Allergi - olika hår

Sparvoga

Trådstartare
Min sambo har märkt att han får känningar av korthåriga katter min inte av min långhåriga. Nån som vet hur det funkar??

Sv: Allergi - olika hår

Det är inte bara pälsen man reagerar på. Även utsöndringar från katten (deras svett) och saliv är allergena.
Min mamma kan absolut inte sitta i närheten av en flämtande hund och hon får absolut inte bli slickad eller biten av en.
Hon reagerar på vissa raser (terrier, pudel, schäfer) men kan ligga ch sova i samma säng som syrrans Shiba.

Jag är precis likadan....

Flämtande hundar kan skicka mej till akuten med "världens" astmaanfall...

Jag kan och flera av mina vänner tål INTE korthåriga katter....
Därför har vi alla bara, nästan, långhåriga katter...eller rättare sagt semilånghåriga - Turkisk Van, Turkisk Angora, Scottish Fold, Långhåriga Britter, Ragdoll och Norsk Skogkatt....

Men så har jag en vännina i Göteborg som är precis tvärt om...Hon tål inte långhåriga katter, så hon har 2 hundar och 3 korthåriga katter....

För mig är det tvärtom. Jag tål INTE långhåriga katter, däremot korthåriga. Jag tål dock alla sorters hundar.

Har alltså två hundar (en korthårig, en långhårig) och en korthårig katt (halvsiames) :)

Min sambo tål korthåriga men inte långhåriga. Han känner ju av korthåriga om han gosar med dem uppe i ansiktet, men långhåriga räcker det att vara i samma rum som. Det kanske samlas mer i deras päls, damm o sånt...

Verkar vara individuellt. En kompis till mig kände av min katt (korthårig) jättemycket när katten hade feber, men när katten blev frisk kände kompisen inte av henne längre. Samma kompis är även tåligare mot den långhåriga av de två katter som är hemma hos pappa.

Jag tål inte långhår (perser) och inte "nordiska pälsar", dvs lite grövre päls (skogis, sibirier, britt, europé, många huskatter).

Korater (som jag själv har), burmor, rexar, siames/oriental och förmodligen även ragdolls går bra.

Det stämmer nog, för jag tål inte perser men jag tål dom "nordiska" raserna...om man nu får räkna in Turkiska raserna också, dom kommer från ungefär samma klimat som här....

Den värsta rasen för mej är konstigt nog REXAR av alla varianter....

Så inte hjälper det att jag GILLAR rexar, det blir ingen i alla fall :(

Har hört att mörka katter ska va värre än ljusa och hanar värre än honor, men själv är jag allergisk mot alla...

Att det finns folk som reaferar olika pga kattens färg är nog inte humbug..
Olika färger känns ju olika i "konsistensen".

Fast vad gäller könen tror jag mera att skillnaden ligger i om det är fertila katter eller kastrater....

Jag VET alltid när mina honkatter börjar löpa eller när nyinköpta katter blir könsmogna...

Men allra värst är kattungar.....

Och det är massor med uppfödare som säger samma sak....

Så visst är vi kattuppfödare ett tokigt släkte...:angel:

Japp. Både jag och min mamma reagerar mer nu när maja är dräktig. :crazy: Hanoo reagerar jag inte på alls.

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 087
Senast: miumiu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur