L

Loppanpoppan

Nån som har erfarenhet av foderallergisk katt???? Min lilla "missa" har antagligen det tyvärr. Får se om det går att få bukt på eländet :cry:
Dela gärna med er av erfarenheter, bra som dåliga! Ska börja med helt nytt foder nu så får vi se.

Sv: Allergi

Jag har en som med åren blivit överkänslig mot de flesta torrfoder, antaligen är det gluten som är problemet. Bytte till burkmat helt utan vetetillsatser (Mjau). Kräkningarna minskade direkt, och nu efter ett år kan vi inte komma ihåg när han kräktes sist. Numera kan han äta torrfoder ibland, så länge han inte får det som huvudfoder (bra om man ska resa bort tex).
Ofta får man ha tålamod med foderbytet, det tar ett tag innan magen hämtar sig. Vi har provat alla former av torrfoder för känsliga katter, inkl veterinärens foder för allergiker. Inget funkade.

Glömde tillägga att hennes allergiska reaktion är utslag på huvudet som kliar. (Hon har inte skabb) Kan enbart blötmat va en lösning? Alternativt människomat (om det går att få till en näringsrik kost för katt med "min" mat), för hon äter verkligen allt!! :D Läste nånstans att det är vissa proteiner som "gör" allergin.
Har varit i kontakt med vet. som sa åt mig att byta foder men glömde fråga om annan mat.

Jag hade provat att ge Mjau (inte "sunda målet", eftersom det innehåller potatis och pasta, idiotiskt nog). Välj sorter som inte innehåller fisk, eftersom allergi mot det är vanligt.
Hemlagad kattmat är det bästa, OM man vet vad man gör. Det går inte att få en katt att må bra på människomat som i matrester, däremot går det att laga utmärkt kattmat av saker som finns att köpa i mataffären. Läs mer här: Matildas kokbok Himla bra sida ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka