Allergisk mot vaccin

Widerberg

Trådstartare
Har grubblat ett tag på detta nu :D
En hästägare i stallet sa att hennes häst inte blir vaccinerad för
han tål det inte, men att hon haft nån sorts intyg på tävlingar
och fått starta ändå.
Hur är det möjligt man får tävla en ovaccinerad häst?:confused:
Okej att hästen/ägaren inte kan hjälpa det, men jag tycker det låter lite
riskabelt eller vad man ska säga...

Sv: Allergisk mot vaccin

Det finns hästar som blir jättedåliga vaccinet, vår ponny blev det förrförra året. Veterinären berättade då att om han blev så sjuk denna gången oxå så kan han skriva ett intyg på att hästen inte tål vaccinet och då ska man ändå få delta i tävlingar ändå, hästen ska inte behöva bli så sjuk av vaccinet. Kan tillägga att vi hade nog slutat tävla honom annars för han fick hög feber, vinglade när han gick och åt inte på flera dagar, mkt. obehagligt att se och det vill man nog ingen utsätta sin häst för en gång om året.

Har en kompis som tävlar msv och har ett intyg på sitt sto att hon inte ska vaccineras. Hästen får 40gradig feber i upp till en vecka, slutar också att äta och blir allmänt jättesjuk. Dessutom har hon en tendens att hosta och har fått rejäla penicillinkurer efter de två ggr hon har vaccinerats.
Det blir tävling på egen risk om hästen blir smittad, och de flesta arrangörer vill ha en hästägarförsäkran. Vilket innebär att ägaren intygar att hästen inte på något vis varit utsatt för smitta, veterligen, ex antal veckor innan tävling.

Hej.
Jag tycker att det är helt sjukt att vi i ridsporten fortfarande måste vaccinera våra hästar mot influensa för att få tävla.
Vi vaccinerar mot EN influensa variant,det finns ungefär 100 olika influensor som cirkulerar i våra stall.
I galaopp och travsporten har dom tagit bort influensa-vaccinationen som tvång för ett tag sedan. Dom kom fram till att det var ganska onödigt,det tycker jag också.
Men vi måste ju vaccinera för att få tävla,än så länge..:D

Känns ju lite skum..tänk så smittar denna ovaccinerade häst - då var det ingen mening för resten att vaccinera? :confused:

Även en frisk ock korrekt vaccinerad häst smittar om den kommer från ett stall där hästarna är sjuka.

Den KAN fortfarande bli sjuk, men inte LIKA sjuk som de ovaccinerade hästarna. Ridskolan där jag hängde om förr vaccinerade allas ina hästar, men så kom det några nya med A2virus som bröt ut efter några dagar. De nya blev jättesjuka förstås men av ridskolans övriga hästar blev bara några stycken som fick hög feber och ordentligt snorig näsa. Ett halvår ca efter vanliga vaccineringen.

Så länge vi vaccinerar för att vi "måste" och då enligt Ridsportförbundets krav istället för enligt vaccintillverkarens rekomendationer så spelar det nog ingen större roll om det kommer en eller annan med dispens, som ej har vaccinerat.

Mitt dräktiga sto vaccineras två gånger per år, enligt vaccintillverkarens rekomendationer, för att jag inte vill att hon ska skyddas så gott det går från att bli dålig.

Jag har hört att vaccinationen inte gör att hästen helt klarar sig från A2, men däremot så blir vaccinerade hästar inte lika sjuka som ickevaccinerade.

HeJe skrev:
Mitt dräktiga sto vaccineras två gånger per år, enligt vaccintillverkarens rekomendationer, för att jag inte vill att hon ska skyddas så gott det går från att bli dålig.
VA??? Vaccinerar du din häst för att du INTE vill att hon ska skyddas så gott det går???;)

Hoppsan, hejsan, vad det kan bli fel när man ändrar halva meningen.:o

Naturligtvis menar jag att jag vill att hon ska skyddas så gott det går:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 292
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 497
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama