Allergireaktion mot jod?

D

dorisdoris

Hästens bakben har (enligt mig) sett dåligt ut, hon har haft sår som behandlats med jodopax samt hästsalva mot flugor. Och så för 1.5 vecka sedan dök det upp en massa "strimmor" på bakbenet, och dessa har nu spruckit upp och hon fjällar av allt skinn (pälsen kvar dock). Hon är öm, men haltar dock inte.

Nu är det på bättringsvägen, men vad var det? Tillfrågade personer(stallägare samt hästens uppfödare) i stallet sa att det kunde vara reaktion mot jod i jodopax +värme.

Men vi har ju haft (läs: hällt) jodopax över hennes alla sår i sommar + att efter midsommar var det ju ännu mer sol o varmt än det är nu.

Idéer på vad det kan ha varit?

Sv: Allergireaktion mot jod?

Skulle tro det är jodopaxen. Läs på flaskan, står det inte att man inte ska använda jodopax på färska sårskador ?!

Vet icke... Jag brukar alltid tvätta sår med jodopax (utspädd naturligtvis) och såren ser finfina ut, läker bra etc. Det är resten av benet som inte såg bra ut...

Jag tror fortfarande på Jodopaxen. Jodopax är ju ganska starkt, oavsett utspädningen. Vilken salva använde du ?

Fyra ess hästsalva (?). Tror den heter så. Den är från fyra ess med tjära i i vart fall. Så det var den jag trodde hon inte tålde från början, men hon har ju blivit insmörjd med den på lite olika ställen för att slippa klegg också, och det har hon ju inte fått nåpgra reaktioner emot.

Men jag antar att det är joden, och hädanefter kommer jag iaf att vara mer försiktig-->tvätta med antiseptisk tvål och sedan skölja med massor av vatten nu när hon står inne på stall igen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka