa inne.

Katter kissar inne när något är fel. t.ex. en kissande katt hade sin toa precis bredvid hundens matskål!

En annan katt kissade när de flyttade mycket och fick barn och livet ställdes på ända. Katter vill ha lugn och or och trygghet. Ta bort det otrygga.

Gå ut med din i koppel så får den annat att tänka på? då kanske den fattar att det är inte så farligt hemma, det är lugnt och tryggt jämfört med ute? Kanske är detta en dum ide...
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Uppfattar jag de rätt att bara för att ni bor i hyresrätt så får det inte hända igen??:confused: Vad ska ni göra om det händer igen? göra om henne till utekatt?
Jag har själv bott med katter i en hyresrätt som var innekissande, hon var dock fertil och avelskatt. Men inte gjorde jag mig av med henne eller gjorde om henne som utekatt...innekissande i hennes fall visade vid kastreringen att felet satt i äggstockarna (min tös hade troligen jätteont)

Vi bor i hyresrätt, men om hon kissar inne och det går ner i golvet och vi får byta parket...Det är inte gratis!! Det var ur den synpunkten, vi blir ersättnings skyldiga om hon förstör något med sitt kissande... Det är därför jag vill komma på bot....

Då du har 2 katter vet du att det är just den honan? Är andra katten fertil eller kastrerad?

Ta först katten till veterinären för att ta urinprov för att utesluta problem i urinvägarna..tex uvi.

Innekissande kan även bero på stress (stressblåsa) testa feliway, det kan hjälpa.

här är andra tips på vad som orsakar då en katt kissar fel: http://kattstatus.se/sida19.html[/QUOTE]


Vår andra katt är kastrerad och jag vet att det är inte är han. Jag har kommit på henne när hon är mitt i kissandet... Nu sist satte hon sig på min jacka. Jag vet att det är hon. Jag kan ju inte anklaga en av katterna om jag inte säkert visste vem av dom det var....
 
Senast ändrad:
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Jag tror oxå att det var vara något tjurande med i bilden när det gäller vår katt. Hon är mycket speciell och egensinnig.... Men nu sist kommer jag inte riktigt på varför hon skulle göra denna protest.

Men som sagt hon ska kollas av veterinär och jag vill inte ha en massa sura och irriterande meddelanden... Jag skriver att hon ska kollas och jag ska göra allt för att detta ska upphöra och jag vill höras andras åsikter....
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Jag tror oxå att det var vara något tjurande med i bilden när det gäller vår katt. Hon är mycket speciell och egensinnig.... Men nu sist kommer jag inte riktigt på varför hon skulle göra denna protest.

Men som sagt hon ska kollas av veterinär och jag vill inte ha en massa sura och irriterande meddelanden... Jag skriver att hon ska kollas och jag ska göra allt för att detta ska upphöra och jag vill höras andras åsikter....

Tjurande är en mänsklig känsla, en katt kan inte tjura.
Protester, som felkissande brukar kallas, är i själva verket ett sätt för katten att känna sig tryggare då den sätter sin "doft" på sitt revir. Din jacka luktade otryggt (ute, främmande) så det kan varit därför hon satte sig där och kissade eller så har hon UVI - vanligt att de kissar på mjuka material då de tror att det ska göra mindre ont.
Kolla hos veterinären innan beslut om åtgärd tas. Om allt är okej så skulle jag köpa Feliway först och främst och sedan ägna henne mycket uppmärksamhet.
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Så kan det mycket väl vara. Får prata med vet. hon ska in och kollas för sina öron nu igen...

Men hon har börjar blivit mycket "mammig" nu de sista dagarna. Hon brukar vilja vara med, men på långt avstånd...Men nu följer hon mig vart jag än går, ligger mig nära när jag ska sova.

Vet inte vad hon har för sig, men det är trevligt tycker jag att hon börjar komma fram och visa den gulliga katt hon egentligen är!! :)
 
Sv: Allt för att rädda min prinsessa....

Så kan det mycket väl vara. Får prata med vet. hon ska in och kollas för sina öron nu igen...

Men hon har börjar blivit mycket "mammig" nu de sista dagarna. Hon brukar vilja vara med, men på långt avstånd...Men nu följer hon mig vart jag än går, ligger mig nära när jag ska sova.

Vet inte vad hon har för sig, men det är trevligt tycker jag att hon börjar komma fram och visa den gulliga katt hon egentligen är!! :)

Om det inte var så att du sa att hon var steriliserad skulle jag tippa på att hon löpte:crazy: Men frågan är plockade dom bort äggstockar och livmodern eller knippsade dom äggledarna endast? Är bara äggledarna knippsade så kan de växa ihop men även en kastrerad katt kan löpa om de glömt något fragment kvar...

Men först skulle jag som sagt göra ett urinprov, komihåg vill de odla så tar de 24 timmar till så de kan vara enklast att göra de före helgen. Ett kännetecken på UVI är just att de kissar på mjuka saker.. täcken, madrasser, kläder, mattor m.m
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 754
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp