Allt detta krafsande!!!!

T

Televinken

Min kisse håller på att driva mig till vansinne :devil: !! Hon springer runt och "krafsar" på fönster, speglar och nu senast var det skåpluckorna i köket!!

Jag vet inte om hon gör det för att få uppmärksamhet eller för att hon är uttråkad eller nåt annat...:confused:

Finns det någon fler som gör så här, i så fall ge mig tips på hur man kan få henne att sluta innan hon får mig inlåst på psyket :eek:

Sv: Allt detta krafsande!!!!

Så gör vår katt också, hon vill att man ska öppna luckorna åt henne. Eftersom hon är en katt och därför inte så intelligent, förstår hon inte att man inte kan öppna alla luckor genom att krafsa på dem. exempelvis om de öppnas mot henne. En stängd dörr är en styggelse för varje katt, så de flesta katter brukar väl försöka öppna sånt som är stängt för att komma in och kolla.

Mabuse skrev:
Eftersom hon är en katt och därför inte så intelligent
Ajaj, sånna paralleller ska man INTE dra. Min ena hanne kan öppna i stort sätt alla dörrar, tom låsta bara nyckel sitter i:crazy:

Ooo ja, här hemma är det sopskåpet under diskbänken som är grymt spännande, hon kan sitta där och krafsa och jama i en timme :crazy:

Några gånger har hon lyckats smita in när man byter soppåse, vilket får som följd att man får lämna öppet resten av dagn eftersom hon kryper ner bakom/under sockeln *suck*

Låter som katten söker uppmärksamhet. Inte ett helt ovanligt (dock inte mindre irriterande) fenomen......
Jag har en likadan.... hon sätter sig just nu varje morgon och slickar på en plastpåse över en kruka jag sått frön i. Om jag inte går upp då, så krafsar hon på fönstret. Funkar inte det så sätter hon sig bakom huvudet på mig i sängen och krafsar på sänggaveln.... och sist så är det linneskåpet och garderoben som får en omgång....
Antingen så skäller man, eller så ignorerar man. Beroende på humör kan jag säga :angel: ignorera funkar dock bäst...

Här finns andra trådar i ämnet:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=659376&highlight=krafsar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=636663&highlight=krafsar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=632730&highlight=krafsar

som sagt:....
vattensprayflaska fungerar otroligt bra!
hade samma problem...men inte nu längre!*:banana:
fick låna en sprayflaska av min käraste vännina...;0)
och sprutade vatten på henne varje gång hon krafsade på varenda dörr hon kunde komma åt på nätterna...enbart för att få upp oss klockan 5 på morgonen varje dag!
men nu e det otroligt lungt på nätterna, tack vare sprayflaskan!:)

Jag har en katt som upptäckt hur spännande det är att öppna vindförrådsluckan i min dotters sovrum.Det hände alltid på natten flera nätter i rad.Dessutom tänds ljuset där när man öppnar luckan. Dottern trodde att det spökade där.Kissen är sån att hon också krafsar mycket på dörrarna,så därför gick det inte så bra att stänga sovrumsdörren. Fast hon att uppenbarligen tröttnat på förrådet för hon gör det inte lika ofta längre.

testa kanske att gå ut med henne några gånger i veckan...
det e kanske det hon vill....?

Jag har i princip alla skåps och garderobsdörrar öppna på morgnarna och när jag kommer hem efter jobbet. Det är den stora katten som går och öppnar -han kan föresten öppna ytterdörrar också (hoppar på handtaget och slänger sig på den samtidigt) och kylskåp.
De andra katterna har aldrig fattat hur man gör, de står bara och kraffsar på dörrarna och tror att de ska gå upp, de fattar inte att man måste peta också :smirk:
Jag tror att det beror på att de vill ha upp skiten helt enkelt, även när mina katter var ute jämt var kylskåpet öppet varje morgon om jag glömt att sätta fast det med snöre eller satt en stol under handtaget.
Och självklart om jag stänger in mig någonstans så måste det ju kraffsas, de ska ju ha koll jämt (varför jag aldrig stänger dörren om mig på dass om det inte är folk här).
Skillnaden mellan stora katten som öppnar för att han vill ha upp saker och min yngsta katt tror jag är att lilla katten vill ha uppmärksamhet som hon ju får.. när hon börjar jäklas på morgnarna så kliver man upp.. och även om jag inte gör det så börjar jag iallafall prata med henne = mission accompliced :D

Min hankatt öppnar också köksskåpen. Jag har tejpat fast dom, men det är lite drygt varje gång man själv ska in i skåpen, då får man dra bort tejpbiten och sedan sätta dit den igen. Tyvärr så får han upp dom ibland ändå och nu har honkatten lärt sig hur man ska göra också :smirk: Hon är dock lättare att säga till. Hankatten lyssnar inte och är där igen efter en stund även om han har fått sig en rejäl dusch med blomsprutan. En riktig ligist!
Han är också tokig i plastpåsar och öppnar helst det skåpet där dom finns. Sedan har jag köksgolvet fullt med nedslickade, blöta plastpåsar.

Jag vet att dom är uttråkade i min lilla lägenhet, men jag planerar att flytta till en 3:a med stor balkong, så då ska dom nog få lite roligare. Balkongen ska bli kattvänlig med klätterträd och annat skoj.
Hoppas att dom ger sig då!

Tror det är uppmärksamhet hon vill ha. Vår hona gör likadant när hon vill något. Hon krafsar på kylskåpet, på spegeln, eller på dörrar och skåpdörrar. Det brukar vara att hon vill ha mat eller bara vill leka.

Det låter som om din katt är väldigt uttråkat och vill ha uppmärksamhet. Ge henne roliga saker! Köp en kattsällnig eller vad som helst. Om hon tycker det är roligt och spännande kommer sluta krafsa. Nu har hon ju mycket roligare saker

Alltså min gör det inte ofta alls utan vid enstaka tillfällen och då vet vi ju vad hon vill med det ;)

Presto skrev:
Det låter som om din katt är väldigt uttråkat och vill ha uppmärksamhet. Ge henne roliga saker! Köp en kattsällnig eller vad som helst. Om hon tycker det är roligt och spännande kommer sluta krafsa. Nu har hon ju mycket roligare saker

Behöver inte nödvändigtvis hjälpa :smirk:
Jag har tre kattklätter/klös-grunkor och likt förbannat öppnas vareviga skåpsdörr + min sovrumsdörr.
Det är ju bra att aktivera katterna på så vis :) .. men det får ju inte bort kraffsandet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama