_Charlotte_
Trådstartare
Jag vet inte om jag är seg, men idag har jag flera gånger sett en reklamfilm på youtube. Det är alliansens reklamfilm, och i rutan syns tårtor. Det jag funderar på är att reklamfilmen är ca 30 sekunder lång, och av de är ungefär 25 sekunder ägnade åt att berätta vad som är fel på de rödgröna partierna och hur opålitliga de är, och att det därför är bäst att rösta på alliansen.
Kan någon som är kunnig inom reklam och/eller politik förklara det här för mig?
Det är ju inte första gången inom politiken (från båda sidor, värt att tillägga) som "reklamen" går ut på att berätta vad som är fel på de andra. Varför är det så?
Är det inte bättre att berätta varför det egna är bra, istället för att berätta varför det andra är dåligt? Eller vill man ha väljare som röstar på "det minst värdelösa alternativet" istället för "det som bäst representerar mina åsikter"?
För ärligt talat lär ju inte såna här reklamfilmer påverka de politiskt insatta, utan de är med all sannolikhet riktade till de som inte är insatta, kunniga eller så värst intresserade. Men då verkar det ju jättekonstigt att bara berätta vad som är fel på de andra... Eller?
Någon som vill, och kan, förklara varför det är så här så ofta?
Kan någon som är kunnig inom reklam och/eller politik förklara det här för mig?
Det är ju inte första gången inom politiken (från båda sidor, värt att tillägga) som "reklamen" går ut på att berätta vad som är fel på de andra. Varför är det så?
Är det inte bättre att berätta varför det egna är bra, istället för att berätta varför det andra är dåligt? Eller vill man ha väljare som röstar på "det minst värdelösa alternativet" istället för "det som bäst representerar mina åsikter"?
För ärligt talat lär ju inte såna här reklamfilmer påverka de politiskt insatta, utan de är med all sannolikhet riktade till de som inte är insatta, kunniga eller så värst intresserade. Men då verkar det ju jättekonstigt att bara berätta vad som är fel på de andra... Eller?
Någon som vill, och kan, förklara varför det är så här så ofta?