B

bussig

Då min häst för tredje året i rad blir förkyld så misstänker jag allergi.
Ingen annan häst i stallet blir förkyld.
Vet kommer för att ta infektionsprov i veckan. H*n tror med sannolikhet att det är pollenallergi. Dom första 10 dagarna var det rejält med gulvit snor och hostningar. Sedan blev det bättre o bättre. Började träna och sedan tävlade. Nu i helgen så kom snoret tillbaka och han blev slö. Ingen feber. Ni andra som har hästar med pollenallergi hur har ni gjort med era hästar. Vad för sorts behandling fick hästen.
 
Sv: Allergi.

Jag misstänker också att min häst är allergisk/överkänslig mot något. Hur blir din häst? Min har blivit alldeles svullen bakom ganascherna + att hon hostar och snorar. hade vet. ute förra året och det enda hon gjorde var att skriva ut Fabrol (slemlösande)
 
Sv: Allergi.

Min började med snor. Sedan kom hostan. Avställd i ca 2 v. Satt igång och red. Efter ytterligare 4 v så slöade han till rejält. Ingen feber. Med då kom det vitt snor. Vet kommer på fredag och ska ta prov. Infektionsprov.
 
Sv: Allergi.

För tre år sedan blev vår ponny sjuk, hon svullnade och fick lindrig feber och genomskinligt näsflöde. Veterinären misstänkte kvarka och stängde stallet (fullt med tävlingsponnier under högsässong- inte så poppis) och satte henne på antibiotika. Hon blev bara sämre... när hon såg ut som en flodhäst och vätskan siprade ut genom huden på benen åkte vi akut till djursjukhuset där hon fick intensivvård och blev kvar i 3 dygn. Hon fick aldrig någon diagnos.
Symptomen återkommer varje för- och sensommar. När mankammen på henne svullnar och blir hård låter jag henne stå inne nattetid vilket lindrar symptomen något. Till sjukdomsbilden hör även svullna lymfknutor, svullnad mellan ganacher och trånga luftvägar vid ansträngning.
Vi har provat att behandla med en antihistamin förra sommaren men det hjälpte inte. Vi tror iallafall att det är en allergi hon har men var och hur kan vi få hjälp? Hon är ju "bara" en liten 110 cm ponny!
 
Sv: Allergi.

Det låt ju inte roligt med ponnyn. Finns det någon vet som kan ta något slags allergitest måntro. I mitt fall så har jag kastat ut min ridhäst om nätterna. För när det blir vår ( börjar i mars) så sparkar han med frambenen i boxen ( typ 04.30 på morgonen) så alla på gården vaknar.
Inte poppis. Detta har oxo pågått ett par år på våren. Undrar om det har något samband med allergin. Men han sparkar även utomhus. Stora gropar i hagen. Han är en hingstig vallack. Däremot så svullnar inte min häst som ni andra har förklarat. Och ingen feber. Bara snorig och hostig.
 
Sv: Allergi.

Det är enormt mycket pollen nu. Min svarta häst var alldeles gul av pollen på hela huvudet i ögon och tjockt gult pollen i hela näsborrarna i dag, såg hemsk ut! Skulle nog inte vara så konstigt om det är pollenallergi din häst har om hon blir sjuk samma tid på året alla år.
Be veterinären ta ett blodprov för allergitest. Enkelt och smidigt! Det går att testa för pollen på häst. Kan ju vara intressant för dig att veta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 422
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 719
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Jag har en häst som för tredje året i rad, med start i mitten av april tom. maj ibland andas häftigt eller låter när han andas (ett...
Svar
8
· Visningar
4 084
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp