Allroundsadel inget för islandsryttare?

cristobal

Trådstartare
Varför ser man aldrig islandsryttare med allroundsadlar?
De flesta rider ju mest ut, även om många också jobbar med dressyren.
Funkar det dåligt med gångartsridningen med allroundsadel?

Sv: Allroundsadel inget för islandsryttare?

Jag tillhör den kategorin som anser att allroundsadlar är helt onödiga och endast hör hemma på ridskolor om de nu ska användas öht. :devil: ;)

Ska jag hoppa rider jag i en hoppsadel och ska jag rida dressyr så rider jag i en dressyrsadel. Rider jag ut tar jag den sadeln jag är mest bekväm med - dressyrsadel. Dessutom pysslar jag med med dressyr när jag rider ut ändå, dumt att använda allroundläder då, som lägger mina skänklar annorlunda än med dressyrsadel.

Sen är det nog en hel del tradition, de flesta rider ju med dressyrläder, vad ska man då med en allroundsadel till?

Håller med!
Jag gillar helt enkelt inte alls allroundsadlar.
Dressyrsadel gäller för min del!

Varför ser man aldrig islandsryttare med allroundsadlar?
De flesta rider ju mest ut, även om många också jobbar med dressyren.
Funkar det dåligt med gångartsridningen med allroundsadel?

De flesta som håller på med denna gångartssport, tränar mer mot dressyr än hopp, så det är väl inte så konstigt. ;)

*knapplån*

Håller med övriga. :bow:

En allround är ju trots allt ett mellanting för den som inte vill ha eller inte har råd/plats med en dressyr och en hoppsadel.

En allroundsadel är dessutom ofta väldigt rund/framskuren vilket du kan jämföra med tex en dressyrsadel som ofta är rakare och därmed inte ligger på bogbladen. :idea:

Jag har sällan sett en häst som töltat bra med ihopklämda bogblad,
ta ett skärp och spänn över dina axlar och prova att bära något så får du se hur det kanske känns för hästen att ha en sadel som ligger an över bogen. :)

Jag rider i en allroundsadel som jag lånat av min granne (tack A_L!), den ligger bra på hästen och är ok att sitta i även om den är hård och mina ben är för långa.
Dressyrsadeln (Labelle Dominus) lutar framåt och jag känner mig fastlåst i den och bomlösa sadeln (Barefoot Cheyenne) känns bred och ostadig i sidled. Så jag föredrar allroundsadeln av de tre jag har att tillgå. Helst skulle jag ha en islandshästsadel av modern typ (ingen lång och hård med ribbat säte).

islandshästsadel av modern typ (ingen lång och hård med ribbat säte).

Det finns moderna islandssadlar med ribbat säte som varken är hårda eller långa, världskända Hrimnir gör tex en sadel som heter legacy med mjukt säte, den är kort och ligger mycket bra på en rak rygg.
Den finns att välja med slätt eller ribbat säte och kostar ca 17.500kr
och finns bland annat att köpa genom Agersta, stenholmen mfl.

Jag kan inte förstå öht vad jag skulle ha för nytta av en allround? För mig skulle det inte ens finnas på kartan om jag letade sadel, det känns mest som en kompromiss utan klara fördelar?

När jag kollar på kompisar som rider stora bruna på ridskola där de har alltoundsadlar hamnar alla ofelbart i stolsits. Det verkar vara en stor risk med just allroundsadlarna. Där jag red stora bruna hade de riktiga dressyrsadlar och hoppsadlar. Det gjorde stor skillnad.

Skrota allroundsadlarna är min drastiska devis!

OA

Svar till alla; jag har aldrig suttit i en allroundsadel.
Men jag såg i ngn annan tråd att man ifrågasatte detta att rida i skogen med dressyrsadel, och då talade om att det vore bättre med allround där...
Hoppsadel är ju uteslutet, och det verkar finnas en enstämmig syn på allroundsadel bland isisfolk. Synd, för de är ju om inte annat billigare...

Jag tycker allroundsadlarna är kalasbra.. mankan rida dressyr man kan rida på långtur och dessutom hoppa i den...

Visst rider man och tävlar dressyr ska amn ju inte ha en allround... för de första hoppar man då inte så ofta och för de andr a brukar inte tävlingsryttare rida ut på långturer:D

Jag kommer skaffa till en början med dressyrsadel en långdistans sadel har hon redan...
Sen får de bli en billig allround där man akn hoppa iför den kommer inte användas allt för mkt=)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka