J

J-e-s-s-i

Jag har nyss blivit tvingad att sällja mina två råttor och mina två långhårs katter pga att mamma blivit allergisk.

Känns jätte tomt här hemma, jag står inte ut längre. Finns det något djur vi kan ha?

Jag är rädd för ormar och ödlor, så gärna nått djur med pälls. Jag vet att det finns katter som vissa allergiker tål, finns det sånna kaniner oxå?

Sv: Allergisk

Det bästa är att åka runt och besöka uppfödare av olika djur och testa. Vissa pälsar och vissa djur kanske du inte alls är allergisk mot. Det finns inga generella raser eller djur som inte är allergiframkallande utan det är induviduellt.

Det finns en kaninras som heter Rex, de har kort päls och de som är allergiska brukar i princip tåla dem.

Annars ska visst även gerbiler och chinchillor för det mesta vara ganska allergivänliga. Funkar inte kanin så kan du ju alltid höra med nån uppfödare om ni kan komma och hälsa för att se om det funkar :)

Funkar inget annat så måste jag dock få lägga in ett gott ord för afrikanska jättelandsnäckor :D Mer personliga än man tror, är riktigt givande husdjur om man bara har intresset för de, sen om det gäller sniglarna i sig eller inredning eller nåt annat spelar inte så stor roll :)

Annars ska visst även gerbiler och chinchillor för det mesta vara ganska allergivänliga. Funkar inte kanin så kan du ju alltid höra med nån uppfödare om ni kan komma och hälsa för att se om det funkar :)

Funkar inget annat så måste jag dock få lägga in ett gott ord för afrikanska jättelandsnäckor :D Mer personliga än man tror, är riktigt givande husdjur om man bara har intresset för de, sen om det gäller sniglarna i sig eller inredning eller nåt annat spelar inte så stor roll :)

Personliga, hur menar du då? Sökte lite på goggle om dom, lite söta var dom faktiskt.

Finns det något mer djur jag kan ha?

Senast ändrad av en moderator:

Vi har astmatiker och allergiker i familjen, och vi har haft hamster utan större problem. Då använde vi sådana här Duna-burar, som bara har galler längst upp för minimal "spridning" av allergen.

EGENTLIGEN ska man ju inte ha pälsdjur alls om man är allergiker, men det kanske kan vara värt ett försök.
En del djuraffärer kan säkert tänka sig att hyra/låna ut t.ex. en äldre avelshamster eller liknande så att ni kan testa om det går bra.

Chinchilla funkade INTE för mig i längden, tyvärr. Jag tål inte heller spån, halm eller hö, men det funkade inte ens när jag försökt byta bort detta mot Toa-lätt och hökuber. Jag blev jättedålig till slut.

Men som sagt, hamstrarna funkade. Kanske för att de är så små.

100% säkra djur må väl vara fiskar, reptiler, amfibier, mollusker (så som snäckor) och typ insekter.
"Halvsäkra" djur finns det nog gott om, men allting är relativt. Somliga allergiker är allergiska mot pudlar men klarar av schäfrar helt och hållet medan andra är allergiska mot schäfrar men klarar pudlar. Det är helt induviduellt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag är i startgroparna att köpa katt efter att längtat efter katt i jätte många år men inte kunnat ha pga hur jag bott. Nu bor vi i ca...
Svar
12
· Visningar
1 450
Senast: Leoni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar