Allergivänliga hundraser?

S

sarathebest

Hej!

Mina båda föräldrar är pälsallärgiker, men jag vill mer är någonting annat ha en hund. Jag har forskat lite omkring allergivänliga hundraser och har hittat dessa;
West Highland White Terrier, eller så kallat Westien.
Vattenhund i olika raser.
Irish Soft Coated Weaten Terrier

Och så har jag fått reda på att pudlar tydligen bland vissa pälsallärgiker går bra.

Men det känns ändå inte så bra och övertygande eftersom jag bara har hittat såppas få. Om någon vet om någon hundras förutom de som jag skrivit upp som är allergivänliga så kan ni väll vara snälla och svara.

Tack på förhand!
/Sara

Sv: Allergivänliga hundraser?

Lagotto Ramagnolo
Bichon Frisé

Jag är inte värsta sortens allergiker, men jag tål ändå inte strävhårshundar som tex. westien.

Oj, såg nu att du skrivit upp "vattenhundar" och där ingår ju Lagotton.

Chinese crested powder puff ska visst vara allergivänlig.
Bichon finns i två varianter till utöver Frisén som också är allergivänliga, nämligen bichon havanais och bichon bolognese.
Pumi har jag hört andra tipsa om också, de har ju lite pudelaktig päls.

Men, tänk på att allergin är högst individuell så ni måste ändå prova er fram i slutändan. :)

Det finns inga allergivänliga hundraser. Däremot kan vissa allergiker tåla vissa raser och/eller hundindivider. Vilka skiljer sig från person till person, även om vissa raser tåls av många.

Vissa allergiker kan vänja sig vid hund och må bättre efter ett tag. Andra kan klara det bra ett tag, för att sedan bli jättedåliga. Det finns inga garantier när man har någon form av allergi!

Hej! Jag själv har nästan exakt samma problem! Fast det är jag och min mamma som är allergiska :/ Men om du inte får någon hund så länge du bor hemma kan du ju alltid skaffa en hund när du flyttar hemmifrån, för jag förstod det som att du inte är allergisk mot hund. Om nu dina båda föräldrar är allergiska finns det en risk för att även du är eller kommer bli allergisk. Eftersom det kan vara en del genetiskt. Hur som helst så skulle jag testat mig innan jag skaffade någon hund.

Jag har ägnat måånga måånga timmar åt att hitta en så kallad allergivänlig hund och de raser jag känner till är: Pudel, Lagotto Romagnolo, Soft Weathen terrier, Bichon Havanais, Bichon Frisé och Portugisisk vattenhund. Det är ju såklart inte säkert att man tål dessa raser, men har man tur så tål man nån i alla fall =) Min mamma tål exempelvis inte pudlar :cry:
Allergi är väldigt individuellt och det kan ju vara ett problem att hitta en hund som alla i familjen tål. I vår familj är problemet att mamma tror att hon kommer utveckla en allergi inom några år och inte märka den direkt, hennes allergi har nämligen mildrats mycket sedan hon var barn.
Om man vill kan man även stå ut med allergin, men risken för astma är ju då större :(

Det skulle vara hemskt om man utvecklade astma :(
Jag har förövrigt planerat att skaffa en Lagotto och en Boxer när jag flyttar hemifrån:D :love: Jag vet att Boxer absolut inte r allergivänlig, men det är min älsklingsras så jag får stå ut :P xD
sen kan man ju alltid försöka motverka allergin genom att äta medicin eller ha en andningsmask inomhus ^^ Det funkar även att bada hunden ofta :)

Oj, nu blev detta lite långt :P Men jag hoppas ni orkar läsa ^^
Det skulle vara kul om vi kunde prata lite mer Sarathebest. Så kan vi ju ge varandra allergi tips osv. :D
Min msn är: milla-96@live.se

Hej! Jag själv har nästan exakt samma problem! Fast det är jag och min mamma som är allergiska :/ Men om du inte får någon hund så länge du bor hemma kan du ju alltid skaffa en hund när du flyttar hemmifrån, för jag förstod det som att du inte är allergisk mot hund. Om nu dina båda föräldrar är allergiska finns det en risk för att även du är eller kommer bli allergisk. Eftersom det kan vara en del genetiskt. Hur som helst så skulle jag testat mig innan jag skaffade någon hund.

Jag har ägnat måånga måånga timmar åt att hitta en så kallad allergivänlig hund och de raser jag känner till är: Pudel, Lagotto Romagnolo, Soft Weathen terrier, Bichon Havanais, Bichon Frisé och Portugisisk vattenhund. Det är ju såklart inte säkert att man tål dessa raser, men har man tur så tål man nån i alla fall =) Min mamma tål exempelvis inte pudlar
Allergi är väldigt individuellt och det kan ju vara ett problem att hitta en hund som alla i familjen tål. I vår familj är problemet att mamma tror att hon kommer utveckla en allergi inom några år och inte märka den direkt, hennes allergi har nämligen mildrats mycket sedan hon var barn.
Om man vill kan man även stå ut med allergin, men risken för astma är ju då större :(

Det skulle vara hemskt om man utvecklade astma :(
Jag har förövrigt planerat att skaffa en Lagotto och en Boxer när jag flyttar hemifrån:D :love: Jag vet att Boxer absolut inte r allergivänlig, men det är min älsklingsras så jag får stå ut :P xD
sen kan man ju alltid försöka motverka allergin genom att äta medicin eller ha en andningsmask inomhus ^^ Det funkar även att bada hunden ofta :)

Oj, nu blev detta lite långt :P Men jag hoppas ni orkar läsa ^^
Det skulle vara kul om vi kunde prata lite mer Sarathebest. Så kan vi ju ge varandra allergi tips osv. :D
Min msn är: milla-96@live.se

Tack så jätte mycket ^^
Jag ska lägga till dej på msn, hur gammal är du förrästen? Jag är 12.

Och tack alla som tipsat mej, men kom gärna med fler förslag :) Om det finns alltså.... :D

American Hairless terrier är mitt förslag.
Många hundallergiker klarar av dessa utan problem.
Finns ett fåtal uppfödare i Sverige men fler i Finland.
Söta, mycket trevliga hundar med få rasbundna sjukdomar.

Tänk också på att det inte bara är pälsen man är allergisk mot utan även saliv och urin. Jag får hemska utslag av hund och -kattsaliv :crazy:

Tänl på att alla allergiker reagerar olika. Min mamma är jätteallergisk mot pälsdjur. Hon har en dv. pudel som fungerar utmärkt. Jag hade en storpudel som hon va tvärallergisk mot.. Min schäfer känner hon inte av alls.. Så det är otrolig skillnad.

Vi hade en wheaten terrier som gick jättebra, men andra av samma ras gick inte alls.

KL

En vän till mig har pudel och hennes familj är allergisk.
Dessutom väldigt trevliga hundar!

Men det är som sagt individuellt så när ni hittar en ras som ni tycker om så åk till uppfödaren eller andra som har den och umgås mycket med dem först.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sedan jag började på allvar fundera över hund har jag, främst på olika hundforum, stött på många förkortiningar och smeknamn på olika...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 320
Senast: Turelur
·
Q
Hundavel & Ras Hej! Min kompis är inte allergisk men så kallad känslig för vissa raser. Hon söker en hund som inte är så allergiframkallande. Jag har...
Svar
14
· Visningar
7 956
Senast: Qasta
·
Övr. Hund Eftersom det tydligen finns en förvirring så gör jag den här tråden. Troligtvis glömmer jag en hel del, vänligen fyll på, men här är...
2
Svar
26
· Visningar
3 754
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka