Allergivaccinering/immunisering. Era erfarenheter.

Cattis_E

Trådstartare
Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar.

I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor.
Ilöpande text eller punktvis såelar ingen roll.
Jag håller på med det på min shettis men är bara 4 månader in. Och full effekt har jag förstått att det tar i alla fall två allerisäsonger innan man borde se. Ibland kanske även längre.

Om någon som inte gör det undrar något svarar jag gärna på frågor i den mån jag kan om processen hittills.

1. Hur bekräftades allergin? Pricktest? Blodprov? Eller både och?

2. Vad är din häst allerigisk mot?

3. Vilka symptom fick er att ta första veterinärkontakt i ärendet?

4. Vilka undersökningar och behandlingar gjordes innan allergiutredning?

Svarar på mina ega frågor.

1. Både pricktest och blodprov.

2. Dammkvalster och rajgräs

3. Ökat antal frustningar vid arbete. Plus någon enstaka hostning i veckan.
Undersökte kanske tidigare än en del fhorr eftersom en av mina andra fick astma trots väldigt bra miljö hostmässigt och kände att jag måste veta om jag gör något fel ändå.

4. Endoskopi, påstest (de får andas i påse för att se hir andrningsfrekvens förändras, plus lungsköljprov som visade ordentligt förhöjda mastceller. Faktiskt bland de högre värdena veterinären sett..

1. Första rundan (två år sen) endast blodprov. Nu i höstas både blodprov och pricktest. Blodprovet analyserades på ett nytt sätt jämfört med tidigare prov.

2. Massor. Flera sorters gräs och kvalster, bok (träd), knott, hund (enligt pricktest)... Nu vaccinerar vi mot 8 allergener.

3. Akut astma sommartid vid varmt väder (även när han står i hagen/stallet). Orkar inte motionera alls i princip sommartid även vid sämre väder.

4. Endoskopi, blodprov för att utesluta infektion. Under utredningarna har vi gjort fler endoskopier och även lungsköljprov som var normalt trots svåra symtom några veckor tidigare. Dock hade han stått på högdos inhalator i månader innan provet togs.

1. Första rundan (två år sen) endast blodprov. Nu i höstas både blodprov och pricktest. Blodprovet analyserades på ett nytt sätt jämfört med tidigare prov.

2. Massor. Flera sorters gräs och kvalster, bok (träd), knott, hund (enligt pricktest)... Nu vaccinerar vi mot 8 allergener.

3. Akut astma sommartid vid varmt väder (även när han står i hagen/stallet). Orkar inte motionera alls i princip sommartid även vid sämre väder.

4. Endoskopi, blodprov för att utesluta infektion. Under utredningarna har vi gjort fler endoskopier och även lungsköljprov som var normalt trots svåra symtom några veckor tidigare. Dock hade han stått på högdos inhalator i månader innan provet togs.
Trist att din häst blir så dålig. Vi vaccinerar mot tre allergener. 2 sorters kvalster.
Ja, just det Mumma inhalerade också utan effekt minns inte hur länge. Preparatet har nåt krångligt namn. Kan kolla hemma sen vad om någon skulle undra. Inhalation efter provet dock. Då symptomen inte förändrades alls blev det vaccinering.

Hur länge har du vaccinerat din häst?

Hur länge har du vaccinerat din häst?
Två år med fem allergener. Nu under upptrappning med ytterligare tre allergener. Tyvärr inte fått önskad effekt så här långt men förra sommaren var han inte så dålig som han hade kunnat vara med tanke på vädret. Dock inhalerades han också och fick antihistamin så svårt att säga vad som är vad. Nästa steg är kortisontabletter som jag inte vågat ge tidigare pga fångrisk.

Två år med fem allergener. Nu under upptrappning med ytterligare tre allergener. Tyvärr inte fått önskad effekt så här långt men förra sommaren var han inte så dålig som han hade kunnat vara med tanke på vädret. Dock inhalerades han också och fick antihistamin så svårt att säga vad som är vad. Nästa steg är kortisontabletter som jag inte vågat ge tidigare pga fångrisk.
Trist att du inte fått effekt.
Hoppas att du får bättre effekt nu med fler allergener.
Förstår att du vill undvika kortisonet. Det hade jag inte heller velat ge.
Detvär ju kite för tidigt för mig att sia om effekt. Men jag tycker möjligen att jag kan ha en liten förbättring. Men det kan lika bra vara säsongen, eller andelen rajgräs i hösilaget...

Uppdatering då.
Jag tyckte nog minsann att jag fått en del effekt av vaccinet och symptomen var nästintill helt borta.

Efter ett par veckor på boxvila pga skada så ökade symptomen igen. Vilket ändå könns som en naturlig följd av att utsättas för mer kvalster.

Får återkomma med ytterligare uppdatering framöver.
Kan dröja ett tag bara då hon skenat med vagn så intensiteten i träningen kommer nog gå ned ett tag då jag ju inte får samma möjligheter att köra konditionsträning. Hon kommer få gå med som handhäst en del i alla fall.

Lånar din tråd eftersom ni diskuterar allergi. Hur misstänkte ni att era hästar var allergiska? Min ponny har under våren haft problem med andningen och blivit behandlad av veterinär för astma men hovslagaren var också lite inne på någon slags gräsallergi?

Lånar din tråd eftersom ni diskuterar allergi. Hur misstänkte ni att era hästar var allergiska? Min ponny har under våren haft problem med andningen och blivit behandlad av veterinär för astma men hovslagaren var också lite inne på någon slags gräsallergi?
Vad är det för häst och vad är problemet med andningen.

Min frustade mycket vid motion, samt någon enstaka hostning, som lät mer som den nös.
Om ni behandlat mot astma, med vad? Equihaler?
Togs lungsköljprov? Vilket mastcellsvärde var det?

Jag valde att utreda vidare trots lindriga symptom eftersom jag just haft en astmahäst för bara nåt år sen som sedan togs bort av andra anledningar.
Behövde veta vad sjutton jag gjorde fel med den normalt sett välanpassade miljö för hosthästar jag har.

Min har lite trakealkollaps som bifybd, men det bedöms inte vara orsaken då det vanligen ger mer pipande andning, samt att vi fick utslag på pricktestet då.

Allergi kan yttra sig olika. en del kliar sig, en del har luftvägssymptom.

Vad står hsäten på för strö?
Någon skillnad vid olika väder?

Vad är det för häst och vad är problemet med andningen.

Min frustade mycket vid motion, samt någon enstaka hostning, som lät mer som den nös.
Om ni behandlat mot astma, med vad? Equihaler?
Togs lungsköljprov? Vilket mastcellsvärde var det?

Jag valde att utreda vidare trots lindriga symptom eftersom jag just haft en astmahäst för bara nåt år sen som sedan togs bort av andra anledningar.
Behövde veta vad sjutton jag gjorde fel med den normalt sett välanpassade miljö för hosthästar jag har.

Min har lite trakealkollaps som bifybd, men det bedöms inte vara orsaken då det vanligen ger mer pipande andning, samt att vi fick utslag på pricktestet då.

Allergi kan yttra sig olika. en del kliar sig, en del har luftvägssymptom.

Vad står hsäten på för strö?
Någon skillnad vid olika väder?
Min har alltid varit hostkänslig och har varit det i flera olika stall, med olika höleverantörer och olika strö men har funkat bra de senaste åren efter att vi flyttade till eget stall och började ta eget hö. Började tungandas här runt påsk och har behandlats med Equihaler, det var vad veterinären rekommenderade här. Ingen feber och inget näsflöde men hosta och tung andning som sagt. Redan första dagen med Equihalern slutade hon flåsa, peppar peppar.

Tillägg. Går nu ute på bete men står normalt på spånpellets som är det som funkat bäst när det blöts. Ingen skillnad vid väderomslag.

Min har alltid varit hostkänslig och har varit det i flera olika stall, med olika höleverantörer och olika strö men har funkat bra de senaste åren efter att vi flyttade till eget stall och började ta eget hö. Började tungandas här runt påsk och har behandlats med Equihaler, det var vad veterinären rekommenderade här. Ingen feber och inget näsflöde men hosta och tung andning som sagt. Redan första dagen med Equihalern slutade hon flåsa, peppar peppar.
Aha, Equihaler funkade inte alls på astmahästen jag tog bort sen.. Så det har jag inte ens provat på Mumma.
Jag hade velat ta ett lungsköljprov (och endoskopi om ni inte gjort det) som startpunkt. Det kunde mina distriktare göra här hemma också.

Ska absolut ta upp detta med veterinären. Tack!
På endoskopi (gå ned med kamera) ser man ju om det är svullet och slemmigt osv.

Vet inte vilken del av landet du bor, men om du skulle bo "nära" mig vet ett antal veterinärer man kan vända sig till om inte ordinarie vet har utrustning.

På endoskopi (gå ned med kamera) ser man ju om det är svullet och slemmigt osv.

Vet inte vilken del av landet du bor, men om du skulle bo "nära" mig vet ett antal veterinärer man kan vända sig till om inte ordinarie vet har utrustning.
Tack! Om uppgifterna på din profil stämmer är det inte riktigt rätt läge geografiskt men min vanliga veterinär borde ju kunna rekommendera mig vidare annars?

Tack! Om uppgifterna på din profil stämmer är det inte riktigt rätt läge geografiskt men min vanliga veterinär borde ju kunna rekommendera mig vidare annars?
De uppgifterna stämmer. Har bott i en hög olika Mälarstäder.
Ja, din veterinär bör kunna bolla dig vidare. Och annars brukar de flestaa kliniker ha någon som är bra på luftvägar.

Hoppas jag var till lite hjälp. det är bra fråga om du undrar något mer.
Jag svarar efter bästa förmåga och mina egna erfarenheter, har ingen veterinärmedicinsk utbildning utan har lärt mig av det som gjorts.

Hej! Hur går det för din häst? Har du gett antihistamintablettter någon gång samtidigt som allergivaccinering?

Har ett vagt minne att min vet sa att det kan minska effekten av vaccineringen men är inte säker på det.

(ja, jag ska såklart ringa också. Men idag är hon inte tillgänglig så kan ju samla erfarenheter så länge).

Mvh Cattis_E

Hej! Hur går det för din häst? Har du gett antihistamintablettter någon gång samtidigt som allergivaccinering?

Har ett vagt minne att min vet sa att det kan minska effekten av vaccineringen men är inte säker på det.

(ja, jag ska såklart ringa också. Men idag är hon inte tillgänglig så kan ju samla erfarenheter så länge).

Mvh Cattis_E
Hittade nu. Det vaga minnet var fel.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 788
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka