Allergisk katt???

Hur visar sig allergi på en katt?:confused:
Första gången min lille kille var på utställning började det bubbla upp skum ur munnen och näsan på honom. I övrigt var han helt lugn, men det bubblade och bubblade.
Den som var ansvarig för utställningen sa åt mig att ta ut honom ur buren, då slutade det bubbla och pyret blev som vanligt igen.
Fick då höra att han troligen reagerat allergiskt på den minimala sprayduschen av Feliway (?) som hans burskynke fått.

Iförrgår släppte jag ned ändan av en morot på golvet, han gick fram och nosade på den och började bubbla igen. Samma sak hände igår när han nosade på moroten jag tuggade på.
Så fort han inte är i kontakt med morötterna slutar allt.

Är detta en allergisk reaktion? Vad kan det annars vara? Bör jag oroa mig? Ringa veterinär?? Någon som upplevt något liknande?:confused: :confused:

OBS! Han har aldrig reagerat på något annat än sprayen och morötterna, och är HELT frisk, pigg och fräsch i övrigt.

Tacksam för svar!

Sv: Allergisk katt???

Ja, de sprutar ibland Feliway eller kusinen Felifriend i burarna, så den uppgiften stämmer nog. Jag trodde alltid att de sprutade desinfektionmedel, men tydligen är det (ibland) F.

När kattera blir t.ex. getingstuckna och är överkänsliga mot getingstick, kan de mycket väl salivera. Så jag antar att de kan salivera också mot annat de är överkänsliga.

Din katt verkar vara ganska opåverkad även när han reagerar, så det är väl säkert inget akut. Men jag tror ändå du bör konsultera en veterinär. Kanske få utskrivet nåt kortisonpreparat att alltid ha hemma och på utställningar.
IFALL han får en kraftigare attack - kan bli bråttom, risk för kvävning om det vill sig illa, och då är det skönt att ha kortisonpreparat redo.

Och se opp för morot. Så även då Hills Nature som innehåller grönsaker.

Ena kissen Molly lider av allergi mot någonting i hennes vanliga kattfoder så nu får hon äta Royal Canines Allergen eller hur det nu stavas. Och det går bra.
Hennes allergi yttrade sig i rodnader och sår på huvud och nacke. Har hört att det är så katter oftast reagerar när de blir allergiska.
Har aldrig hört att det kan börja bubbla, låter lite läskigt faktiskt. :crazy:
Men om det bara är morot och Feliway han reagerar mot bör det ju vara lugnt. :)

Tack för era svar:bow: :bow:

Ja, det var faktiskt fruktansvärt obehagligt första gången det hände. Jag trodde på allvar att mitt älskade lilla pyre dog mitt framför mig.
Vanligtvis äter han ALLT som jag försöker tugga på, och eftersom han inte reagerat på något annat i hemmet eller i matväg, så borde det vara rätt lugnt.
Hoppas jag.

Kontakta veterinären ändå, och fråga om kortison.

Jag är inte alls säker på att det är lugnt, för en del allergier kan bli kraftigare med tiden, om han utsätts för morötter eller feliway. Och deltar han i utställningar kommer han att utsättas för den.
De har ju ibland feliway också på veterinärmottagningar för att hålla kattera lugna...

Prata med veterinär!

Min katt är väldigt allergisk (mot väldigt mkt) och chockade tom veterinärerna vid provtagningen. Hans allergi märks genom att han går och fnyser (blåser ut hårt genom nosen) och nyser en del, i övrigt är han pigg och glad som alla andra katter. Förut åkte jag till vet. och gav honom cortisonspruta. Numer äter han bricanyl när det är som värst. Han är allergisk mot kvalster, mögel och i princip allt som växer ute vår och sommar.

Fy vad jobbigt! Har han alltid hållit på så, eller kom det när han växt upp??

Jag tog kontakt med uppfödaren och ägaren till min kisses pappa (Ozzy) och det visade sig att Ozzy gör precis samma sak som sin son.
Varje gång Ozzys matte hackar lök (bla) hoppar han upp och ska sitta bredvid, och varje gång börjar han skumma.
Han gör även så med en del andra saker som han tycker är ÄCKLIGA!!!:D :D
Min Jason tycker förmodligen att morötterna och Feliway LUKTAR illa, och är inte allergisk...
Himla lustiga djur!!!

Nej det är inte så jobbigt och min katt verkar inte störas av det heller. Jag har haft honom sedan han var 9 mån och han har gjort så hela tiden, innan dess bodde han hos en alkoholist och jag vet inte om han gjorde så då, men jag gissar på att han gillar sitt liv bättre nu, han blev nog inte så värst bra omhändertagen där...

Liknande trådar

Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 576
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 225
Senast: Mumfie
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 788
Senast: axel
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka