Allergisk...

C

corona

Sambon är allergisk mot hund och katt (men våra siameser går bra..).

Vad finns det för hundraser som vi skulle kunna ha?
Kinesisk nakenhund kan väl vara ett alternativ, eller? :confused:

Sv: Allergisk...

Jag hade en papillon i många år, som faktiskt alla allergiker tålde...
men så badades hon ju ofta...

Oh, tack!!! :bow:

Om ngn kommer på fler, fyll gärna på!!! :banana:

Australisk terrier
West Highland White Terrier
Dandie Dinmont Terrier
Osv... Skulle tippa på att flera av småterrierna går bra att ha som allergiker :smirk: Under förutsättning att dom trimmas och badas regelbundet så klart :cool:

Har en hundallergisk mamma och tycker att det inte går att säga vilka raser som funkar. Det enda man kan göra är att åka runt och stoppa näsan i pälsen och umgås med olika raser och på så vis märka vilka man klarar.
Mamman min klarar absolut inte terrier och inte pudel heller. Syrrans Shiba går bra. Och även en spanielkorsning går okej.

Mina Papillon har också samtliga alergiker tålt. Jag har haft pappisar i över 15 år och under den tiden mött en hel del allergiker. Jag hade även en allergisk sambo som tålde mina vovvar. De badades inte överdrivet ofta. Jag tycker det verkar som att pappisar inte får lika mkt hudavlagringar(vilket väl är vad man reagerar mot som ellergiker?) etc i pälsen som vissa andra raser. De luktar aldrig hund, ens när de är blöta och skitiga.

Det är massa olika saker man reagerar på, därför går det inte att säga vilka raser som är bra för en allergiker. Mamma reagera direkt om hon sitter nära en hund med munnen öppen.

Alltså hunden har munnen öppen, inte mamma :smirk:

Det är därför det är svårt att säga att vissa raser är "allergi-vänliga"... det man är allergisk mot sitter inte bara i pälsen, utan i hundens saliv också....

vi hade en Bichon Frise tidigare, gick jättebra då mamma är allegisk. Kontakta olika kennlar och fardit å hälsa på så gjorde vi.

Precis. Därför är det bättre att åka runt och känna efter. Dom flesta säger till mamma att hon kan skaffa pudel eller terrier, men det funkar som sagt inte alls.

Bara för folk räknat upp massa raser så är det ingen garanti för din sambo. Det finns inga sk Allergivänliga hundar. Alla pälsdjur är allergiframkallande..mer eller mindre. Det är protein från saliv, urin, hår och hudmjäll från djuret som ger besvär. en del forskare påstår att handjur är mer allergiframkallande än hondjur, men det är heller ingen garanti. en del hundraser kan ge mindre besvär, men det är även detta ingen garanti. Så ni får väl helt enkelt *testa* er fram bland raserna.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 742
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 969
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV