Alligator Fontaine?

kopparberg

Trådstartare
Ngn som vet mer om honom än det som står i hingstkatalogen och på Flyinges hemsida? Hur är han i temperamentet? Hur blir avkommorna?
Jag har förstått han är fransk, stämmer det?

Sv: Alligator Fontaine?

Det stämmer att han är fransk, Godkänd i ASVH och SF.

Har ett hoppindex på 190 vilket är ganska fantastiskt, har en avkomma som går världscupen, under Steve Guerat om jag inte minns fel, däremot kan jag inte stava hans namn :crazy: Jalisca Solier heter avkomman iaf, mkt fin!

Han är stor och ganska lång så han rekomenderas till små heta ston. Han verkar vara coolheten själv, därav att jag valt honom till mitt lilla heta sto ;)
Han har tävlat svår int hoppning själv och har gjort det mkt framgångsrikt och tävlade tills ganska nyligen trots att han är ganska så gammal.

Jag har pussat honom på nosen varje gång jag varit på Flyinge sista året. Han är jätte, jättefin.

Fantastisk stam, superprestationer och temperament.

Jag skulle lätt kunna använda honom till min lilla märr. Men hon skall ju inte betäckas igen på ett tag.

Har ett hoppindex på 190 vilket är ganska fantastiskt, har en avkomma som går världscupen, under Steve Guerat om jag inte minns fel, däremot kan jag inte stava hans namn :crazy: Jalisca Solier heter avkomman iaf, mkt fin!

Han är stor och ganska lång så han rekomenderas till små heta ston. Han verkar vara coolheten själv, därav att jag valt honom till mitt lilla heta sto ;)
Han har tävlat svår int hoppning själv och har gjort det mkt framgångsrikt och tävlade tills ganska nyligen trots att han är ganska så gammal.

Hans hoppindex är baserat på egna nationella tävlingsresultat,gäller alltså inte avkomme bedömning.Skall bli mkt intressant att se att jämföra hans föl med Jaguarens.

Med skillnaden att jaguaren tävlar nu och får massor med uppmärksamhet och därmed många ston, Alligatorn lever lite mer i skymundan. Det var nästan lite synd att dessa båda fina hingstar kom hit samtidigt...

Mitt sto passar inte i kategorin "små och heta". Men han kanske passar mina förväntningar ändå? Jag vill ju ha en avkomma att behålla, temperamentet och ridbarheten är MKT viktigt för mig, kapaciteten kommer så att säga i andra hand.
Och ingen hingst i Sverige är ju dålig eller förväntas ge dåliga avkommor kapacitetmässigt, så jag kollar mkt på temperamentet.

Mitt sto är 170cm och har ett fantastiskt temperament, dock med motor. Är risken då att avkomman kan bli så cool att den blir seg och tråkig?
Storleksmässigt kan det inte bli för stort, jag är 179cm lång.

Han verkar ju vilja bli pussad! :)
Var på hingsttåget på Strömsholm för några veckor sedan. I stallarna var det ju så mkt folk att det knappt gick att ta sig fram. Alla hingstar stod lugnt och käkade sitt hö, utom Alligator Fontaine, han stod med slutna ögon och försökte få ut så mkt som möjligt av nosen genom gallret för att bli klappad!
Då blev även svårflirtade jag lite kär! :love:

jag tror inte du behöver vara orolig att få en för seg häst, hade han själv varit så seg så hade hans energi knappast räckt till internationell svår hoppning...

Han är stor och ganska lång så han rekomenderas till små heta ston.

Han verkar vara coolheten själv, därav att jag valt honom till mitt lilla heta sto ;)

Var ifrån har du fått dom uppgifterna?mest nyfiken:angel:

Nä det är ju så klart sant! :D

Han visades ju inte riden på hingsttåget, men jag gillade verkligen hur han hoppade när jag kollade på "inspelningen" man fick med hingstkatalogen. Innan jag såg honom irl så var han faktiskt inte en av dem jag skulle välja, så det är tur man får se hingstarna live!

Jag reagerade på att så många hingstar har så låg exteriörpoäng?! Likaså rekommenderades vissa till "ston med korrekt exteriör". Är hingstens exteriör ngt man ska kolla på när man vill betäcka, eller är det inte så viktigt? En av de hingstar jag gillade mest har bara 36 poäng, vart går gränsen för klass I?
Mitt sto är inte skev i benen eller ngt så "gravt", men perfekt exteriör har hon inte.

Hmm bra fråga, det var någon jag pratade med på förra årets hingstvisning har jag för mig... Ska forska lite i minnes arkivet.. ;)

nedre gränsen för klass 1 är 38 poäng

Jag anser att man inte ska stirra sig blind på siffror utan titta på hur stoet och hingsten faktiskt ser ut, ffa så de inte har samma exteriöra svagheter. Men visst är det bra om man håller koll på exteriören.

Kom bara ihåg att många hopphingstar får låg total exteriörpoäng för att de får låga poäng på gångarterna. För hopphingstarna krävs en miniminivå på de tre första poängen för att ha godkänd exteriör. Det finns enstaka hingstar som godkänts på dispens med för låg poäng även här, dem ska man nog vara extra noga med att ha ston med bra exteriör till.

Jaha, den låga poängen kan alltså bero på gångarterna? Bra jag fick lära mig det! :bow:
Jag måste villigt erkänna att jag inte vet exakt vad sifforna i en exteriörbedömning står för, jag ser ju bara slutpoängen! :o

Jaha, den låga poängen kan alltså bero på gångarterna? Bra jag fick lära mig det! :bow:
Jag måste villigt erkänna att jag inte vet exakt vad sifforna i en exteriörbedömning står för, jag ser ju bara slutpoängen! :o
poängen står för
* Typ - modellen på häst
* Huvud, hals och bål - hur de olika delarna ser ut
* Extremiteter och rörelsernas korrekthet - benställning och ifall de använder benen "rätt" eller om de kanske nystar, biljarderar eller skruvar
* Rörelser i skritt
* Rörelser i trav

* Finns en sjätte siffra så står den för rörelse i galopp.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 420
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 883
Senast: Amha
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 445
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38