Alliansens reklamfilm (och politik-reklam öht)

@Killaloe Det har inte jag. Lite tvärt om vad namnen antyder består partiernas ungdomsförbund främst av unga vuxna. Sedan är det också framtidens politiker och det dom lär sig i ungdomsförbunden tar dom sedan med sig upp i partiet. Jag tycker att ansvaret för ett förändrat (vänligare) politiskt klimat ligger lika mycket på ungdomsförbunden som det ligger på partierna.
Hur mycket pengar reklamen kostat tycker jag inte har någon betydelse alls, det måste vara upp till varje förening, företag och politiskt parti hur dom väljer att hantera sina finanser. Det som spelar roll i mina ögon är syftet med filmen och vad man vill få fram för budskap. Där tycker jag att alliansen och SSU brister lika mycket.

@Killaloe Det har inte jag. Lite tvärt om vad namnen antyder består partiernas ungdomsförbund främst av unga vuxna. Sedan är det också framtidens politiker och det dom lär sig i ungdomsförbunden tar dom sedan med sig upp i partiet. Jag tycker att ansvaret för ett förändrat (vänligare) politiskt klimat ligger lika mycket på ungdomsförbunden som det ligger på partierna.
Hur mycket pengar reklamen kostat tycker jag inte har någon betydelse alls, det måste vara upp till varje förening, företag och politiskt parti hur dom väljer att hantera sina finanser. Det som spelar roll i mina ögon är syftet med filmen och vad man vill få fram för budskap. Där tycker jag att alliansen och SSU brister lika mycket.

Då tycker vi olika helt enkelt :)

Jag tycker att det visst spelar roll hur t.ex filmen sprids (med hjälp av ex reklambyråer/tv-tid, alltså pengar). Som i alliansens fall där de har köpt tv-tid för sitt budskap och ser det som ett sätt att marknadsföra sig/sin politik (nåja). SSU ser jag i det här fallet som ett svar/motreaktion och inte i första hand ett sätt för dem att vinna röster. Sen säger jag inte att SSU gör rätt, men jag tycker ändå att det är på olika nivåer.

@ajdidodii @Killaloe Vad man även måste se skillnaden i är ju att ungdomsförbunden, till skillnad från partierna, inte bara i regel utgörs av ungdomar/unga vuxna men också riktar sig till ffa ungdomar. När vi i ungdomsförbundet tar fram t.ex. foldrar eller kampanjfilmer så är ju inte målet att de i huvudsak ska tilltala den vanliga 50-åringen som kan tänkas se filmen i reklampausen på TV4. Däremot ska de tilltala unga killar och tjejer som även kan vara under myndighetsålder, och det säger ju sig självt att den genomsnittliga 14-åringen lockas av andra budskap och medel än medelålders män/kvinnor. Oavsett ålder på hjärnorna bakom filmerna marknadsför man ju sig till olika grupper och det är klart att det avspeglas i respektive kampanjer. Utan den skillnaden vore ungdomsförbunden smått överflödiga.

Jag har för övrigt inte sett SSU:s film och sitter på för kass uppkoppling atm för att titta på den just nu, så det är inget försvar för deras sak.

Ja, huvaligen. Jag som kommer rösta på något av allianspartierna tyckte den där reklamfilmen var så otroligt dålig, låg och pinsam att se. :banghead:
Hela konceptet med att smutskasta andras politik istället för att lyfta fram sin egen politik luktar, för mig, som att man inte har något eget att komma med på långa vägar. Däremot har jag tidigare känt att det - samt missnöjespolitik - är ett koncept som vissa av oppositionspartierna varit mer vänligt inställda till att använda (jag kanske är partisk) vilket gjorde den där reklamfilmen till en oväntad, otrevlig överraskning. :yuck:

Tycker det är himla tråkigt att politik numera mest går ut på att smutskasta de andra, och inte så mycket om vad partiet själva gör för bra. Vilket är en av orsakerna, tror jag, att SD når de framgångar de gör, för alla andra partier är fullt sysselsatta med att klanka ner och försöka utesluta dem, än att jobba med sin egna politik. Dock, till skillnad mot många andra här, så tycker jag att det finns en del tänkvärda delar i den omnämnda reklamen, även om det är ett himla konstigt sätt att göra reklam på...

Nu har det kommit fler filmer :)

Jämfört med filmerna från S känns de mer optimistiska och mer rakt på sak – utan att klanka ner på något annat parti (och med mina mångfaldsglasögon ser de bättre ut på den fronten också.)

Är det bara jag som hajar till över att man FORTFARANDE använder ett exempel där en liten flicka som säger att just matten är svår? Visserligen är det tydligen en pojke som också behöver hjälp men då är det en "kille" som ger honom läxhjälp...

Jag kanske är överkänslig eftersom jag och min mamma pratade om det här igår och hur hennes generation hela tiden inpräntades att matte var för killar och tjejer underförstått fick höra att det var så svårt "för dem". Hon har svårt att släppa det än idag. Det var ju något som lyste igenom i de vidriga läroböckerna "Förstagluttarna" också.

Är det bara jag som hajar till över att man FORTFARANDE använder ett exempel där en liten flicka som säger att just matten är svår? Visserligen är det tydligen en pojke som också behöver hjälp men då är det en "kille" som ger honom läxhjälp...

Jag kanske är överkänslig eftersom jag och min mamma pratade om det här igår och hur hennes generation hela tiden inpräntades att matte var för killar och tjejer underförstått fick höra att det var så svårt "för dem". Hon har svårt att släppa det än idag. Det var ju något som lyste igenom i de vidriga läroböckerna "Förstagluttarna" också.

Nej, även jag har reagerat på det.
Och på att det är mamman är sjuksköterska. (Visserligen statistiskt rätt, men ändå.) Och på att alla personer i S reklamfilmer ser supersvenska ut. Och på att Filip får både läxhjälp och skjuts till skolan.
De har kört rätt hårt på stereotyper, tycker jag.

Jag hade gillat det mer om det var en ensamstående pappa som var sjuksköterska och hans son som tyckte att matten var svårt.

Att det är just matte är väl en gliring till Alliansen (och FP?) som vill har betydligt mer undervisning i det.

Tyvärr visar undersökningar även idag att det är fler flickor än pojkar som lider av pseudo-dyskalkyli och attityderna till matematik som svårt och tråkigt är vanligare hos flickor än hos pojkar. Det hade varit bra om man haft ett genusperspektiv på valfilmen i stället för att ytterligare cementera det.

Nej, även jag har reagerat på det.
Och på att det är mamman är sjuksköterska. (Visserligen statistiskt rätt, men ändå.) Och på att alla personer i S reklamfilmer ser supersvenska ut. Och på att Filip får både läxhjälp och skjuts till skolan.
De har kört rätt hårt på stereotyper, tycker jag.

Jag hade gillat det mer om det var en ensamstående pappa som var sjuksköterska och hans son som tyckte att matten var svårt.

Att det är just matte är väl en gliring till Alliansen (och FP?) som vill har betydligt mer undervisning i det.

I din version känns det ju som massa poänger som de uppenbarligen försöker göra går förlorade. Ensamstående mammor har svårt med försörjningen, värdediskriminering, sjuksköterskor har för låg lön, flickor osynliggörs i skolan o.s.v.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 585
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar