Alliansens reklamfilm (och politik-reklam öht)

_Charlotte_

Trådstartare
Jag vet inte om jag är seg, men idag har jag flera gånger sett en reklamfilm på youtube. Det är alliansens reklamfilm, och i rutan syns tårtor. Det jag funderar på är att reklamfilmen är ca 30 sekunder lång, och av de är ungefär 25 sekunder ägnade åt att berätta vad som är fel på de rödgröna partierna och hur opålitliga de är, och att det därför är bäst att rösta på alliansen.

Kan någon som är kunnig inom reklam och/eller politik förklara det här för mig?
Det är ju inte första gången inom politiken (från båda sidor, värt att tillägga) som "reklamen" går ut på att berätta vad som är fel på de andra. Varför är det så?
Är det inte bättre att berätta varför det egna är bra, istället för att berätta varför det andra är dåligt? Eller vill man ha väljare som röstar på "det minst värdelösa alternativet" istället för "det som bäst representerar mina åsikter"?

För ärligt talat lär ju inte såna här reklamfilmer påverka de politiskt insatta, utan de är med all sannolikhet riktade till de som inte är insatta, kunniga eller så värst intresserade. Men då verkar det ju jättekonstigt att bara berätta vad som är fel på de andra... Eller? :confused:
Någon som vill, och kan, förklara varför det är så här så ofta?

De flesta partier har flera parallella kampanjer, de lägger många miljoner på reklam inför valet (S och C lägger mest pengar, 70 miljoner kronor var). Faktum är att i de flesta politiska debatter och så är alla politiker väldigt bra på att påpeka motståndarens brister, det är liksom den retoriken som är vanligast – från alla håll. Att bara prata om sin egen förträfflighet ger tyvärr inte samma förtroende som att peka på motståndarens brister, särskilt inte när alla så klart tycker att det egna partiet är det bästa. Om alla reklamfilmer från alla partier hade samma budskap "Rösta på oss för vi är bäst!" så hade det nog varit väldigt mycket mer förvirrande för de som inte är insatta :)

De som redan är insatta vet nog vad de ska rösta på och varför, så det är "alla andra" som de ska nå ut till. "Alla andra" är väldigt många. Då är ett förenklat budskap bättre och mer effektivt att nå ut med. Om du kollar på filmerna som S har släppt så genomsyras de av stark kritik gentemot Alliansen.

Vem fn kom på den här reklamen? Jag tycker att den är vidrig, riktigt dryg och raljerande. Har svårt att se att alliansen lockar några nya väljare med den här attityden

M&C Saatchi :)

http://www.resume.se/medieval/2014/07/21/oppositionens-politik-en-jordgubbstarta-med-ketchup/

Och en liten uppföljning:
http://www.resume.se/nyheter/reklam/2014/07/22/socialdemokraterna-om-tartattacken-/

... medan S får kritik för "pursvenskar" i sina filmer:
http://www.resume.se/nyheter/reklam/2014/08/08/s-slar-ifran-sig-kritiken-om-pursvenska-valfilmerna/

Jag vet inte om jag är seg, men idag har jag flera gånger sett en reklamfilm på youtube. Det är alliansens reklamfilm, och i rutan syns tårtor. Det jag funderar på är att reklamfilmen är ca 30 sekunder lång, och av de är ungefär 25 sekunder ägnade åt att berätta vad som är fel på de rödgröna partierna och hur opålitliga de är, och att det därför är bäst att rösta på alliansen.

Det är ju inte första gången inom politiken (från båda sidor, värt att tillägga) som "reklamen" går ut på att berätta vad som är fel på de andra. Varför är det så?
Är det inte bättre att berätta varför det egna är bra, istället för att berätta varför det andra är dåligt? Eller vill man ha väljare som röstar på "det minst värdelösa alternativet" istället för "det som bäst representerar mina åsikter"?

För ärligt talat lär ju inte såna här reklamfilmer påverka de politiskt insatta, utan de är med all sannolikhet riktade till de som inte är insatta, kunniga eller så värst intresserade. Men då verkar det ju jättekonstigt att bara berätta vad som är fel på de andra... Eller? :confused:
Jag har också reagerat på sånt... I alla fall jag blir inte mer sugen att rösta på ett parti vars valstrategi verkar vara att smutskasta andra partier. Känns lite som att "Alla andra är ju också skit så rösta på oss, även fast vi inte har något att komma med".

Nu skulle ju jag iofs aldrig rösta på något Allians-parti, utan jag röstar som jag alltid har röstat sedan jag blev röstmyndig :)

Här är en till som tycker reklamen suger. Att försöka vinna röster genom att snacka skit om motparten är bara så lamt och omoget. Det är en sak att kritisera motståndarnas politik i en debatt. Genom att göra det i en reklam kan inte motparten komma till tals. Smaklöst. Dessutom är ju budskapet rätt skruvat anser jag.

Så pinsamt att snacka skit om motparten. Vet inte hur andra tänker men jag backar spontant i ganska så högt tempo när personer inom samma "bransch" talar illa om varandra. Det får en ibland att tänka scenariot som tvärtom. Hade hellre gjort en 30 sek lång reklam med bara positiv fokus

För många år sedan, när jag fortfarande gick i gymnasiet så var det en dag då alla partier fick lov att säga sitt, ALLA utom ett ägnade hela talartiden åt att tala illa om andra partier, utom ett parti - moderaterna. Det var ingen slump att moderaterna fick min röst och att jag var aktiv i MUF i några år. Nu vacklar jag dock i min politiska ställning, för första gången vet jag bara att jag INTE tänker rösta på SD, F! eller KD. Kanske blir det rött för första gången, kanske centern eller moderaterna igen, som vanligt.

Jag tänkte detsamma som de flesta här första gången jag såg den där reklamfilmen :yuck: Kom med lite vettiga argument om ert eget parti istället för lite tårtkastning :grin:

Alltså om jag försöker sälja in mig (intervju eller what ever) så brukar jag prata upp mig, inte prata ner mina konkurrenter. Att kasta skit är småaktigt och leder inte till något bra.

Växte inte politiker upp från sandlådan? Tyvärr verkar de fortfarande vara kvar på dagisnivå. =/

Den är verkligen en jättemiss tycker jag.

För det första är det väldigt luddigt vad som då skulle vara fel med de rödgröna, inget konkret alls förutom typ "dom är dåliga" och sedan är det minst lika luddigt om vad som nu skulle vara bra med alliansen förutom en halv sekund i slutet där dom säger "jobb"...

@ajdidodii

Jag vet inte hur du tänker, men jag har lite högre förväntningar på ett riksdagsparti än på en ungdomssektionen av ett parti när det gäller politisk saklighet. Så även om SSUs video inte är helt klockren, så har de troligtvis inte betala rätt mycket pengar för filmen eller för att synas i massmedia med sitt budskap. Så för mig är SSUs film på en helt annan nivå än alliansens, vilket inte talar till alliansens fördel.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 585
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar